کد خبر: ۲۵۹
۱۴۰۱/۰۵/۲۹ ۱۹:۰۷:۳۰

5 تاثیر پیش بینی نشده از خشکسالی در اروپا

خشکسالی سراسر جهان از شاخ آفریقا گرفته تا چین و انگلیس را گرفته است و تغییرات آب و هوایی بی وقفه ادامه دارد.

به گزارش محیانیوز؛ بیش از 18 میلیون نفر در اتیوپی، سومالی و کنیا با گرسنگی شدید پس از 4 سال متوالی بارندگی کمتر از میانگین مواجه هستند.

دوره‌های طولانی‌مدت هوای گرم و موج‌های گرما در کشورهای توسعه‌یافته‌تر به دلیل آتش‌سوزی بخش‌هایی از زمین و پیش‌بینی از بین رفتن محصولات، تلفات خود را در معیشت مردم نشان می دهد. اما خشکسالی در بخش‌هایی از اروپا نیز اثرات غیرمنتظره‌ای دارد.

۱. تولید نمک در فرانسه

فرانسه بدترین خشکسالی تاریخ خود را تجربه می کند. این اتفاق اثر خود را بر تولید ذرت این کشور گذاشته است.

تنها نیمی از محصول این کشور در وضعیت خوب یا عالی قرار دارد.

دمای بالا همچنین تبخیر آب نمک را تسریع کرده است، به این معنی که نمک‌کاران منطقه ژورانده به دلیل تولید بی‌سابقه فلور دسل که در هنگام تبخیر آب از باتلاق‌های نمک به صورت کریستال‌ها شکل می‌گیرد، باید نمک های خود را ذخیره کنند.

فرانسوا دوراند، تولیدکننده نمک به رویترز گفت که عملکرد امسال می تواند تقریبا دو برابر میانگین 1.3 تن در سال باشد.

2. تاخیر در حمل و نقل در راین

در آلمان، فقدان بارندگی باعث شده است که شریان اصلی کشتیرانی آن، یعنی رود راین، به سطح پایینی کاهش یابد و به این ترتیب حمل و نقل کمتری امکان پذیر است.

این اتفاق منجر به تاخیر و هزینه های بالاتر در حمل ونقل با کشتی شده است. رود راین از قلب صنعتی آلمان، از آلپ سوئیس تا دریای شمال می گذرد و همه چیز از غلات گرفته تا مواد شیمیایی و زغال سنگ از طریق این رود حمل می شود.

اما قایق ها مجبورند تنها با 30 تا 40 درصد ظرفیت خود بارگیری کنند تا غرق نشوند. به گفته اقتصاددانان، این اختلال می تواند تا نیم درصد بر رشد اقتصادی کشور تأثیر بگذارد.

3. تاثیر خشکسالی بر تولید برق

در بحبوحه بحران انرژی، خشکسالی نیز بر منبع برق فشار وارد می کند. تولید برقی که به آب متکی است، در اسپانیا 44 درصد و در کل 20 درصد کاهش یافته است.

آب برای خنک کردن نیروگاه های هسته ای نیز مورد نیاز است و برخی از نیروگاه های هسته ای در فرانسه مجبور به کاهش تولید شده اند زیرا رودخانه ها برای خنک کردن نیروگاه ها بسیار کم و آب آنها بسیار گرم بوده اند.

4. بمب جنگ جهانی دوم در ایتالیا

با خشک شدن رودخانه‌ها و دریاچه‌ها، افت سطح آب، آثار باستانی غوطه‌ور شده قبلی، از جمله بمب منفجر نشده جنگ جهانی دوم را در بستر رودخانه پو در ایتالیا، نزدیک مانتوا، در معرض دید قرار می‌دهد.

به دنبال این اتفاق حدود 3هزار نفر از ساکنان محلی تخلیه شدند  و تردد در رودخانه و جاده های مجاور و راه آهن متوقف شد تا بمب خارج شود و سپس در یک انفجار کنترل شده منهدم شود.

5. خرابه های باستانی در سدهای خشک شده

در همین حال، در یک سد خشک شده در نزدیکی بارسلون در اسپانیا، یک کلیسای رومی قرن نهم کاملا دست نخورده ظاهر شده است. تصاویر پهپاد رویترز نشان داد و در مخزن بوئندیا در شرق مادرید، ویرانه‌های باقی مانده از یک روستا و حمام‌ها دوباره ظاهر شده‌اند.

شاید شگفت‌انگیزتر از همه، ظهور یک دایره سنگی ماقبل تاریخ به نام استون هنج اسپانیایی در مخزن Valdecanas، در استان مرکزی کاسرس باشد.

تصور می شود که قدمت این دایره با ده ها سنگ مگالیتیک به 5 هزار سال قبل از میلاد برمی گردد و باستان شناسان برای مطالعه آن قبل از غوطه ور شدن دوباره تلاش می کنند.

 

منبع: ویفروم

 

دیدگاه

پیشنهاد سردبیر

آخرین اخبار

پربازدیدترین ها

خواندنی