کد خبر: ۲۷۲۰
۱۴۰۱/۰۷/۲۸ ۰۱:۱۵:۰۰

نانو ربات‌های جراح/ملاقات با نانو ربات‌های پزشک که می‌توانند بر مریضی‌ها پیروز شوند

بیایید پا به دنیای واقعی نانو بگذاریم؛ جایی که همه‌چیز آن‌قدر کوچک است که با چشم مسلح دیده نمی‌شود. تکنولوژی که آینده را برایمان به ارمغان آورده تا بتوانیم بر مریضی‌ها غلبه کنیم و آن‌ها را شکست دهیم. چشم‌هایتان را برای لحظه‌ای هم که شده ببندید و این ریز ماشین‌ها را در ذهنتان تجسم کنید.

ستی مولایی؛ نانو ربات‌ها ماشین‌های کوچکی هستند که برای انجام عملیاتی خاص و بعضاً تکرارشونده با دقت بسیار بالا طراحی‌شده‌اند. نانو ربات‌های کوچک می‌توانند در رگ‌های خونی حرکت کنند تا به محل بیماری برسند، می‌توانند برای رساندن دارو به تومورهایی استفاده شوند. این ریز ماشین‌های هوشمند قادرند چندین نسخه از خودشان تهیه‌کرده و جایگزین بافت‌های فرسوده یا آسیب‌دیده کنند. چه اتفاقی می‌افتد اگر این نانو ربات‌ها وارد سلول‌هایتان شوند؟ آیا تابه‌حال به این فکر کرده‌اید که اگر به درون سلول‌های شما میلیون‌ها نانو ربات وارد می‌شد؛ چه اتفاقی می‌افتد؟ همان‌طور که علم پزشکی تائید کرده؛ روزانه مقادیر متفاوتی سم وارد بدن انسان می‌شود و زمانی که این سموم از بدن خارج نشوند و به حدی برسند که مشکل ایجاد کنند، ممکن است برای شما دردسرساز شوند و شمارا به انواع بیماری‌ها دچار کنند. با به‌کارگیری همگرایی مابین علوم فیزیکی می‌توان بهترین راهکار را برای درمان بیماری‌ها، با نانو فناوری ارائه کرد. در اصل نانوتکنولوژی؛ نگهبان‌های کوچکی را برای پاک کردن سموم از بدن و یا سالم نگاه‌داشتن آن برای جلوگیری از صدمات، به بدن تزریق می‌کند.

درمان بیماری ها با نانو‌تکنولوژی

درمان بیماری‌ها یکی از اساسی‌ترین هدف‌های نانوتکنولوژی است؛ میدان علمی پیشرفته‌ای که تحت حمایت دانشمندان، مهندسان و ریاضیدانانی که بر روی آن کار می‌کنند قرار دارد.  این علم از یک‌سوزن کوچک به بدن شما تزریق می‌شود و سفر این ریز ربات‌ها از همین نقطه آغاز می‌شود. سفری پرپیچ‌وخم و گروهی؛ به اعماق بدن انسان. خوشبختانه؛ بعضی از کارشناسان مفهوم ساخت و تولید مولکولی را که در آن اشیاء اتم به اتم یا مولکول به مولکول ساخته می‌شوند، را ابداع کرده‌اند. با استفاده از این روش و بلوک‌های سازنده می‌توان ربات مولکولی را تولید کرد. ماشین‌های مولکولی که از آن‌ها با عنوان نانو روبات یاد می‌شود و می‌توانند کاربردهای زیادی داشته باشند. نانو روبات‌ها قادرند اطلاعات بسیاری را برای ما فراهم کنند به‌عنوان‌مثال در علوم پزشکی با استفاده از نانو روبات‌ها، قادر به انجام جراحی‌هایی خواهیم بود که اکنون بدون اثرات نامطلوب مانند بیهوشی طولانی و اثرات جراحی بر روی بدن بیمار امکان‌پذیر نیستند. 

نانو دارویی و قابلیت‌هایش

تصور کنید که برای درمان تب مزمن خود به پزشک مراجعه کرده‌اید و به‌جای تجویز قرص یا آمپول، پیشنهاد ارجاع به گروه حرفه‌ای پزشکی برای ایمپلنت رباتی کوچک در جریان خونتان به شما داده می‌شود. اگر شما بودید اجازه می‌دادید تا نانو ربات‌ها وارد بدنتان شوند؟ نانو ربات‌ها می‌توانند از طریق جریان خون وارد مغز انسان شوند و با کمک آن‌ها، از اطلاعات موجود در مغز افراد آگاه شد یا اینکه اطلاعات جدیدی را وارد مغز انسان کرد.

