کد خبر: ۹۲۲
۱۴۰۱/۰۶/۲۰ ۱۹:۳۹:۰۲

چرا بهتر است قبل از بارداری وزن خود را کم کنید؟

یکی از اقدامات مهم قبل بارداری به تعادل رساندن وزن بدن است ، مادر چاق نمی تواند به خوبی یک مادر با تناسب اندام دوران حاملگی را به خوبی طی کند دکتر عبدالله زندی-متخصص جراحی عمومی و فلوشیپ جراحی های کم تهاجمی و چاقی

بهتر است قبل از بارداری از سلامتی خود از هرحیث مطمئن شوید که یکی از آنها داشتن وزن ایده آل است .چاقی قبل از بارداری ممکن است موجب بیماری هایی در طول بارداری شودکه سلامت خود و کودکانتان را به خطر می اندازند اما اگر هنوز نسبت به کاهش وزن قبل از بارداری متقاعد نشده اید

pregnant-gf22efec03_1920-1536x1025

عوارض جدی چاقی قبل بارداری

عوارض زایمان یا زایمان با عوارض!

بسیاری از مطالعات نشان داده چاقی در دوران بارداری عوارضی چون سقط جنین و یا نقص در زایمان را به همراه دارد

کاهش باروری

چاقی شانس باروری را به حد چشمگیری کاهش می دهد و توانایی بدن حتی در حفظ جنین را بسیار کم می کند.

دیابت بارداری

چاقی در طول دوران بارداری فشار خون و دیابت را بالا میبرد و این دو از اصلی ترین فاکتورهای تولد نوزاد نارس و یا ناسالم است.

دیابت جنین

صرف نظر از همه ی عوارض چاقی مادر در طول بارداری ممکن است اضافه وزن موجب دیابت مادام العمر جنین شود.

کاهش وزن

آیا منظورتان کاهش وزن چشمگیر است خیر اگر وزن مناسبی دارید که خطری تهدید تان نمی کند احتیاج به کاهش وزن ندارید این رژیم نباید در حدی باشد که باعث گرسنگی شدید و کمبود مواد مغذی شود

افزایش وزن دوران بارداری

به طور کلی حاملگی با افزایش وزن همراه است اما اگر قبل از بارداری فردلاغری باشید این افزایش وزن خیلی تاثیری رویتان ندارد امااگر چاق باشید افزایش وزن این دوران برای شما هشدار است

بعد از زایمان

کارشناسان اظهار کردند افرادی که وزن مناسب تری دارند با دوران بارداری بهتر کنار می آیند تاافراد چاق فایده دیگر لاغری قبل از بارداری این است که بعد از زایمان زودتر لاغر میشوند.

باید ها و نباید ‌های کاهش وزن قبل از بارداری

زنان باردار نباید از رژیم‌های ‌غذایی محدود برای کاهش وزن استفاده کنند. رژیم غذایی بسیار کم کالری که سبب تخلیه ذخایر مواد مغذی در بدن می‎شوند، برای مثال رژیم‌هایی که در آن مصرف نان و برنج، سبزی و میوه، شیر مواد لبنی، گوشت و تخم مرغ حذف یا ممنوع شده است مناسب نیست. برای کاهش وزن ابتدا باید با پزشک مشورت کرد. در صورت صلاح‌ دید پزشک بیمار می‌تواند روزی یک ساعت پیاده روی آرام بر روی سطح صاف و به صورت منظم انجام دهد.

مزایای لاغری قبل بارداری

مادرانی که دارای وزن نرمال هستند نسبت به مادران با وزن بالا یا چاق بارداری راحت تری را تجربه می‌کنند. زیرا نگرانی ابتلا به برخی بیماری‎ها را ندارند همچنین وزن اضافه‎ای که به دلیل نوزاد برایشان ایجاد شده کمتر سبب اذیت آن‎ها می‌شود. این افراد زایمان راحت‌تری را نسبت به افراد چاق تجربه می‌کنند و نوزاد آن‎ها از لحاظ قد و وزن در حالت نرمال‎تری قرار خواهد گرفت.

pregnancy

راه‌ های کاهش وزن قبل از بارداری

کاهش مصرف چربی: اجتناب از مصرف موادغذایی سرخ کردنی. جدا کردن چربی اطراف گوشت و پوست مرغ، استفاده از چاشنی‌هایی نظیر آبغوره و آبلیمو به جای سس‌های چرب و…

کاهش مصرف مواد نشاسته‌ای: در رژیم‌ غذایی نباید برنج، ماکارانی و یا نان را حذف کرد، اما برای کاهش وزن باید زیر نظر پزشک متخصص مصرف نان و برنج را به حداقل رساند.

