کد خبر: ۳۲۴۳۱
۱۴۰۳/۰۲/۰۶ ۱۱:۲۳:۰۲

این الگوها مسیر زندگی فرزندتان را هموار می‌کند

ماه مبارک رمضان با آن حس و حال دعا، نیایش و در کنار آن سفره سحر و افطار بهترین زمان، برای با هم بودن است، اما شما تا حالا به این فکر کرده‌اید همین لحظات ناب، بهترین زمان برای ارائه الگو برای ثمره زندگیتان است.
تنها چند روز به پایان ماه مبارک رمضان باقی مانده، ماهی که فضای خانه و خانواده حس و حال دعا، شب‌ زنده‌داری، کمک به برپایی افطار و خلاصه همدلانه‌های الهی دارد. درست است که بیش‌تر ما ماه رمضان را به عنوان ماه دعا و نیایش می‌شناسیم، اما به این موضوع فکر کرده‌اید که این ماه بهترین بسته تربیتی را برای ما و فرزندانمان دارد.
از آنجایی که تربیت در قالب دعا، از جذابیت خاصی برای همه ما برخوردار است. این شیوه‌ تربیتی، عاطفی به دور از فضای خشک علمی است و زمانی به فرد منتقل می‌شود که در حال ارتباط عاطفی با خداوند است و اثرپذیری و تربیت‌پذیری بیشتری دارد.
کارشناس دینی حجت‌الاسلام هادی عجمی در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس برایمان از راهکارهای تربیتی پیدا کردن یک الگوی مناسب در ماه مبارک رمضان می‌گوید، راهکارهایی که می‌تواند فصل الخطاب 11 ماه پیش رویمان باشد، با ما همراه باشید:در همین ایستگاه اول با توجه به فضای حاکم ماه رمضان می‌دانیم برای معرفی اهل بیت (ع) و سجایای الگو بودن آن بزرگواران، در قالب «دعا» که ارتباط عاطفی دعاکننده با شخصی است که برایش دعا می‌کند، ایجاد می‌شود و طبیعی است این ارتباط عاطفی به ارتباط شناختی و الگوگیری از اهل بیت (ع) کمک ‌کند.
حجت‌الاسلام عجمی با بیان اینکه تربیت در قالب دعا را می‌توان در صحیفه سجادیه پررنگ‌تر یافت، معتقد است که روش تربیتی دعا، با توجه به عاطفی بودن کودک، نوجوان، جوان و دل‌نرمی او، بسیار تأثیرگذار است. شاید علت ارتباط بیشتر جوانان با شخصیت الگویی امام حسین (ع)، معرفی حضرت در فضای عاطفی و دعایی بوده است؛ شیوه‌ای که اهل بیت (ع) نیز در معرفی شخصیت‌های الگویی، بهره برده‌اند.در این میان ما والدین با انتخاب مکان‌های دعا و نیایش از قبیل شرکت در هیأتی که سخنران یا مداح آن را می‌شناسیم می‌توانیم در قالب فضای عاطفی دعا و به ‌صورت هنرمندانه مفاهیم ناب اخلاقی و شاخصه‌های الگو را به فرزندانمان در هر رده سنی منتقل کنیم، به خصوص در شب‌های ماه مبارک رمضان و از همه مهم‌تر در شب احیا.

برای فرزندانتان الگو باشید

به همین خاطر والدین می‌توانند با هدف ارائه الگوی عملی از رفتارشان و توجه دادن به رفتار درست خود، رفتار درست را جانمایی کنند، در اینجا هدف ترویج رفتار درست و الگودهی در انتخاب‌های اخلاقی است. البته حواستان باشد این روش باید ظریفانه انجام شود و با نیت تربیتی. این ابراز می‌تواند نسبت به رفتار خوب دیگران باشد و در صورت مشاهده رفتاری خوب، درست و شایسته ‌بودن آن را ابراز کرد؛ تا توجه فرزندتان به آن معطوف شود.

