کد خبر: ۶۶۱۹
۱۴۰۱/۰۹/۱۷ ۰۷:۰۰:۰۰

14 ماده غذایی ضروری برای داشتن پوستی سالم/ مواد غذایی که پوستی شگفت‌انگیز را برای شما تضمین می‌کنند

تغذیه نه تنها برای سلامت بدن بلکه برای سلامت پوست هم مهم است. یک رژیم غذایی ناسالم می‌تواند به متابولیسم شما آسیب برساند، باعث افزایش وزن و حتی جوش‌ها و لک‌های زیاد بر روی پوست شود.

ستی مولایی؛ طبق تحقیق دانشمندان در مورد رژیم غذایی؛ می‌توان به این نتیجه رسید که آنچه می‌خورید می‌تواند به طور قابل توجهی بر سلامت و پیری پوست شما تأثیر بگذارد. در این مطلب 14 مورد از بهترین میوه‌ها و مواد غذایی برای حفظ سلامت پوست را به شما معرفی می‌کنیم.

غذا خوردن برای پاک کردن خطوط چهره

دکتر دیل پینکاک، متخصص تغذیه و نویسنده کتاب «با آشپزی پوست بهتری داشته باشید» می‌گوید: رادیکال‌های آزاد، دشمن سلول‌های بدن هستند. سلول‌های پوست هم از این قاعده مستثنا نیستند. رادیکال‌‌های آزاد در پوست شما باعث ایجاد خطوطی می‌‌شوند که چهره شما را پیر می‌کند. شما با تغذیه درست و انتخاب بهترین مواد غذایی می‌توانید با رساندن مقادیر لازم از آنتی‌اکسیدان‌ها به بدن‌تان با این رادیکال‌های آزاد بجنگید و پوست‌تان را از آسیب دیدن محافظت کنید.

ماهی‌های چرب یک غذای عالی

ماهی های چرب مانند سالمون، ماهی تن، ماهی خال مخالی و شاه ماهی، غذاهای عالی برای داشتن پوستی سالم هستند. آنها منابع غنی اسیدهای چرب امگا 3 هستند که برای حفظ سلامت پوست مهم هستند. ماهی  تن (و تا حدودی ماهی آزاد) منابع غنی از سلنیوم است. این ماده معدنی سلول‌های پوست را از آسیب‌های رادیکال‌های آزاد محافظت می‌کند و به عملکرد خوب رشته‌های کلاژن که به پوست برای رهایی از خط و چین و چروک کمک می‌کند.

اسیدهای چرب امگا 3 برای کمک به ضخیم، انعطاف پذیری و مرطوب نگه داشتن پوست ضروری هستند. در واقع، کمبود اسید چرب امگا 3 می‌تواند باعث خشکی پوست شود. چربی‌های امگا 3 موجود در ماهی التهاب ناشی از  قرمزی و آکنه را کاهش می‌دهد. آنها حتی می توانند پوست شما را نسبت به اشعه های مضر UV خورشید کمتر حساس کنند.

برخی از مطالعات نشان می‌دهند که مکمل‌های روغن ماهی ممکن است به مبارزه با بیماری‌های التهابی و خودایمنی که بر پوست شما تأثیر می‌گذارند، مانند پسوریازیس و لوپوس کمک کند.

آووکادو جادویی

خیلی از انسان‌ها مواد آرایشی و بهداشتی حاوی ویتامین E را به پوست خود می‌مالند، اما کار بهتر این است که این ویتامین را بخورید. آووکادو سرشار از چربی‌های سالم است. این چربی ها به بسیاری از عملکردها در بدن شما از جمله سلامت پوست شما کمک می‌کنند. دریافت کافی از این چربی ها برای کمک به انعطاف پذیری و مرطوب نگه داشتن پوست ضروری است.

آووکادو میوه‌ای غنی از مواد مفید است که پوست را در حالت شاداب نگه می‌دارد و از آسیب دیدن آن توسط اشعه‌های مضر نور خورشید جلوگیری می‌کند. شواهد اولیه همچنین نشان می‌دهد که آووکادو حاوی ترکیباتی است که ممکن است به محافظت از پوست شما در برابر آسیب‌های خورشید کمک کند.

نکته: ویتامین E در ترکیب با ویتامین C موثرتر است. ویتامین C نیز برای سلامت پوست ضروری است. پوست شما برای ایجاد کلاژن به آن نیاز دارد، که پروتئین ساختاری اصلی است که پوست شما را قوی و سالم نگه می‌دارد. ویتامین C همچنین یک آنتی اکسیدان است که به محافظت از پوست شما در برابر آسیب اکسیداتیو ناشی از نور خورشید و محیط کمک می کند که می تواند منجر به علائم پیری شود.