افزایش فیبر: استفاده از سبزی و میوه بسیار مهم است. لازم است بدانید در کنار مصرف مواد غذایی دارای فیبر باید آب نوشید.

کاهش مواد قندی: برای کم کردن مواد قندی بهتر است به جای مصرف شیرینی و شکلات از میوه به عنوان جایگزین استفاده کرد یا به جای آبمیوه‌های صنعتی مصرف آبمیوه‎ی طبیعی را افزایش داد. همراه با چای بهتر است از کشمش یا خرما در مقدار کم استفاده شود. بهتر است از نوشیدن دوغ شور یا گازدار هم پرهیز شود.

راه-های-کاهش-استرس-و-اضطراب-در-دوران-بارداری

خصوصیات رژیم غذایی قبل از بارداری

قدرت سیر کنندگی داشته باشد

متنوع، متناسب و متعادل باشد

از تمام ویتامین‎ها، املاح، اسید امینه‎ها و ریز مغزی‎ها و درشت مغذی‎ها

مادران باردار باید چه اقداماتی برای داشتن جنین سالم و حاملگی راحت انجام دهند؟

مراقبت‎ها و چکاپ‎های دوران بارداری را باید جدی گرفت. انجام این چکاپ‎ها برای اطمینان از حال مادر و جنین ضروری است.

درباره میزان استاندارد و مناسب افزایش وزن در دوران بارداری باید با پزشک مشورت کرد و اطلاعات کافی را بدست آورد.

مصرف غذای سالم. از پزشک یا مشاور تغذیه خود برنامه ی غذایی مناسب و اصولی دریافت کنید. این برنامه باید بر اساس سن، قد، وزن و فعالیت‎های فیزیکی شما باشد.

پرهیز از رژیم لاغری غیر اصولی و خودسرانه. برخی از رژیم‎های لاغری استاندارد نبوده و قادر به تامین تمام مواد غذایی مورد نیاز مادر و جنین نخواهند بود.

فعالیت فیزیکی منظم و روزانه داشته باشید. انجام ورزش نیز باید زیر نظر پزشک صورت گیرد.

برای داشتن یک دوره بارداری سالم BMI یک خانم باید چقدر باشد؟

بر اساس شاخص توده بدنی که افراد دارند داشتن مقداری اضافه وزن در دوره بارداری طبیعی است. بر همین اساس کسانی که شاخص توده بدنی BMI برابر با ۳۰ و بیشتر از آن را دارند نهایتا ۵ تا ۹ کیلوگرم داشته باشند مانعی ندارد اما بیشتر از آن برایشان ضرر دارد و لازم است که حین بارداری به فکر کاهش وزن باشند تا بارداری بی خطر و ایده الی را داشته باشند. تا حد ممکن بهتر است این کاهش وزن در زمان قبل از بارداری صورت بگیرد.

چاقی بارداری

چه مقدار کاهش وزن داشته باشید؟

فعالیت بدنی منظم و روزانه نیز به کاهش وزن و بهبود استقامت استخوان ها کمک می کند. توصیه می شود که زنان به منظور کاهش وزن در دوران قبل از بارداری از ورزش هایی مانند پیاده روی ، دوچرخه سواری و ورزش های هوازی استفاده کنند. کاهش وزن مناسب حدود ۵/۰ تا یک کیلوگرم در هفته است. کاهش وزن بیشتر از این مقدار احتمالاً نشان دهنده از دست دادن آب و از دست دهی عضلات به جای توده چربی است. اگر بیشتر از وزن ذکر شده وزن کم می کنید حتما به دنبال علت آن باشید تا دچار هیچ گونه مشکلی نشوید. توجه داشته باشید ، بهتر است قبل از اقدام به بارداری زمان کافی برای کاهش وزن در نظر بگیرید تا با کاهش وزن فشرده به بدن خود آسیب نزنید.

 

دیدگاه

پیشنهاد سردبیر

آخرین اخبار

پربازدیدترین ها

خواندنی