کد خبر: ۳۲۶۷۷
۱۴۰۳/۰۱/۲۷ ۲۱:۰۰:۰۱

تشخیص چهار نوع عادت خواب و ارتباط آنها با بیماری‌های مختلف را بدانیم

دانشمندان بین چهار نوع عادت خوابیدن و بیماری‌های مختلف ارتباط‌هایی پیدا کرده‌اند.

به گزارش محیانیوز،دانشمندان دانشکده ایالتی پن در آمریکا با بررسی حدود ۳۷۰۰ شرکت‌کننده، ۴ نوع الگو و عادت خواب یافتند که برخی از این عادات خواب با بیماری هایی چون مشکلات قلبی، سرطان، دیابت و افسردگی مرتبط هستند.

دانشمندان با بررسی این داوطلبان می‌خواستند بدانند الگوی خواب افراد با افزایش سن آنها و احتمال ایجاد بیماری‌های مزمن چه ارتباطی ممکن است داشته باشد.

در بررسی‌ها مشخص شد، این افراد در ۴ گروه خوش‌خواب‌ها، افرادی که فقط آخر هفته‌ها را خوب می‌خوابند، بی‌خواب‌ها و افرادی که بیشتر چرت می‌زنند قرار دادند.

تشخیص چهار نوع عادت خواب و ارتباط آنها با بیماری‌های مختلف

خوش‌خواب‌ها، ساعت‌های طولانی و مداوم می‌خوابیدند و در طول روز هوشیار و سرحال بودند.

افرادی که آخر هفته‌ها خوب می‌خوابیدند، در طول هفته خواب‌های نامنظم و کوتاه‌تری داشتند و خواب خوب و طولانی آنها منحصر به تعطیلات آخر هفته‌ها بود.

بیش از نیمی از شرکت‌کنندگان در دو گروه بی‌خواب‌ها و چرت‌زن‌ها قرار داشتند. افراد مبتلا به بی‌خوابی، به‌دلیل خواب کم، در طول روز احساس خستگی بیشتری داشتند و افرادی که بیشتر چرت می‌زدند، با وجود اینکه تقریبا شب‌ها خوب می‌خوابیدند، در طول روز هم دایما خسته بوده و چرت می‌زدند.

محققان دانشکده ایالتی پن، موقع بررسی سلامت جسمانی این افراد، تمام عوامل اجتماعی-اقتصادی و محیط کار این افراد را هم در نظر گرفتند.

نتایج بررسی‌های آنها نشان داد، افراد بی‌خواب، بیشتر در خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی، دیابت و افسردگی قرار دارند. همچنین بی‌خوابی و کم‌خوابی خطر ابتلا به زوال عقل، سکته مغزی، حمله قلبی و بیماری‌های کبدی را افزایش می‌دهد. افرادی که در طول هفته کم می‌خوابند هم در معرض ابتلا به این بیماری‌ها هستند.

درواقع نبود خواب کافی به این معناست که بدن و ذهن، وقت کافی برای بازسازی و ترمیم بدن از استرس‌های روزانه ندارد و استرس مزمن عاملی برای ابتلا به یکسری بیماری‌های مزمن و خطرناک است.

تشخیص چهار نوع عادت خواب و ارتباط آنها با بیماری‌های مختلف

افرادی که دایما چرت می‌زنند هم در خطر ابتلا به دیابت و ضعف قوای جسمانی هستند.

از طرفی خواب بیش از حد، فرد را مستعد ابتلا به بیماری‌هایی چون دیابت، بیماری‌های قلبی، چاقی، افسردگی و سردرد می‌کند. خواب زیاد موجب افزایش التهاب‌های متعدد در بدن می‌شود.

بنابراین برای سالم بودن باید الگوی خواب‌تان را منظم کرده، کم یا بیش از حد نخوابید.

دیدگاه

پیشنهاد سردبیر

آخرین اخبار

پربازدیدترین ها

خواندنی