کد خبر: ۳۱۹۷۰
۱۴۰۳/۰۱/۱۰ ۱۴:۱۵:۰۱

دوندگی‌های وزارت علوم در تأمین خوابگاه متأهلی به کجا رسید

سال‌های متمادی است تأمین و تجهیزات خوابگاه‌ متأهلی جزء دغدغه‌های وزارت علوم و دولت است که خوشبختانه سال گذشته قدم‌های خوبی در راستای تجهیز خوابگاه‌ها برداشته شد.
ماده 10 قانون تسهیل ازدواج که در سال 1384 تصویب شد این روزها یکی از دغدغه‌های دانشگاهیان و مسؤولان حوزه آموزش عالی است. این ماده بر ساخت خوابگاه‌های متأهلی دلالت دارد، چیزی که در حال حاضر به معضلی برای دانشجویان متأهل تبدیل شده است. به طوری که طرح قانون جوانی جمعیت، دولت را مکلف می‌کند حداقل 50 درصد از ودیعه مسکن یک منزل 70 متر مربعی در شهر تهران و شهرهایی که بیش از 500 هزار نفر جمعیت دارند را در اختیار دانشجویان قرار دهد و در شهرهای کوچک هم به متراژ 100 متر مربع یا حداقل 50 درصد ودیعه مسکن به دانشجویان تعلق بگیرد. اما در حال حاضر بنا به گفته مسؤولان حوزه آموزش عالی قرار است با مشارکت خیرین و منابع مالی ملی و استانی در چهار سال آینده مشکل خوابگاه‌ها رفع شود. این در حالی است که به گفته وزارت علوم، تحقیقات و فناوری تا سال 1400 فقط 950 واحد خوابگاه دانشجویی متأهلی ساخته شده است. اما طی دو سال اخیر 350 واحد ساخته و تحویل دانشجویان شده است. همچنین علی خطیبی معاون اداری، مالی و مدیریت منابع وزارت علوم می‌گوید: وعده‌ کرده‌ایم تا پایان سال 1404 بتوانیم 3200 واحد خوابگاه متأهلی آماده و به بهره‌برداری برسانیم.
طرح قانون جوانی جمعیت و ارائه خوابگاه‌های متأهلی دانشجویان به قدری برای دولت حائز اهمیت است که سیدابراهیم رئیسی رئیس دولت سیزدهم هم برای حمایت از طرح قانون جوانی جمعیت و نگهداشت نخبگان وزارتخانه‌های بهداشت، علوم و راه و شهرسازی را مکلف کرد تا خوابگاه‌های متأهلی را در دستور کار قرار دهند و این در حالی بود که صبح روز 28 بهمن 1402 با حضور رئیس جمهور و وزرای راه و شهرسازی و علوم، تحقیقات و فناوری عملیات اجرایی ساخت بیش از 50 هزار واحد مسکونی دانشگاهیان در سراسر کشور آغاز شد که خبر بسیار مسرت‌بخشی برای جامعه دانشگاهی بود. همچنین مهرداد بذرپاش وزیر راه و شهرسازی در این رابطه گفته است: در حوزه وزارت علوم، 30 هزار و 566 مسکن ویژه اعضای هیأت علمی و بیش از 5 هزار و 800 خوابگاه متأهلی و در دانشگاه آزاد اسلامی بیش از 957 هکتار از زمین‌های مازاد دانشگاه آزاد به طرح مسکن اعضای هیأت علمی و کارکنان این دانشگاه اختصاص یافته است.وی عنوان کرده است: در این مرحله ساخت 23 هزار و 819 واحد مسکونی در دانشگاه آزاد اسلامی هدف‌گذاری شده و در مجموع بیش از 1500 هکتار زمین با ظرفیت بیش از 60 هزار واحد مسکونی به طرح ساخت مسکن جامعه دانشگاهیان کشور اختصاص یافته است.محمدعلی زلفی‌گل وزیر علوم، تحقیقات و فناوری نیز گفته است: از بازگشایی دانشگاه‌ها تا به الان ۳۵۰ واحد خوابگاه متاهلی به بهره‌برداری رسید، ۳ هزار و ۲۰۰ واحد نیز در حال احداث است و تا یکسال آینده تکمیل می‌شود، و کارهای مقدماتی۲ هزار و ۶۰۰ واحد هم انجام شده است.
وی معتقد است: اگر بتوانیم در پردیس‌های اصلی دانشگاهی بتوانیم منازل مسکونی و خوابگاه متاهلی داشته باشیم دسترسی دانشجویان متاهل ما و اعضای هیات علمی جوان در بدو استخدام به مراکز پژوهشی و رفاهی راحت تر خواهد بود و این به نفع منافع ملی کشورمان است.همچنین وزیر علوم گفته است: در حال حاضر نمی‌توانیم از زمین‌های پردیسان استفاده کنیم زیرا طبق قانونی که داریم ساخت و احداث منازل مسکونی سازمانی را ممنوع کردند اگر این قانون از مراجع ذی صلاح اخذ شود مشکل نخبگان ما حل می‌شود.این در حالی است که در روزهای پایانی سال 1402 خبرهای خوشی از سوی معاون اداری مالی وزارت علوم به گوش رسید که سقف وام خرید مسکن اعضای هیأت علمی دانشگاه‌ها نیز افزایش یافته است.

دیدگاه

پیشنهاد سردبیر

آخرین اخبار

پربازدیدترین ها

خواندنی