کد خبر: ۲۳۲۷
۱۴۰۱/۰۷/۲۲ ۲۱:۰۰:۰۰

مهارت حل مسئله با اوریگامی

اگر پدر و مادرها می‌خواهند فرزندانی را پرورش دهند که بتوانند حل مسئله را یاد بگیرند و از پس چالش‌هایشان برآیند، می‌توانند با اوریگامی قوای خلاقه فرزندانشان را تقویت کنند.

اوریگامی یک هنر قدیمی ژاپنی است که با استفاده از قدرت دست می‌توان آن را خلق کرد

کلمه اوریگامی؛ از کلمه اوری به معنی تا کردن و گامی به معنی کاغذ تشکیل‌ شده است در واقع اوریگامی ترکیبی از هنر و علم است که برای درست کردن آن از هر ۲ نیمکره مغزی استفاده می‌شود، جهت ساخت اوریگامی به هر ۲ دست نیاز است آن‌چنان‌که تمرین اوریگامی ورزش مهمی برای مغز به‌ حساب می‌آید و با توانمند کردن هر ۲ نیمکره مغزی می‌تواند به حل مسائل پیچیده بچه‌ها کمک بکند.

اوریگامی

اوریگامی نه‌تنها می‌تواند برای هوش بچه‌ها مفید باشد بلکه برای بچه‌های با بهره هوش پایین هم می‌تواند مفید و کاربردی باشد. در اوریگامی، بچه‌ها می‌توانند هر آنچه را که در نظر خود مجسم می‌کنند با کاغذ و تا بسازند. اوریگامی هنر پیچیده‌ای است که می‌توان از طریق آن تمامی اجسام سه‌بعدی پیشرفته و پیچیده‌ای چون ماشین و هواپیما را به‌راحتی با کاغذ ساخت.

همچنین برای آموزش مفاهیم ریاضی به بچه‌ها می‌توان از اوریگامی استفاده کرد. اوریگامی برای آموزش مفاهیم پایه‌ای مثل مفهوم دوبعدی، سه‌بعدی و تقارن قابل‌استفاده است. اوریگامی به تقویت عضلات دست بچه‌ها، تقویت تمرکز، رشد قوه تفکر و تقویت ذهن آن‌ها کمک می‌کند. چون اوریگامی با تا کردن‌های پی‌درپی کاغذ برای ساخت شیء موردنظر باعث افزایش تمرکز و پیگیری کودک می‌شود.

اوریگامی به تقویت مهارت‌های اجتماعی نیز کمک می‌کند و می‌تواند یک فعالیت گروهی در جمع خانواده و با حضور اعضای خانواده یا کلاس درس انجام شود. که این قضیه باعث نزدیک شدن اعضای خانواده و شکل‌گیری ارتباطات اجتماعی در کلاس است. همچنین اوریگامی می‌تواند جایگزین مناسبی برای بازی‌های کامپیوتر و موبایل و دیگر بازی‌های این‌چنینی که برای بچه‌ها آسیب‌زاست، باشد.

اوریگامی از شاخه‌های هنرهای تجسمی است که باعث رشد تجسم هنری بچه‌ها می‌شود. برای خلق این اثر هنری بیش از آن‌ که به ظرافت هنری لازم باشد، به خلاقیت نیاز است. کودک به‌وسیله اوریگامی به‌صورت غیرمستقیم خلاقیت را در خود پرورش می‌دهد و با تحریک ذهن و روش‌های متعدد برای ساختن یک شیء کاغذی خلاقیت کودک رشد می‌کند. کاردستی اوریگامی مانند حل یک معماست. برای همین یکی از هیجان‌انگیزترین فعالیت‌های علمی و هنری است و جهت ایجاد خلاقیت و پویایی در کودکان و داشتن فرزندی خلاق و خوش‌ذوق توصیه می‌شود.

اگر پدر و مادرها می‌خواهند فرزندانی را پرورش دهند که بتوانند حل مسئله را یاد بگیرند و از پس چالش‌هایی که با آن مواجه می‌شوند، برآیند، می‌توانند با اوریگامی قوای خلاقه فرزندانشان را تقویت کنند در واقع بچه‌ها با اشکالی که به‌وسیله کاغذ درست می‌کنند و با چالش‌هایی که برای درست کردن شیء با آن مواجه می‌شوند و راه‌های گوناگونی که برای درست کردن آن شیء امتحان می‌کنند؛ حل مسئله را یاد می‌گیرند.

اوریگامی

این هنر یک هنری مخصوص کودکان نبوده و بسیاری از بزرگسالان نیز می‌توانند از آن در جهت رشد خلاقیت و ذهن خود استفاده کنند. چراکه این هنر تا حد زیادی نیازمند علم ریاضیات و محاسبات بوده و سبب می‌شود که قدرت تجسم کردن تا حد زیادی پرورش پیدا کند. انجام اوریگامی فواید بسیاری دارد که افزایش دقت، هماهنگی بین چشم و دست، هماهنگی بین فکر و عمل و افزایش مهارت‌های استدلالی، منطقی و ریاضی از جمله فواید آن است.

 

دیدگاه

پیشنهاد سردبیر

آخرین اخبار

پربازدیدترین ها

خواندنی