کد خبر: ۳۱۱۰۹
۱۴۰۳/۰۱/۰۱ ۰۳:۰۰:۰۱

غذای آلوده عامل ۲۰۰ بیماری/ جزئیات بازرسی‌های بهداشتی از اصناف در تعطیلات نوروز

معاون بهداشت وزارت بهداشت با تشریح جزئیات اجرای طرح سلامت نوروزی و بازرسی بهداشتی از اماکن عمومی گفت: مواد غذایی ناایمن حاوی باکتری‌ها، ویروس‌ها، انگل‌ها یا مواد شیمیایی مضر عامل ایجاد بیش از ۲۰۰ بیماری است.

دکتر حسین فرشیدی در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی ما با اشاره به اجرای طرح سلامت نوروزی با هدف تشدید نظارت‌های بهداشتی بر رستوران‌ها و مراکز عرضه و فروش مواد غذایی اظهار کرد: برنامه مدیریت بهداشت محیط در سلامت نوروزی و ماه مبارک رمضان با هدف حفظ و ارتقای سلامت جامعه از طریق نظارت بر ایمنی مواد غذایی، ایمنی آب، دفع فاضلاب و پسماند، بهداشت فردی و عمومی، بهداشت ساختمان، بهداشت ابزار و تجهیزات، کنترل مصرف دخانیات به‌ویژه در اماکن عمومی و کنترل حشرات و ناقلین بیماری اجرا می‌شود. اجرای این برنامه جزو وظایف بازرسان بهداشت محیط است.

وی افزود: این برنامه از 15 اسفند ماه سال 1402 آغاز شده و تا 25 فروردین ماه سال 1403 از ساعت 8 صبح تا 8 شب توسط اکیپ‌های بازرسی و نظارت در معاونت‌های بهداشت دانشگاه‌ها و دانشکده‌های علوم پزشکی در سراسر کشور اجرا می‌شود.

معاون بهداشت وزارت بهداشت درباره اماکنی که مورد بازرسی قرار می‌گیرند نیز گفت: در این برنامه، نظارت و بازرسی بهداشت محیطی از مراکز تهیه، توزیع، عرضه و فروش مواد غذایی به ویژه مراکز حساس از جمله مراکز بین راهی، رستوران، میادین میوه و تره‌بار، فروشگاه‌های زنجیره‌ای، بازارهای موقت مانند بازارهای هفتگی، فصلی و روزبازارها، مراکز تولید، عرضه و سرو شیرینی (قنادی و کارگاه تولید شیرینی)، فروشگاه آجیل و خشکبار، نانوایی‌ها، مجتمع‌های خدمات رفاهی بین راهی، مراکز تهیه و طبخ شیرینی سنتی مخصوص ماه رمضان، آش و حلیم، مراکز تهیه و عرضه افطاری و سحری و وسایل حمل و نقل موادغذایی در اولویت بازرسی قرار دارد.

فرشیدی با بیان اینکه مواد غذایی ناایمن حاوی باکتری‌ها، ویروس‌ها، انگل‌ها یا مواد شیمیایی مضر باعث ایجاد بیش از 200 بیماری از اسهال گرفته تا سرطان می‌شود، ادامه داد: به همین دلیل کنترل عوامل محیطی مانند آب، غذا، هوا، فاضلاب، پسماند و ناقلین بیماری‌ها در پیشگیری از بسیاری از بیماری‌های واگیر و غیر واگیر نقش حیاتی دارد.

معاون بهداشت وزارت بهداشت گفت: با توجه به این که در در ایام تعطیل، مسافرت‌ها، برگزاری مراسم و میهمانی افزایش پیدا می‌کند و مصرف مواد غذایی مانند آش و حلیم، شیرینی، آجیل و غذای رستورانی و اغذیه در این ایام افزایش زیادی دارد و از طرفی مراکز تهیه و توزیع مواد غذایی حساس در ساعات غیر اداری، ایام تعطیل و شبانه‌روزی فعالیت می‌کنند و حجم بالای خدمات و فعالیت مراکز تهیه و توزیع مواد غذایی در این ایام، احتمال بروز خطا و آلودگی را افزایش می‌دهد، به منظور افزایش ایمنی مواد غذایی و پیشگیری از طغیان بیماری‌های منتقله از غذا، اجرای برنامه مدیریت بهداشت محیط در سلامت نوروزی و ماه مبارک رمضان بسیار مهم است.

وی اضافه کرد: همچنین نظارت و بازرسی بهداشت محیطی از تمامی اماکن عمومی به‌ویژه اماکن حساس از قبیل سرویس‌های بهداشتی عمومی داخل شهری و بین راهی، اماکن بین راهی، مهمانسراها، هتل، متل، مسافرخانه، زائرسرا و اقامتگاه‌ها، پارک‌ها، تفرجگاه‌ها، جایگاه‌های سوخت، پاساژها و مراکز خرید، آرایشگاه‌ها، مساجد و محل‌های برگزاری مراسم ایام رمضان و کلیه مراکز تجمعی، پایانه‌های درون‌شهری و برون‌شهری، فرودگاه‌ها، ایستگاه‌های راه‌آهن، وسایط حمل و نقل عمومی مانند اتوبوس‌ها، قطار و هواپیما، استخرهای شنا و مراکز تفریحی آبی انجام خواهد شد.

فرشیدی یادآور شد: در ضمن، نظارت و بازرسی از سامانه‌های تأمین آب آشامیدنی و ارزیابی ریسک آنها و انجام کنترل کیفی (کلرسنجی، کدورت‌سنجی و نمونه‌برداری میکروبی) آب آشامیدنی به صورت فعال انجام خواهد شد. نظارت و بازرسی بر کنترل دخانیات با بازرسی از مراکز تهیه و توزیع مواد غذایی و اماکن عمومی از نظر ممنوعیت استعمال، عرضه و تبلیغات دخانیات و نمونه‌برداری و کنترل کیفی مواد غذایی به‌ویژه مواد غذایی حساس مانند شیرینی، کباب کوبیده و... انجام می‌شود.

دیدگاه

پیشنهاد سردبیر

آخرین اخبار

پربازدیدترین ها

خواندنی