کد خبر: ۶۳۸۵
۱۴۰۱/۰۹/۱۴ ۱۱:۰۰:۰۰

31 خوردنی ممنوع برای دیابتی ها

رژیم غذایی دیابتی ها طبق گفته های متخصصان تغذیه باید در درجه ی اول سبب حفظ تعادل قند خون این افراد شود. برای رسیدن به این مهم باید بدانیم که دیابتی ها چه بخورند و چه نخورند؟

بسیاری از غذاهای خطرناک برای بیماران دیابتی وجود دارد که عبارتند از:

1. برنج سفید:

خطرناک ترین خوراکی برای دیابت، برنج سفید است، چرا که این غذا به عنوان مواد غذایی در بسیاری از کشورها مورد استفاده قرار می گیرد. طبق مطالعات مربوط به دیابت، دیابتی ها نباید بیش از حد مجاز برنج سفید مصرف کنند.

این به خاطر کربوهیدرات بالایش است و ثابت شده است که مصرف برنج سفید می تواند خطر دیابت نوع 2 را افزایش دهد. بنابراین افراد مبتلا به دیابت باید از مصرف هر چیزی که به وسیله آرد سفید سرخ شده و درست می شود خودداری کنند.

2. ماست میوه ای:

ماست های طعم دار و میوه ای معمولا از شیر کم چرب یا بدون چربی درست شده و سرشار از کربوهیدرات و قند می باشند.یک فنجان ماست میوه ای (245 گرم) حدود 47 گرم قند دارد. مواد قندی این نوع ماست ها از بستنی نیز بیشتر می باشد پس افراد دیابتی باید از ماست ساده بدون قند استفاده کنند. 

3. غلات شیرین صبحانه:

بدترین صبحانه برای دیابتی ها خوردن غلات صبحانه است.اکثر غلات به شدت فراوری شده اند و حاوی کربوهیدرات های بیشتری نسبت به آن چه به نظر می رسد می باشند.توصیه می شود برای کنترل قند خون، از غلات صرف نظر کرده و صبحانه پروتئینی با کربوهیدرات کم انتخاب کنید.

4. سس گوجه:

یک خوراکی خطرناک دیگر برای دیابتی ها سس گوجه فرنگی می باشد. باید به خاطر داشته باشند که سس گوجه فرنگی حاوی شکر تصفیه شده است. علاوه بر این، سس گوجه فرنگی حاوی سدیم بالایی نیز می باشد. به همین دلیل است که بیماران دیابتی باید از مصرف سس گوجه فرنگی اجتناب کنند و یا آن را در مصرف روزانه خود خط بزنند.

5. کلوچه:

طبق برخی مطالعات نشان داد که کلوچه ای که توسط جعبه مخلوط کلوچه ساخته می شود دارای چربی های ترانس دار زیادی است. علاوه بر این حاوی سویا هیدروژنه شده و روغن دانه کتان است. همچنین به این معنی است که پنکیک حاوی چربی ترانس است. بهتر است که کلوچه را در خانه بپزید چون مطمئن هستید که مواد تشکیل دهنده آن چه هستند.

6.  قهوه مخلوط :

قهوه برای برخی افراد مفید است اما برای بیماران دیابتی در صورتی که مخلوط باشد، تاثیر بدی بر وضعیت آن ها می گذارد. آن را می توان با مواد دیگری مانند شربت یا شکر ترکیب کرد. برای مثال قهوه مخلوط برای بیماران دیابتی مفید نیست.

این لیست به عنوان بدترین نوع غذا برای دیابتی ها قرار داده شده است، زیرا شامل 500 کالری، چربی در حدود 9 گرم و کربوهیدرات در حدود 98 گرم است. این بیماری می تواند به گلوکز خون منجر شود.

7. عسل، شهد آگوا و شیره افرا :

بسیاری از دیابتی ها به جای مصرف شکر سفید شکل های دیگر مواد قندی مانند شکر قهوه ای، عسل، شهد آگوا و شیره افرا را مصرف می کنند اما این مواد سطح قند خون را افزایش می دهد زیرا حاوی کربوهیدرات های مساوی یا حتی بیشتر از شکر سفید هستند.

8. مواد غذایی بسته بندی شده :

غذاها و تنقلات بسته بندی شده با آرد تصفیه شده تولید می شوند و کربوهیدرات فراوانی دارند که به سرعت جذب خون می شود و ارزش غذایی کمی دارند بنابراین این غذاها برای افراد دیابتی مضرند.

9. آبنبات:

همانطور که در بالا ذکر شد، شکلات برای دیابتی ها بسیار خطرناک است چون قند بالا و مواد مغذی کمی دارد. آبنبات همچنین باعث چاقی می شود که برای سطح بالای شکرش میباشد که می تواند منجر به دیابت نیز شود.

