کد خبر: ۷۴۳
۱۴۰۱/۰۶/۱۵ ۲۰:۲۸:۳۲

ثعلب چیست و برای نگهداری ثعلب چه باید کرد؟

ثعلب‌ گیاهی‌ است که دارای‌ برگ های‌ پهن‌ و گل های‌ خوشه‌ای‌ و زیبا است.

محل رویش گیاه ثعلب اغلب در باغ ها و دشت هاست و موقع گل دهی آن از در آخر فروردین تا آخر خرداد است. ثعلب‌ دارای مزه قدری شیرین‌، لزج‌ و قدری تند است و از جمله گیاهان دارویی به حساب می آید.

ثعلب چیست؟

پودری است که از آسیاب کردن غده های گونه ای از گیاهان تیره ثعلبیان به دست می آید. گیاه دارویی ثعلب دارای ترکیبات شیمیایی املاح معدنی، مواد قندی، مواد لعابی، ماده‌ای مانند صمغ عربی گلوکوزیدی به نام لوروگلوسین، نشاسته و اسانس است. برای استفاده کردن از خواص ثعلب از پودر و دم کرده آن می توان بهره برد.

alder-should-maintain-2

از ثعلب چه استفاده هایی می شود؟

از ثعلب در تولید بستنی سنتی ایرانی،بستنی ترکی (داندورما) ، بستنی عربی (بوزا) و بستنی یونانی (کایماکی) استفاده می‌شود. از آرد ثَعلَب در ترکیه نوشابه ای تهیه می‌شود به نام ثعلبو (Salep) از آرد این گیاه در کشورهایی مانند انگلستان و آلمان برای تهیه دمنوش استفاده می‌شود.

مضرات-ثعلب-شیمیایی

خواص ثعلب برای سلامتی:

-  گیاه ثعلب تقویت کننده نیروی جنسی و افزایش اسپرم است.

- برای درمان ورم کلیه و مثانه به صورت دمکرده موثر است.

- برای پیشگیری و درمان انزال زودرس مفید است.

- کسانی که لاغر هستند می‌توانند برای چاق شدن از ثعلب استفاده کنند.

- دمکرده ثعلب برای درمان سرماخوردگی و اخلاط خونی موثر است.

- باعث تقویت اعصاب می شود.

- در رفع ورم حاد روده در ارتباط با بیماری حصبه موثر است.

- دمکرده ثعلب برای درمان کم‌خونی موثر است.

- برای مشکلات معده از دم کرده ثعلب می‌توان استفاده کرد.

- یکی از فواید ثعلب برای پوست صورت جوانسازی آن می باشد که برای درمان خیلی از بیماری های پوستی از جمله آکنه و جوش صورت استفاده می شود.

- یکی از فواید ثعلب برای پیشگیری از ریزش مو و تقویت موی سر است. برای این کار ثعلب را با روغن زیتون و گل سرخ مخلوط کرده به پوست سر بمالید.

- از دمکرده ثعلب برای درمان رعشه (تشنج‌های کزازی) نیز می توان استفاده کرد.

مضرات ثعلب

- استفاده بیش از اندازه ثعلب به دلیل خاصیت قاعدگی آور آن باعث سقط‌ جنین در زنان باردار می شود.

- ثعلب برای کسانی که مبتلا به واریکوسل هستند زیان آور است.

- استفاده زیاد ثعلب سبب ازبین رفتن تارهای صوتی می‌شود.

- مصرف زیاد در مصرف ثعلب برای دهانه معده و برای گرم مزاجان زیان آور است، خوردن زیاد آن باعث ضعف دستگاه گوارش و دستگاه عصبی می‌شود.

 

برای نگهداری ثعلب چه باید کرد؟

برای پیشگیری از جذب دوباره رطوبت ثعلب، باید در ظروف خشک و تمیز بسته بندی گردیده و در جای خشک و دور از نور خورشید و یخچال (یعتی دمای محیط باشد ) نگهداری شوند.

کاربرد ثعلب در زیبایی

هرچند کاربرد ثعلب در موارد سلامت و درمان، مهمترین مشخصه این گیاه چند ساله است با این حال نمی توان از خواص ثعلب در زیبایی چشم پوشی کرد. از ثعلب به طرق مختلفی جهت زیبایی پوست و مو استفاده می شود. مهمترین خواص زیبایی ثعلب عبارتند از:

خواص-ثعلب-برای-مو

  • درمان ریزش مو :

ثعلب به علت برخورداری از مواد مغذی بسیار زیاد، سبب تقویت فولیکول های مو شده و رشد آنها را ارتقا می بخشد.

