کد خبر: ۱۳۸۸
۱۴۰۱/۰۶/۳۱ ۰۸:۳۷:۰۰

اظهارات بایدن درباره مهسا امینی و اعتراضات در ایران / حالا برای توافق با ایران یک شرط دارم

رئیس‌جمهوری آمریکا در سخنرانی خود در مجمع عمومی سازمان ملل متحد، به بحران‌های فزاینده جهان از جمله ناامنی غذایی، بحران انرژی، گرمای بی‌سابقه، خشکسالی، همه‌گیری کرونا، تورم، جنگ - بویژه جنگ روسیه و اوکراین - و اتفاقات اخیر ایران و مساله برجام اشاره کرد.

رئیس‌جمهور آمریکا با اشاره به توافق هسته‌ای با ایران، اظهار کرد: آمریکا آماده است تا به برجام بازگردد، اما تنها در صورتی که ایران به تعهداتش پایبند باشد. به ایران اجازه نخواهیم داد به سلاح هسته‌ای دست یابد.

بایدن افزود: هنوز هم باور دارم که دیپلماسی بهترین راه دستیابی به این هدف است. نظام منع اشاعه هسته‌ای یکی از بزرگترین دستاوردهای سازمان ملل متحد است. نباید به عقب برگردیم.

رئیس‌جمهور آمریکا در ادامه، رخدادهای منطقه سین‌کیانگ چین را مصداق نقض حقوق بشر عنوان کرد و همچنین با اشاره به سرکوب فعالان حقوق بشر در برمه (میانمار) و نیز افزایش فشار دولت طالبان بر دختران افغان، از اعتراضات اخیر در ایران که از اعتراض به درگذشت مهسا امینی در مقر پلیس امنیت اخلاقی آغاز شده است، اعلام حمایت کرد.

جو بایدن در این رابطه گفت: امروز ما در کنار شهروندان و زنان شجاع ایران می‌ایستیم که اکنون در حال تظاهرات برای تضمین حقوق اولیه خود هستند.

بر اساس این گزارش، قرار بود بایدن روز گذشته (سه‌شنبه) در این مجمع سخنرانی کند، اما از آنجا که برای حضور در مراسم تدفین ملکه الیزابت دوم در روز دوشنبه به لندن رفته بود، نوبت خود را به نماینده سنگال داد.

هفتادوهفتمین نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد از روز سه‌شنبه در نیویورک آغاز شده و نخستین دیدار حضوری سران این مجمع در سه سال گذشته است.


 

دیدگاه

پیشنهاد سردبیر

آخرین اخبار

پربازدیدترین ها

خواندنی