کد خبر: ۳۲۸۰۵
۱۴۰۳/۰۱/۲۷ ۲۱:۰۸:۰۱

استتار شگفت‌انگیز دو عنکبوت چگونه انجام گرفت؟

همکاری شگفت‌انگیز دو عنکبوت نر و ماده برای استتار مایه شگفتی دانشمندان دانشگاه یونان در چین شده است.

به گزارش  محیانیوز،اگر موجودی کوچک باشید و شکارچیان بسیاری دنبال خوردن شما باشند، بهترین استراتژی بقا استتار و پنهان شدن از دید است. بسیاری از موجودات زنده این شیوه را برگزیده‌اند و از پرنده تا اختاپوس و قورباغه چنان با محیط همرنگ می‌شوند که دیدنشان غیرممکن می‌شود.

در این میان عنکبوتی که در جنگل‌های بارانی چین زندگی می‌کند، هنر استتار را به اوج رسانده است. عنکبوت خرچنگی نقاب‌دار با نام علمی «Thomisus guangxicus» استتار را در همکاری جنس نر و ماده به سرانجام می‌رسانند.

شی‌ مائو وو و جیانگ یون جائو از دانشگاه یونان رفتار این گونه شگفت‌انگیز از عنکبوت‌ها را مستند کرده‌اند. بر اساس پژوهش‌ این دو دانشمند عنکبوت‌های خرچنگی نقاب‌دار نر و ماده به شکلی کنار هم قرار می‌گیرند که شبیه گل می‌شوند.

عنکبوت‌های خرچنگی رنگارنگ خطری برای انسان ندارند. آن‌ها در محیط‌هایی که با رنگ بدنشان مطابقت دارد زندگی می‌کنند. آن‌ها با استتار در محیط علاوه بر گریز از چنگال شکارچیان به انتظار طعمه‌های خود می‌نشینند. این عنکبوت‌ها تار نمی‌تنند و برای شکار کمین می‌کنند.

شکل خاص پاهای جلویی لقب خرچنگی را برای آن‌ها به ارمغان آورده است.

استتار شگفت‌انگیز دو عنکبوت / گلی که گل نیست

در عنکبوت‌های خرچنگی نقاب‌دار جنس نر و ماده ظاهری کاملا متفاوت دارند. نرها بسیار کوچک‌تر هستند و رنگی تیره‌تر دارند. این تفاوت در محیطی با گل‌هایی که گلبرگ‌های روشن‌ و پرچم‌های تیره‌ دارند، به کار استتار عنکبوت‌ها می‌آید.

همانطور که در تصویر مشخص است عنکبوت‌ نر و ماده در ترکیبی روی هم قرار می‌گیرند که عنکبوت نر چون پرچم گل و عنکبوت ماده چون گلبرگ است.

نتیجه پژوهش دانشمندان چینی درباره این عنکبوت‌ها در نیوساینتیست منتشر شده است و به ادعای پژوهشگران نخستین نمونه مستند از همکاری در استتار در طبیعت است.

در این میان احتمال اتفاقی بودن این ترکیب را نیز نمی‌توان نادیده گرفت. ادامه تحقیقات می‌تواند به آشکار شدن ماجرا کمک کند.

به گفته جائو و وو تکامل شانه به شانه گیاه و عنکبوت می‌تواند توضیحی برای این رفتار خارق‌العاده باشد.

دیدگاه

پیشنهاد سردبیر

آخرین اخبار

پربازدیدترین ها

خواندنی