جهت تهیه ماسک ثعلب برای مو می توانید به یکی از روش های ذیل عمل کنید:

  1. ترکیب ثعلب با روغن زیتون و گل سرخ و قرار دادن این ماسک بر روی سر به مدت ۱۵ دقیقه
  2. ترکیب پودر ثعلب با گل پنیرک و روغن نارگیل در یک لیتر آب جوشیده و استفاده از مواد صاف شده‌ آن به صورت ژل

ثعلب علاوه بر تاثیر مثبت بر روی مو، برای شادابی پوست نیز مفید است. کاربرد ثعلب در جوان سازی پوست به صورت ذیل است:

golemanoto_3484732478

  • رفع چین و چروک:

ثعلب نقش بسیار مهمی در بازسازی سلول های پوستی و از بین بردن سلول‌های مرده ایفا می‌کند. این ماده گیاهی با سفت کردن پوست صورت مانع ایجاد چین و چروک شده و با از بین بردن چین و چروک های ایجاد شده منجر به جوانسازی پوست می گردد.

  • رفع آکنه و جوش های صورت:

در گذشته از بخور ثعلب و یا و ماسک آن برای درمان آکنه و جوش های صورت استفاده می ‌شد هم اکنون از این گیاه در بسیاری از ماسک های گیاهی جهت افزایش میزان تاثیرگذاری ماسک مورد نظر استفاده می شود.

کاربرد ثعلب در آشپزخانه

مهمترین کاربرد ثعلب در آشپزخانه و تهیه خوراکی های خوشمزه به تهیه و تولید بستنی سنتی باز می‌گردد.

1228673_128

  • تهیه بستنی سنتی با پودر ثعلب:

صرفاً بستنی سنتی ایرانی نیست که با استفاده از پودر ثعلب تهیه و بسیار خوشمزه می‌شود. بستنی یونانی، بستنی ترکی و بستنی عربی نیز از جمله مواردی هستند که در تهیه آنها از پودر ثعلب استفاده می شود.

  • کاربرد ثعلب در تهیه سالپ:

سالپ یک نوشیدنی بسیار خوشمزه است که در کشور ترکیه تهیه می‌ شود و برای ساخت آن از ثعلب، شیر داغ، دارچین و شکر استفاده می شود.

دم-کرده-ثعلب

  • تهیه دسر ثعلب:

پودینگ و بستنی ثعلب از جمله دسرهای بسیار خوشمزه ای هستند که در برخی از کشورهای جهان و به خصوص کشور ترکیه سرو می گردند.

  • تهیه دمنوش:

هر چند این مبحث را می توان در بخش خواص دارویی ثعلب مورد بررسی قرار داد با این حال از آنجا که اغلب دمنوش ها مصارف خانگی دارند و به صورت شخصی تهیه می‌ شوند می ‌توان تهیه دمنوش ها را یکی از انواع کاربرد ثعلب در آشپزخانه برشمرد.

  • استفاده از گیاه خشک شده‌ ثعلب برای تهیه غذای دریانوردان:

این یک اصل مهم و ضروری در خصوص تغذیه دریانوردان است. البته در این خصوص باید به میزان مجاز استفاده از این گیاه نیز توجه داشت چرا که مصرف بیش از ۲ گرم ثعلب در روز مجاز نیست

مضرات و عوارض ثعلب

  • اگر از ثعلب برای درمان نازایی استفاده می کنید باید بدانید که رعایت بهداشت فردی در این زمینه بسیار حائز اهمیت است؛ چرا که ثعلب قادر است در مدت زمان اندکی حجم باکتری های مضر در دهانه رحم را به شدت افزایش دهد و در صورت عدم توجه به بهداشت فردی می تواند شما را با بیماری های جنسی بسیاری مواجه کند.
  • اگر به مصرف ثعلب عادت کرده اید و یا برای بسیاری از مصارف روزانه‌ خود از آن استفاده می کنید باید مراقب تارهای صوتی خود باشید چرا که استفاده زیاد از ثعلب موجب از کار افتادن تارهای صوتی می شود و مشکلات بسیاری را در این زمینه برای شما ایجاد می کند که به راحتی درمان نمی شوند.
  • اگر مبتلا به بیماری واریکوسل هستید از مصرف گیاه ثعلب به هر نوعی چشم پوشی کنید.
  • ثعلب با توجه به طبع گرم و مرطوبی که دارد خاصیت قاعده آوری داشته و بنابراین مصرف آن در زمان بارداری منجر به سقط جنین می‌گردد.
  • مصرف ثعلب در دوران قاعدگی منجر به افزایش خونریزی و از بین رفتن سطح انرژی بدن شده و ممکن است شما را با افت شدید فشار خون مواجه کند. بنابراین در این دوره از گیاه ثعلب استفاده نکنید.
  • اگر مزاج بسیار گرمی دارید استفاده از گیاه ثعلب می تواند شما را با مشکلات گوارشی و مشکلات عصبی متعددی مواجه کند. بنابراین بهتر است در میزان استفاده از ثعلب تعادل را رعایت کنید.

 

دیدگاه

پیشنهاد سردبیر

آخرین اخبار

پربازدیدترین ها

خواندنی