10. مویز- کشمش:

مصرف کشمش و یا میوه های خشک دیگر منجر به گلوکز بالا خواهد شد چون حاوی سطح قند بالایی است. کشمش و دیگر میوه های خشک بسیار متمرکز خواهند بود و منجر به بالا رفتن قند خون خواهد شد. به همین دلیل است که افراد مبتلا به دیابت، اجازه مصرف آن را ندارند.

تغذیه دیابتی

11. استیک سرخ شده :

استیک سرخ شده به سبک کانتری ترکیبی از گوشت پرچرب همراه با نشاسته است که برای بیماران دیابتی خوب نیست.

12. نوشیدنی ورزشی :

نوشیدنی های ورزشی منبع غیرضروری کالری، قندهای اضافه شده و سدیم هستند و افراد مبتلا به دیابت باید کاملاً از آنها دور شوند حتی اگر به ورزشگاه بدنسازی می روند. این افراد در طول تمرین آب سرد بنوشند.

مصرف نوشیدنی های انرژی زا با کافئین (با 200 میلی گرم کافئین) نیز می تواند باعث افزایش قند خون و انسولین در خون به اندازه 30 درصد شود و بعد ممکن است منجر به اختلال در به نرمال رسیدن سطح قند خون شود. 

13. انواع نوشابه :

در 10 دقیقه اول نوشیدن نوشابه، حدود 10 قاشق چای خوری شکر به سیستم بدن تان وارد می شود که این قند به سرعت جذب می شود. نوشابه های رژیمی خیلی بهتر از نوشابه های معمولی نیستند. مواد شیرین کننده 200 تا 600 برابر شیرین تر از قند هستند و نشان دهنده ترشح انسولین از لوزالمعده است. 

14. شیرپرچرب :

برای برخی افراد، نوشیدن شیر باعث ایجاد بدن سالم خواهد شد. هم چنین از ورود ویروس ها جلوگیری می کند. اما در صورت نوشیدن آن، خطر ابتلا به دیابت را افزایش خواهید داد. به خاطر چربی اشباع شده شیر، این می تواند مقاومت انسولین را بدتر کند. نوشیدن شیر کم چرب و یا شیر بدون چربی مناسب هستند.

15. نان سفید:

قبلاً توضیح داده شده است که هر چیزی که توسط آرد سفید ساخته می شود، برای دیابتی ها از جمله نان سفید خطرناک خواهد بود. نان سفید می تواند کنترل گلوکز را به خود اختصاص دهد و این منجر به اثر بدی برای افراد دیابتی می شود.

بنابراین افراد دیابتی باید از خوردن نان سفید اجتناب کنند، اما آن ها هنوز می توانند کل حبوبات را به عنوان راه جایگزین برای حفظ سطح قند خون بخورند.

تغذیه دیابتی

16. غذای منجمد :

بسیاری از شام های منجمد مملو از سدیم هستند و به عنوان یک ماده تقویت کننده و نگهدارنده طعم عمل می کنند، بهتر است افراد دیابتی مصرف غذای منجمد و یخ زده آماده را به حداقل برسانند زیرا نمک هم در کنترل دیابت نقش دارد. 

17. فست فود:

افرادی که بیش از دو بار در هفته فست فود می خورند، دو برابر بیشتر از افرادی که فست فود مصرف نمی کنند، دچار مقاومت به انسولین می شوند. مقاومت به انسولین خطر ابتلا به دیابت نوع 2 و پیش دیابت را افزایش می دهد.

18. مواد غذایی بدون گلوتن :

غذاهای فاقد گلوتن در واقع پر چگالی تر هستند و بنابراین کربوهیدرات بیشتری در هر وعده (نسبت به غذاهای معمولی) خواهند داشت پس باور کنید همیشه بدون گلوتن بودن مواد غذایی به معنای سالم بودن آنها نیست. 

19. سیب زمینی سرخ کرده:

این یکی از غذاهای خوش مزه برای بسیاری از مردم است، در حالی که برای بیماران دیابتی بسیار خطرناک است. سیب زمینی های سرخ شده 25 گرم چربی دارند و حدود 500 کالری ، در حالی که کربوهیدرات در حدود 63 گرم است.

سیب زمینی سرخ کرده خیلی چربی دارد و باعث افزایش وزن و یا حتی چاقی می شود.طبق این تحقیق که سیب زمینی سرخ شده نیز می تواند باعث افزایش قند خون شود. دونات و سیب زمینی سرخ کرده به عنوان غذای لیست بالایی شناخته می شوند، که می توانند منجر به افزایش قند خون شوند.

علاوه بر این،کالری پیچیده و بالایی دارد.می تواند منجر به حمله قلبی شود. بهتر است که بیماران دیابتی از خوردن سیب زمینی سرخ شده خودداری کنند.

