کد خبر: ۲۲۰۰
۱۴۰۱/۰۷/۱۷ ۱۹:۰۶:۰۳

۴ خوراکی برای پیشگیری از سرماخوردگی در پاییز/ در فصل پاییز و زمستان برای پیشگیری، باید چه کنیم؟

سرماخوردگی در پاییز و زمستان یکی از شایع ترین دلایل مراجعه به پزشک است که باید حتما به طور کامل درمان شود تا عواقبی برای اعضای دیگر بدن نداشته باشد. فصل که تغییر می کند با سرما خوردگی و آنفلوآنزا درگیر می شویم و آب ریزش بینی و بی حالی به سراغمان می آیند. حال برای اینکه از شر این بیماری ها درامان باشیم باید درست عمل کنیم.

در فصل پاییز بویژه و البته پس از آن فصل زمستان که هوا سردتر است، افراد معمولا با دو مساله و مشکل اصلی مربوط به سلامت روبرو هستند.

اولین مساله بحث ویروس های این فصول است که باید مدنظر قرار داد، زیرا تغییرات دمای هوا در این دو فصل زیاد است و در برخی ساعات روز، هوا به شدت گرم و در برخی ساعت های دیگر، هوا به شدت سرد می شود. این سردی و گرمی هوا خیلی سریع اتفاق می افتد. از این رو وقتی یک فرد در معرض هوای سرد قرار می گیرد، درجه حرارت بدن به طور ناگهانی تغییر می کند و چون این تغییرات درجه هوا طیف وسیعی دارد، باعث می شود بدن نیز واکنش هایی از خود نشان داده و در مقابل این تغییرات ناگهانی ممکن است مقاومت سیستم ایمنی بدن کاهش پیدا کند. بنابراین در چنین حالتی فرد مستعد بیماری های ویروسی مانند سرماخوردگی، آنفلوانزا و... می شود.

نکته ی بعدی که در این فصل بسیار مهم است، وجود هوای خشک در محیط های بسته است. در این دو فصل، افراد برای گرم کردن هوای خانه از وسایل گرمایشی استفاده می کنند و خشکی هوا باعث می شود تا قدرت دفاعی مخاط تنفسی و بینی کاهش پیدا کند و افراد مستعد بیماری های فصلی شوند.

معمولا طول دوره سرماخوردگی 3 تا 5 روز است، اما اگر بیش از 5 روز این علائم طول کشید و حتی به 10 روز رسید، احتمالا فرد به آنفلوانزا یا آلرژی مبتلا شده است که باز هم تشخیص بیماری و نوع درمان باید توسط متخصص صورت بگیرد

خوراکی های مفید برای جلوگیری از سرماخوردگی

پزشکان چینی ۴ محصولی که باعث تندرستی در فصل پاییز می‌شود را معرفی کردند.

به نقل از نشریه Sina، پزشکان چینی خواص مفید عسل، ماهی، چای و میوه‌ها که به جلوگیری از سرماخوردگی کمک می‌کند را نام بردند.

1572676733_L0fL4

به گفته پزشکان، یک لیوان آب با عسل صبح به حفظ سلامت کمک می‌کند، موجب مرطوب شدن ریه‌ها می‌شود، سرفه را تسکین می‌دهد، تغذیه پوست را فراهم می‌کند و سموم را از بدن خارج می‌کند.

ماهی به کاهش سطح کلسترول کمک می‌کند و چای به رفع کمبود مایعات در بدن، تنظیم عملکرد طحال و معده کمک می‌کند.

به گفته پزشکان، در پاییز باید گلابی و سیب بیشتری بخورید. آن‌ها بلغم را از بین می‌برند و ویتامین بدن را تامین می‌کنند. میوه به ویژه برای بیماران مبتلا به بیماری‌های قلبی عروقی مفید است.

 

دیدگاه

پیشنهاد سردبیر

آخرین اخبار

پربازدیدترین ها

خواندنی