گاهی از الگوهای آرمانی و والا بگویید

حجت‌الاسلام عجمی با تأکید بر اینکه لازم نیست فقط از الگوهای زمینی و دم‌دست برای کودک یا نوجوان بگوییم، می‌گوید که گاهی لازم است از الگوهای آرمانی بگوییم تا فرزندانمان متوجه شوند تا قله فاصله دارند! تا متوجه شوند که هر رفتاری که از دیگران می‌بینند نباید درست باشد! تا متوجه شوند که الگوهای پلاستیکی و مجازی بزک‌شده کجا و الگوهای حقیقی کجا!او می‌افزاید امیرمؤمنان این معلم اخلاق بشر از روش الگودهی برای تربیت مردم بهره می‌بردند و می‌فرمایند «به طور قطع مقتدا و پيشوا قرار دادن رسول خدا (ص) براى تو كافى است»، امام (ع) علت سفارش به پیروی و الگوگیری از پیامبر (ص) را این می‌داند که رفتار و گفتار ایشان خبر از خداوند می‌دهد «پسرم بدان هيچ كس از خدا همچون پيامبر (ص) خبر نياورده است. بنابراين رهبرى او را بپذير و در طريق نجات و رستگارى، او را قائد خويش انتخاب كن».

«الگو» انتخاب کنیم که چه شود؟

بله! کارکرد اصلی الگو، ایجاد انگیزه قوی در فرزندان برای انجام رفتارهای مؤمنانه است. زیرا «الگو»، امکان انجام دادن فرایض و دوری از رذایل را در عمل اثبات می‌کند. گاهی از اخلاق که به فرزندانمان گفته می‌شود، می‌گویند این سخنان زیبا، در عمل انجام نشدنی است. اما وقتی الگویی برای او معین می‌کنید، عملی بودن آن را نشان می‌دهید.شاید در پیش خودتان بگویید این روزها برای الگوگیری از پیامبر (ص) و اهل بیت (ع) برای نسل نو جامعه کاری سخت است، بله! ما نیز تا حدودی با شما هم عقیده هستیم، اما می‌شود در عین الگوگیری از ائمه معصومین (ع) جنبه‌های خوب افراد هم‌سن را نیز برای دلبندتان الگو قرار دهید. هر چند تمام جنبه‌های زندگی او در سطح الگو نباشد.به طور مثال جوانی که در نظم، اخلاق و معاشرت موفق است، می‌تواند الگو قرار بگیرد. نمونه بارز الگوهای غیر معصوم، شهدای جوان هستند؛ به‌ویژه شهدای معاصر که در معاصر با جوانان هستند. هر چند آن‌ها معصوم نیستند، اما در آن جنبه‌های رشدیافته اخلاقی، می‌توانند الگو باشند. این روش سبب می‌شود جوان در مواجه با جوان الگو، آنچه می‌تواند باشد را ببیند و پی به جایگاه جوانی در عروج معنوی ببرد.

با این کارها فرزندتان به الگوهای دینی رغبت پیدا می‌کند

اگر بخواهیم فرزندمان، شوق به پیروی از الگو، به‌ ویژه بزرگان داشته باشد، لازم است ترسیمی زیبا از یک الگو داشته باشیم تا در ذهن ماندگار شود و شب‌های احیا فرصت خوبی برای ارائه الگوی کامل انسان‌ها یعنی امیرمؤمنان علی (ع) است.بیایید در این چند روز پایانی ماه مبارک رمضان سفره‌های افطارتان را با توجه به سلیقه فرزندانتان در محلی که دوست دارد ببرید، اگر پارک دوست دارد، بعد از افطار او را بر سر مزار شهدای گمنام آن پارک ببرید، اگر محل بازی را دوست دارد، بعد از بازی او را به یک جای مذهبی ببرید و فضای بازی را در آنجا ادامه دهید و بگذارید در حال و هوای کودکی‌اش شلوغ‌کاری کند و در همان فضا، زیبایی‌های یک الگو را برایش بیان کنید تا یک خاطره زیبا از ماه رمضان داشته باشد و شما هم یک گام تربیتی ماندگار برای ثمره زندگیتان برداشته باشید.

 

دیدگاه

پیشنهاد سردبیر

آخرین اخبار

پربازدیدترین ها

خواندنی