کد خبر: ۱۴۳۱
۱۴۰۱/۰۷/۰۲ ۰۸:۲۹:۵۳

۷ نکته اساسی برای جلوگیری از وا رفتن کوفته

انواع کوفته مثل کوفته قلقلی، کوفته تبریزی و کوفته برنجی از غذاهای سنتی ایرانی هستند؛ که بسیاری از ما طرفدار آن‌ها هستیم. اما از سختی‌هایی که برای پخت کوفته وجود دارد، این است که کوفته در حین پخت وا میرود. یا خیلی سفت می شود. علت وا رفتن کوفته چیست؟

جلوگیری از وا رفتن کوفته

۱- برای جلوگیری از وا رفتن کوفته باید به دستور پخت خود یک الی دو قاشق غذا خوری آردنخودچی اضافه کنید یا گندم را بکوبید و داخل مواد کوفته بریزد. تا مواد کوفته شل نباشد و حالت چسبنده بگیرند.

۲- برای اینکه کوفته شل نشود؛ پیاز را با رنده درشت رنده کنید که خیلی آب نداشته باشد. اگر خیلی آب داشت آب پیاز را بگیرید یا مقدار آردنخودچی را که به کوفته میزنید، بیشتر کنید.

۳- یکی  دیگر از علت های وا رفتن کوفته ، گوشت آن است. گوشت کوفته هرچه چرب تر باشد احتمال شل شدن کوفته و وا رفتن آن افزایش می‌یابد. بنابراین اگر گوشت شما خیلی چرب است یک عدد تخم مرغ را به کوفته خود اضافه کنید.

نکته دیگر در مورد گوشت کوفته که موجب وا رفتن کوفته می شود این است که: گوشت کوفته باید کاملاً نرم و ریز باشد؛ بنابراین گوشت را باید ۲ تا ۳ بار چرخ کنید.

۴- بعد از مخلوط کردن مواد کوفته باید آنها را به خوبی ورز دهید . ورز دادن خوب و کافی باعث جلوگیری از وا رفتن کوفته می‌شود. حداقل ۴ الی ۵ دقیقه کوفته را ورز دهید.

۵- بعد از ورز دادن و پیچاندن کوفته ها، باید آن‌ها را حداقل ۱ ساعت داخل فریزر بگذارید. توجه کنید این یکی از نکات مهم پخت کوفته است که برای جلوگیری از وا رفتن کوفته بسیار مهم است. بنابراین شما هرچه بیشتر کوفته ها را داخل فریزر بگذارید بهتر است حتی یک شبانه روز!

۶- برای پخت کوفته :

وقتی پیاز داغ به همراه ادویه‌ها و رب گوجه آن را آماده کردید و تفت دادید؛ داخل قابلمه به میزانی که آب تا نصفه یا روی کوفته ها را بگیرد، آب بریزید.

اجازه دهید آب به جوش بیاید و آن وقت کوفته ها را از فریزر بیرون بیاورید و به آرامی داخل آب در حال جوشیدن بریزید.

شعله گاز را زیاد تا متوسط کنید؛ تا آب کوفته سریع به جوش بیاید. تا ۵ دقیقه بعد از جوش آمدن کوفته ها درب ظرف را نگذارید.

 بعد از آن می توانید حرارت را کم کنید و درب ظرف را بگذارید تا کوفته ها بپزند.

توجه کنید! که به هیچ عنوان کوفته را داخل آب سرد نیندازید و وقتی کوفته را به آب جوش اضافه کردید، شعله گاز باید زیاد باشد تا وقتی که آب کوفته دوباره شروع به جوشیدن کند. وگرنه کوفته وا می رود. یکی دیگر از علت های مهم وا رفتن کوفته رعایت نکردن این نکته ساده اما مهم است.

۷- تا ۲۰ الی ۳۰ دقیقه اول که کوفته در حال جوشیدن است از تکان دادن کوفته ها بپرهیزید چون باعث وارفتن کوفته می شود.

برای جلوگیری از سفت شدن کوفته چه باید کرد؟

۱- گوشت کوفته باید دارای کمی چربی باشد. گوشت کوفته نه باید خیلی چرب باشد تا وا نرود و نه خیلی بدون چربی باشد تا کوفته سفت شود.

۲- برنج و مواد کوفته را آب کنید یا نیمه پز کنید تا کوفته سفت نشود. مواد اگر خام یا آب نکرده باشند کوفته را سفت می کنند.

برای اینکه کوفته خوشمزه تر شود:

پیاز داغ درست کنید و رب گوجه را تفت دهید و به آب کوفته اضافه کنید.

در وسط کوفته پیاز داغ، زرشک و یا آلو قرار دهید.

پیاز فراوان به مواد کوفته بزنید.

در درست کردن سس کوفته دقت کنید که یک سس پر رب و خوش طعم درست کنید و به سس گوجه گوجه تازه اضافه کنید.

از سبزی های معطر خشک شده در کوفته استفاده کنید.

 

دیدگاه

پیشنهاد سردبیر

آخرین اخبار

پربازدیدترین ها

خواندنی