تغذیه دیابتی

20. سس های بدون چربی :

گزینه های بدون چربی همیشه برای شما بهتر نیستند زیرا وقتی چربی را بردارید، باید چیزی به جای آن (نوعی نشاسته و مقدار زیادی قند) برای عطر و طعم و احساس خوشایند اضافه شود پس از مصرف سس خودداری نموده و به جای آن سالاد خود را با روغن زیتون و سرکه بالزامیک میل کنید.

21. روغن گیاهی :

مراقب روغن های گیاهی باشید که با روغن های پالم و سویای نیمه هیدروژنه ساخته می شوند و حاوی مقادیر کمی چربی ترانس هستند. غذاهایتان را با روغن زیتون فرا بکر، روغن آووکادو یا روغن انگور بپزید.

22. پاستیل میوه ای:

 پاستیل میوه ای چیزی جز بمب های قندی نیستند و به سرعت قند خون را افزایش می دهند پس فریب واژه میوه را نخورید و میوه ای با قند کم مانند بلوبری، تمشک یا یک سیب میل کنید.

23. بیسکوئیت :

بیسکویت ها اگر خانگی هم باشند باز هم یک آرد و بمب چربی اشباع هستند که منجر به التهاب بدن و مغز می شود.

24. نودل :

نودل های فوری حاوی کربوهیدرات و سدیم هستند که این می تواند قند خون را افزایش دهد.

25. بیکن_گوشت چرب:

بیماران دیابتی، مجاز به مصرف گوشت بیکن و گوشت های دیگر نیستند، زیرا چربی اشباع شده آنها می تواند به مشکل جدی بدن منجر شود. برای افرادی که مبتلا به دیابت هستند،با مصرف بیکن در معرض خطر حمله قلبی قرار دارند.

26. پنکیک:

مصرف غذاهایی که کربوهیدرات بالایی دارند، باعث تاثیر بد برای دیابتی ها می شوند، از جمله پنکیک. چربی اشباع شده پنکیک نیز می تواند باعث افزایش سطح قند خون در میان دیابتی ها شود. همانطور که قبلاً گفته شد، مصرف غذاهایی که با آرد سفید تهیه می شوند، باعث خطر ابتلا به دیابت خواهد شد.

27. ذرت بو داده :

پاپ کورن هایی که روی اجاق گاز خانه تهیه می شوند هم یک میان وعده پر از کربوهیدرات هستند. اگرچه پایه آن ذرت است اما گلیسمی بسیار زیادی دارد و به این میان وعده معمولاً با کره مصنوعی، سس کارامل یا سایر مواد ناسالم اضافه می شود.

28. انگور:

برای برخی افراد انگور برای حفظ سلامتی بسیار خوب است، چون غنی از فیبر، ویتامین و دیگر مواد مغذی عالی است. از طرف دیگر انگور مصرفی بدترین تاثیر را بر دیابتی ها می گذارد، چون انگور حاوی گلوکز بالایی است.

بنابراین توسط افراد مبتلا به دیابت نباید مصرف شود، زیرا موجب افزایش میزان قند خون می شود. 

29. انبه:

میوه دیگری که برای بیماران دیابتی بسیار خطرناک است انبه است. انبه معمولاً به عنوان میوه روزانه ای مورد استفاده قرار می گیرد و حتی به عنوان مواد اولیه برای برخی از غذاها نیز مورد استفاده قرار می گیرد. از طرف دیگر، مصرف انبه تاثیر بدی برای بیماران دیابتی خواهد گذاشت.

انبه در حدود 12.7 گرم قند در ازای هر سه اونس را در بر دارد و شامل 70 کالری نیز می شود. به همین دلیل است که بیماران دیابتی هرگز نباید این میوه خوش مزه را مصرف کنند.

تغذیه دیابتی

30. پاپایا:

پاپایا سرشار از کربوهیدرات و کالری است. از طرف دیگر، حاوی سطح قند بالایی است که در حدود 59 میلی گرم است. بنابراین برای دیابتی ها بسیار خطرناک خواهد بود چون می تواند به افزایش قند خون منجر شود. 

31. موز و طالبی:

موز به عنوان میوه خوش مزه شناخته می شود و مصرف آن در هر رژیم غذایی آسان است. هم چنین در مقایسه با سایر میوه هاکالری بالایی دارد. همچنین حاوی 15 گرم کربوهیدرات و غنی از شکر است. تحقیقات نشان داده است که موز شامل قند بالایی است و برای بیماران دیابتی هم خطرناک است چون باعث افزایش قند خون خواهد شد.

 

دیدگاه

محمد
ارسالی در ۰۰:۰۰ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۵
0
0
پس چی بخورن؟

پیشنهاد سردبیر

آخرین اخبار

پربازدیدترین ها

خواندنی