کد خبر: ۱۰۲
۱۴۰۱/۰۵/۱۵ ۱۳:۲۷:۵۱

5 راه برای داشتن یک زندگی سالم و بالا رفتن سطح امید به زندگی

سطح امید به زندگی در بسیاری از کشورهای دنیا پایین آمده اما با داشتن عادات سالم می توان آن را افزایش داد.

به گزارش محیانیوز؛ امید به زندگی حتی در کشورهای ثروتمند نیز در حال کاهش است. اما راهکارهایی برای داشتن یک زندگی سالم و البته بالا بردن سطح امید به زندگی وجود دارد. 

محققان دانشکده بهداشت عمومی چان در دانشگاه هاروارد با استفاده از داده‌های حاصل از مطالعه سلامت پرستاران و مطالعه پیگیری حرفه‌ای سلامت، تحقیق گسترده‌ای در مورد تأثیر عادات بهداشتی بر امید به زندگی انجام دادند.

آنها در یک دوره زمانی بسیار طولانی اطلاعات بهداشتی تعداد زیادی از افراد را در دست داشتند. محققان این داده‌ها در مورد رژیم غذایی، فعالیت بدنی، وزن بدن، سیگار کشیدن و مصرف الکل را که از پرسشنامه‌های معتبر و منظم جمع‌آوری شده بود، بررسی کردند.

امید به زندگی حتی در کشورهای ثروتمند نیز در حال کاهش است. اما راهکارهایی برای داشتن یک زندگی سالم و البته بالا بردن سطح امید به زندگی وجود دارد.

محققان دانشکده بهداشت عمومی چان در دانشگاه هاروارد با استفاده از داده‌های حاصل از مطالعه سلامت پرستاران و مطالعه پیگیری حرفه‌ای سلامت، تحقیق گسترده‌ای در مورد تأثیر عادات بهداشتی بر امید به زندگی انجام دادند. آنها در یک دوره زمانی بسیار طولانی اطلاعات بهداشتی تعداد زیادی از افراد را در دست داشتند.

محققان این داده‌ها در مورد رژیم غذایی، فعالیت بدنی، وزن بدن، سیگار کشیدن و مصرف الکل را که از پرسشنامه‌های معتبر و منظم جمع‌آوری شده بود، بررسی کردند.

سبک زندگی سالم دقیقا چیست؟

این پنج حوزه به این دلیل انتخاب شدند که مطالعات قبلی نشان داده است تأثیر زیادی بر خطر مرگ زودرس دارند. در اینجا نحوه تعریف و اندازه گیری این عادات سالم آمده است:

1. رژیم غذایی سالم، که شامل سبزیجات، میوه ها، آجیل، غلات کامل، چربی های سالم و اسیدهای چرب امگا 3 و غذاهای ناسالم مانند گوشت قرمز و فرآوری شده، نوشیدنی های شیرین شده با شکر، چربی ترانس و سدیم محاسبه و رتبه بندی شده است.

2. سطح فعالیت بدنی سالم که حداقل 30 دقیقه در روز فعالیت متوسط ​​تا شدید در نظر گرفته شده است.

3. وزن بدن سالم که به عنوان شاخص توده بدنی طبیعی یا BMI تعریف می شود که بین 18.5 تا 24.9 است.

4. سیگار کشیدن. حتی اگر یک نخ در روز باشد.

5. مصرف متوسط ​​الکل که بین 5 تا 15 گرم در روز برای زنان و 5 تا 30 گرم در روز برای مردان اندازه گیری شد.

 

آیا سبک زندگی سالم تفاوتی ایجاد می کند؟

همانطور که مشخص است، داشتن عادات سالم، تفاوت بزرگی در زندگی ایجاد می کند. بر اساس این تجزیه و تحلیل، افرادی که هر پنج عادت را رعایت کردند، به طور قابل توجهی از زندگی طولانی تری نسبت به افرادی که هیچ یک از این عادات را در زندگی رعایت نکردند، لذت بردند: 14 سال برای زنان و 12 سال برای مردان عمر افزوده برای آنهایی بود که این عادات را در سن 50 سالگی رعایت کردند.

افرادی که هیچ یک از این عادات را نداشتند به مراتب بیشتر در معرض مرگ زودرس ناشی از سرطان یا بیماری قلبی عروقی بودند. محققان همچنین امید به زندگی را بر اساس این پنج عادت سالم محاسبه کردند. فقط یک عادت سالم کافی بود تا امید به زندگی را در مردان و زنان دو سال افزایش دهد. جای تعجب نیست که هر چه افراد عادات سالم بیشتری داشته باشند، طول عمر آنها بیشتر می شود.

مشکل چطور حل می شود؟

همانطور که نویسندگان این مطالعه اشاره می کنند، در آمریکا اکثرا در تلاش هستند برای پیشگیری از بیماری، هزینه های عجیب و غریبی را صرف توسعه داروهای فانتزی و سایر درمان های بیماری کنند. این یک مشکل بزرگ است. کارشناسان پیشنهاد کرده‌اند که بهترین راه برای کمک به مردم در ایجاد رژیم غذایی سالم و تغییر سبک زندگی در سطح جمعیت یک کشور، از طریق تلاش‌هایی برای بهداشت عمومی و تغییر سیاست‌ها است. اگر دستورالعمل‌ها و قوانینی داشته باشیم که به ما کمک کنند سالم‌تر زندگی کنیم، شرکت‌های بزرگ به اندازه کافی فست فود، چیپس و نوشابه نمی‌فروشند.

 

منبع: هلث هاروارد

 

دیدگاه

پیشنهاد سردبیر

آخرین اخبار

پربازدیدترین ها

خواندنی