رساندن دارو

رساندن دارو به عضو موردنظر همیشه کار سختی بوده است و تنها راهی که برای پزشکان باقی می‌ماند ریسک کردن و تأثیرپذیری دارو بر تمامی نقاط بدن بود. تا اینکه نانو دارو وارد عمل شد و دنیای پزشکی را دگرگون کرد. البته باید بگوییم که استفاده نانو دارو به این شکل نیست که این علم به‌صورت مستقیم در تولید و ساخت خود دارو نقش داشته باشد؛ بلکه در نحوه پخش شدن آن در بدن تأثیر دارد و این نقش داروها را در درمان بیماری‌ها افزایش می‌دهد. بر اساس این عمل پزشکان می‌توانند دارو را به نقطه‌ای برسانند که بدن به آن نیاز دارد.

بهبود گرفتگی عروق

لخته‌ی خون مشکلات زیادی ازجمله سکته‌ و تحلیل عضلانی برای بدن ایجاد می‌کند که نانو ربات‌ها قادر به رفع آن هستند. البته که این ربات‌ها مانع از حرکت لخته‌های جداشده و ایجاد آمبولی‌ها که بسیار خطرناک هستند، می‌شود.

بهبود اکسیژن بدن

نانو ربات‌های قرمز مکانیکی که به‌عنوان واگیردار هم شناخته می‌شوند، می‌توانند اکسیژن اضافی را در اطراف بدن برای بهبود عملکرد جسمی حمل کنند.

درمان بیماری گلوکوم یا آب‌سیاه چشم

گلوکوم یا آب‌سیاه یکی از شایع‌ترین بیماری‌هایی است که می‌تواند منجر به نابینایی شود. قطره چشمی "تیمولول مالئات" می‌تواند به نانو الماس‌های جاسازی‌شده در لنزهای تماسی، وصل شده و سپس دارو می‌تواند به‌طور خودکار اداره شود.

ضدویروسی

نانو ربات‌های ریز می‌توانند پس از وارد شدن به بدن؛ ویروس‌های مزاحم را از سر راه خود بردارند.

اکسیر جوانی

میکرو نانوها می‌توانند وارد پوست صورت شده و آن را جوان‌سازی کنند. علاوه بر این نرم کردن پوست صورت و برداشتن چین‌وچروک‌ها از وظایف این ماشین‌های ریز است.

بهبود دردهای دندانی

این روبات‌ها علاوه بر قابلیت انجام تعمیرات در سطح دندان، می‌توانند در موارد دیگر هم به دندان‌پزشک کمک نمایند. می‌توان گفت نانو ربات‌ها بزرگ‌ترین آینده دندانپزشکی در فناوری نانو است. در دوره نانو دندان‌پزشکی یک سوسپانسیون کلوئیدی شامل میلیون‌ها ربات دندانی فعال و ضد درد در مقیاس میکرونی به لثه بیمار به‌طور آرام تزریق خواهد شد.

درمان قلب درد

نانو ربات‌ها می‌توانند از راه خون وارد جریان اصلی قلب انسان شده و شروع به درمان آن کنند. بیماری‌های مانند، سکته‌های قلبی، سوراخ قلب یا گفتگی رگ‌های خون رسان، می‌توانند توسط این ریز ربات‌ها درمان شوند.

بازسازی استخوان

راه کلاسیک برای بهبود رشد مجدد استخوانی بعد از آسیب دیدن، مهیاکردن یک چارچوب است که به‌وسیله‌ی آن، سلول‌های استخوان‌ساز بتوانند با کمک علم نانو دوباره‌ترمیم شوند. استخوان یک ساختار سلسله مراتبی پیچیده در سطح نانو، میکرو و ماکرو است.

نابودی تومورهای سرطان به کمک نانو ربات‌ها

این میکرو ربات‌ها می‌توانند جریان خونی که به تومورها می‌رسد به‌وسیله لخته کردن خون مهار کرده و مانع از رشد تومورها و درنهایت مرگ تومورها شود.

منبع:

https://www.azonano.com/article.aspx?ArticleID=5274

https://ec.europa.eu/research-and-innovation/en/horizon-magazine/nanorobots-could-target-cancers-and-clear-blood-clots

 

دیدگاه

پیشنهاد سردبیر

آخرین اخبار

پربازدیدترین ها

خواندنی