گردو یک چربی ضرروری

گردو منبع خوبی از چربی‌های ضروری، روی، ویتامین E، سلنیوم و پروتئین است که همگی مواد مغذی هستند که پوست شما برای سالم ماندن به آن نیاز دارد. آنها منبع خوبی از اسیدهای چرب ضروری هستند، که چربی‌هایی هستند که بدن شما نمی تواند آنها را بسازد. در واقع، آنها نسبت به سایر آجیل ها از نظر اسیدهای چرب امگا 3 و امگا 6 غنی‌تر هستند.

تخمه کدو تنبل و آفتاب گردون

یک منبع عالی از زینک هستند. زینک در بدن عملکرد هورمون تستسترون را تنظیم می‌‌کند. باید این را بدانید افزایش هورمون تستسترون در بدن یکی از علت‌های اصلی بر هم خوردن عملکرد غدد سباسه پوست است.

اسفناج داروی ضد التهاب

این سبزی سبزرنگ برگدار خصوصیات مثبت زیادی دارد از جمله آنکه غنی از بتاکاروتن است. مواد موجود در اسفناج ضدالتهاب است و باعث می‌شود پوست حالت مناسب‌تری پیدا کند. در ضمن این مواد لایه دوم پوست را که محل اصلی شکل‌گیری جوش‌هاست از آسیب دیدن حفظ می‌کند.

برنج قهوه‌ای از خانواده B

برنج قهوه‌ای منبع فوق‌العاده‌ای از ویتامین‌‌های خانواده B است که این ویتامین‌ها نقش مهمی در رساندن مواد لازم و حیاتی به پوست را دارد. در ضمن ویتامین‌های خانواده B می‌تواند مواد دفعی و زائد پوست را هم دفع کنند و اینگونه عملکرد پوست را در حالت تعادل نگه دارند، در کل این مجموعه عوامل باعث می‌شوند که پوست خشک و آسیب‌پذیر نباشد.

ماست مرطوب کننده عالی

مطالعات متعدد نشان داده افرادی که دچار پوست خشک، حساس یا آسیب‌پذیر و مستعد ابتلا به جوش‌های عفونی هستند در دوره‌های خودشان انواعی از باکتری دارند که می‌توان آنها را باکتری‌های‌ مضر یا «بد» نامید. اگر ماست طبیعی یا ماست پروبیوتیک بخورید به تعادل باکتری‌های مفید روده‌ کمک کرده و این مشکلات را حل می‌کنید.

سیب زمینی شیرین یک ضد آفتاب

سیب زمینی شیرین منبع عالی بتاکاروتن است که به عنوان یک ضد آفتاب طبیعی عمل می کند و ممکن است از پوست شما در برابر آسیب های خورشید محافظت کند.

فلفل دلمه‌ای یک پروتئین ساختاری

فلفل دلمه‌ای حاوی مقدار زیادی بتا کاروتن و ویتامین C است که هر دو آنتی اکسیدان‌های مهمی برای پوست شما هستند. ویتامین C همچنین برای ایجاد کلاژن، پروتئین ساختاری که پوست شما را قوی نگه می دارد، ضروری است.

کلم بروکلی سبز دوست داشتنی

کلم بروکلی منبع خوبی از ویتامین‌ها، مواد معدنی و کاروتنوئیدها است که برای سلامت پوست مهم هستند. همچنین حاوی سولفورافان است که ممکن است به پیشگیری از سرطان پوست و محافظت از پوست شما در برابر آفتاب سوختگی کمک کند.

سویا کلاژن ساز

سویا حاوی ایزوفلاون است که نشان داده است چین و چروک، کلاژن، خاصیت ارتجاعی پوست و خشکی پوست را بهبود می بخشد و همچنین از پوست شما در برابر آسیب اشعه ماوراء بنفش محافظت می کند.

شکلات تلخ اما شیرین 

کاکائو حاوی آنتی اکسیدان هایی است که ممکن است از پوست شما در برابر آفتاب سوختگی محافظت کند. این آنتی اکسیدان ها همچنین ممکن است چین و چروک، ضخامت پوست، هیدراتاسیون، جریان خون و بافت پوست را بهبود بخشند.

چای سبز معجزه طبیعت 

کاتچین‌های موجود در چای سبز آنتی اکسیدان‌های قدرتمندی هستند که می‌توانند از پوست شما در برابر آسیب‌های ناشی از نور خورشید محافظت کنند و قرمزی را کاهش دهند و همچنین رطوبت، ضخامت و خاصیت ارتجاعی آن را بهبود بخشند.

انگور قرمز ضد پیری

رسوراترول، آنتی اکسیدان معروف موجود در انگور قرمز، ممکن است روند پیری پوست شما را با آسیب رساندن به رادیکال های آزاد مضری که به پوست شما آسیب می‌رساند، کم کند.

منبع:

https://www.healthline.com/nutrition/12-foods-for-healthy-skin#12.-Red-grapes

 

 

 

 

 

دیدگاه

پیشنهاد سردبیر

آخرین اخبار

پربازدیدترین ها

خواندنی