کد خبر: ۳۷۲۰
۱۴۰۱/۰۸/۱۰ ۱۷:۰۰:۰۰

10 گیاه برتر تصفیه کننده هوا از نظر ناسا

بعضی از گیاهان آپارتمانی، سلاح های ارزشمندی در مقابله با افزایش آلودگی های هوای داخل و تصفیه محیط آپارتمان به شمار می روند.حضور برخی گیاهان در محیط میتواند آلودگی‌های هوای داخل منازل، ادارات و حتی کارخانه ها را از بین ببرد. بعد ها ناسا تحقیقات خود را گسترش داد و این بار گیاهان را بر اساس توانایی آن ها در از بین بردن آلاینده ها، سهولت رشد و نگهداری، میزان دفع و جذب حشرات و مقدار تبخیر آب از برگ هایشان رتبه بندی کرد.

گیاهان چگونه هوا را تصفیه می کنند ؟

1 – نخل اریکا Areca Palm

در تحقیقی که انجام شد، نخل اریکا بیشترین میزان دفع ماده “تولوئن” و “زایلین” را داشت. احتمالا برایتان سوال پیش آمده که این دو ماده در چه موادی هستند. تولوئن یکی از آلاینده های سمی است که در رنگ ها، پاک کننده لاک ناخن، چسب ها و مایع غلط گیر به فراوانی یافت می شود. زایلن هم به عنوان حلال در جوهر پرینتر، مواد پلاستیکی و محصولات چرمی وجود دارد. این مواد به راحتی و بدون آنکه بدانیم مدهاست که وارد خانه ما شده اند و آثار مخربی ازخود به جا می گذارند. نخل اریکا یکی از گیاهانی است که به شدت برای نگهداری در خانه پیشنهاد می شود.

2 – نخل رافیس اکسلسا Lady Palm

نخل رافیس اکسلسا از سری نخل هاییست که راحت ترین رشد و نگهداری را دارد، اما باید به انواع مختلف آن توجه ویژه داشته باشید. چون هر مدل برای ماندگاری به مراقبت های مخصوص به خود احتیاج دارد.

3 – نخل بامبو Bamboo palm

نخل بامبو گیاه دیگری است که در از بین بردن آلاینده ها بخصوص فرمالدهید امتیاز بالایی کسب کرده است.

ساقه های باریک و بلند آن به همراه برگ های زیبای سبز رنگ، رطوبت و حال و هوای گرمسیری را به هر اتاقی هدیه می دهند.

4 – فیکوس الاستیکا Rubber fig

گلدان فیکوس اِلاستیکا که گاها در ایران به آن فیکوس آلمانی نیز گفته می شود، از آن دسته از گیاهان عالی برای تصفیه هوا است که ضمن خاصیت تصفیه هوا و جذب آلایندگی ها بسیار زیبا است وهمانطور که قبلا در مطلب بهترین چیدمان برای گیاهان خانه گفتیم گلدان فیکوس توسط آرشیتک ها در طراحی دکوراسیون داخلی زیاد استفاده می شود. برگ های بزرگ و ضخیم، مقاوم و سبز رنگ آن خانه شما را به یک جنگل آفریقایی دوست داشتنی تبدیل می کند.

5 – گیاه دراسنا کامپکت Dracaena janet craig

این گیاه از بهترین گیاهان برای از بین بردن تری‌کُلُرواتیلن موجود در هواست. رشد راحتی دارد و اگر به خوبی از آن مواظبت کنید تا ده ها سال باقی می ماند.

6 – انواع فیلودندرون philodendron

می دانیم که فیلودندرون ها انواع متفاوتی دارند. اما مدل هایی که در این تحقیق انتخاب شده اند این ها هستند: گل فیلودندرون برگ انجیری، فیلودندرون برگ قلبی و فیلودندرون گوش فیلی. همه این انواع رشد آسانی دارند و با کمی توجه می توان سال ها آن ها را سالم نگه داشت.

7 – نخل ققنوس Dwarf Date Palm

نخل ققنوس توانایی بالایی در از بین بردن مواد شیمیایی مضر موجود در هوا، بخصوص زایلن ( یک حلال شیمیایی رایج ) دارد.

8 – فیکوس بنجامین Ficus Alii

فیکوس بنجامین باز از آن دسته گیاهانی است که در طراحی دکوراسیون داخلی بسیاز از آن استفاده می شود به خاطر برگ های خاصش خانه شما را مانند یک باغ میوه زیبا می کند.این گیاه هم به خوبی آلاینده ها را از بین می برد و به راحتی در محیط های بسته رشد می کند و همچنین در برابر اغلب حشرات مقاوم است.

9 – سرخس برگ شمشیری Boston Fern

در این تحقیق، سرخس برگ شمشیری بیشترین امتیاز را در از بین بردن فرمالدهید موجود در هوا به دست آورد. در شرایطی که فرمالدهید در اکثر مواد زندگی روزمره اعم از مواد پلاستیکی، کیسه های خرید، دستمال کاغذی و دود سیگار وجود دارد، انتخاب این گیاه یک راه هوشمندانه برای حفظ سلامتی شماست.

10 –گل اسپاتی فیلوم (گیاه صلح)  Peace Lily

به دنبال گیاهی برای از بین بردن الکل و یا استون موجود در هوا هستید؟ این گیاه بهترین انتخاب است! اسپاتی فیلوم به خوبی هوا را تصفیه و در عین حال مرطوب می کند. برگ های سبز براق آن بر روی ساقه های محکم به همراه گل های سفید خیره کننده اش، آن را به یکی از زیباترین و بهترین گل هایی تبدیل کرده که حتی داخل منزل هم شکوفه میزنند. این گیاه مناسب سالن زیبایی است. به سالن‌هایی که کار کاشت ناخن، مانیکور،پدیکور انجام می دهند و با استون زیاد سرو کار دارند به شدت استفاده از گیاه اسپاتی فیلوم توصیه می شود تا بتوانند آلایندگی محیط را کم کنند و هوای پاک تری را برای کارکنان سالن و مشتریان ایجاد کنند.

 

دیدگاه

پیشنهاد سردبیر

آخرین اخبار

پربازدیدترین ها

خواندنی