کد خبر: ۳۱۹۴۵
۱۴۰۳/۰۱/۱۰ ۱۵:۱۵:۰۲

چگونه فرزندانتان را از خطراتی که رسانه‌های اجتماعی دارند دور کنین؟

روی یک میز پینگ پنگ برای انجام بازی در حیاط خلوت خانه تان برای فرزندان سرمایه گذاری کنید. در خانه تان مهمانی برگزار کنید. همراه با کودکان تان در مسیر‌هایی پیاده روی کنید که می‌توانند عشق به طبیعت را آموخته و در خود تقویت کنند. حتی می‌توانید به یک پارک نزدیک خانه تان بروید که زمین والیبال دارد. در مورد این که چگونه الگوریتم‌های سیلیکون، ولی ذهن کاربران را دستکاری کرده و سلامت روان شان را به خطر می‌اندازند به طور مستقیم با فرزندان تان صحبت کنید.

به گزارش محیانیوز به نقل از نیوزویک، آزمایش ۱۵ ساله آمریکا با رسانه‌های اجتماعی و گوشی‌های تلفن همراه هوشمند در واقع فاجعه‌ای برای کودکان امریکایی بوده است. شواهد علمی در این باره به قدری قوی هستند که "ویوک مورتی" جراح عمومی هشدار داده و گفته که ما باید فورا به فکر بحران سلامت روان جوانان به دلیل مواجهه شان با آسیب‌های ناشی از حضور در رسانه اجتماعی باشیم.

ظاهرا هر پدر، مادر، معلم و هر نوجوانی این موضوع را می‌داند به جز مدیران شرکت‌های فناوری که با پیوند دادن کودکان امریکایی به اپلیکیشن‌های سمی و اعتیادآورشان میلیارد‌ها دلار درآمد کسب می‌کنند. در جلسه اخیر کمیته قضایی سنا، مدیران عامل متا، اسنپ چت، ایکس و تیک تاک در کنار یکدیگر قرار گرفته، دست راست شان را بالا برده و سوگند یاد کردند که در تلاش هستند تا محصولات شان را برای کاربران کودک ایمن سازند.

پشت سر آنان صد‌ها مادر و پدر عکس‌های فرزندان شان را در دست داشتند که همگی قربانیان قرص‌های حاوی فنتانیل، خودکشی سایبری (خودکشی ناشی از قلدری سایبری)، اختلالات غذایی ناشی از رسانه‌های اجتماعی، یا اخاذی آنلاین بودند.

"مارک زاکربرگ" مدیر عامل متا به سناتور‌ها اطمینان خاطر داد که رسانه‌های اجتماعی تهدیدی برای کودکان نیستند ادعایی که به مثابه نایده گرفتن نتایج انبوهی از مطالعات علمی و هم چنین نتایج تجزیه و تحلیلی داخلی اینستاگرام است. زاکربرگ به کمیته گفته بود:"ما اجازه نمی‌دهیم محتوای صریح جنسی برای افراد در هر سنی وجود داشته باشد".

سناتور "مایک لی" به جای تمام والدین صحبت کرد و از زاکربرگ پرسید: "اوضاع چطور است"؟ حتی زاکربرگ هم نمی‌توانست جلوی خودش را بگیرد و اجازه داد که یک پوزخند آگاهانه بزند. این جلسه برای قانونگذاران و مردم آمریکا به طور یکسان یک واقعیت وحشتناک را روشن ساخت: مدیران شرکت‌های بزرگ فناوری می‌دانند که رسانه‌های اجتماعی کودکان امریکایی را مسموم می‌کنند، اما این موضوع برای شان اهمیتی ندارد.

والدین نیز نمی‌توانند روی سیاستمداران برای حل مشکل حساب کنند. نکات فنی قانونی و میلیارد‌ها دلار لابی فناوری بزرگ هر راه حل قانونی را غیر واقعی می‌کند. پس والدین چه کاری می‌توانند انجام دهند؟

در اینجا به توصیه‌های برای والدین اشاره خواهیم کرد:

از زمانی که فرزندان تان در سن پایینی قرار دارند با والدین دیگر در گروه دوستان فرزندتان همکاری کنید. به طور جمعی تصمیم بگیرید تا گوشی‌های تلفن همراه هوشمند را از کودکان تان دور نگهداشته و نگذارید در رسانه‌های اجتماعی حضور داشته باشند. این یک "توطئه" با هدف خیر از سوی والدین است تا فرزندان شان تنها نباشد. دست کم در در طول سال‌های کلیدی رشد روانی، اجتماعی و مغزی فرزندان خود را به طور کلی از رسانه‌های اجتماعی دور نگه دارید. این تبانی والدین ممکن است فرزندان تان را به سوی گوشی‌های تلفنی جایگزینی سوق دهند که تنها می‌توانند از طرق آن پیامک ارسال کرده یا تماس تلفنی بگیرند، اما نمی‌توانند به وبگردی بپردازند.

نکته کلیدی کمک به فرزندان در شکل گیری زندگی اجتماعی واقعی و نه مجازی است. بر روی یک میز پینگ پنگ در حیاط خلوت خانه تان برای فرزندان تان سرمایه گذاری کنید. در خانه تان مهمانی برگزار کنید. همراه با کودکان تان در مسیر‌هایی پیاده روی کنید که می‌توانند عشق به طبیعت را آموخته و در خود تقویت کنند. حتی می‌توانید به یک پارک نزدیک خانه تان بروید که زمین والیبال دارد. در مورد این که چگونه الگوریتم‌های سیلیکون ولی ذهن کاربران را دستکاری کرده و سلامت روان شان را به خطر می‌اندازند به طور مستقیم با فرزندان تان صحبت کنید. با آنان مستند‌هایی در این باره مانند مستند‌های نتفلیکس پیرامون آن معضل اجتماعی را تماشا کنید. به آنان کمک کنید تا مدل کارکرد اپلیکیشن‌های رسانه‌های اجتماعی را درک کنند تا اجازه ندهند وقت شان را تلف کرده و آنان را از تعامل حضوری با دوستان واقعی دور کند. به کودک خود این اعتماد به نفس را بدهید که نسبت به همسالان خود که وابسته به نمایشگر‌ها هستند خونسردتر باشد.

البته زمانی که فرزندتان به سنین نوجوانی می‌رسد باید بیاموزد که چگونه از یک گوشی تلفن همراه هوشمند با به اصطلاح نرده‌های حافظ مناسب استفاده کند. برخی از کارشناسان توصیه می‌کنند برای این منظور تا سن ۱۶ سالگی فرزندتان و حتی قدری بیش‌تر صبر کنید. هنگامی که تشخیص دادید فرزندتان تسلط خود را برای کار با یک ابر رایانه جیبی بدست آورده از ایجاد این ذهنیت که گوشی تلفن همراه هوشمند "دستگاه شخصی" اوست خودداری نمایید. در عوض، گوشی تلفن همراه هوشمند را به یک "تلفن خانوادگی" تبدیل کنید که اجازه استفاده از آن را دارید. برای حمایت از این خط مشی گذر واژه خانوادگی یکسانی را بر روی همه دستگاه‌های تان قرار دهید. این رویکرد وسوسه کشف حفره‌های خطرناک اینترنتی را تا حد زیادی کاهش می‌دهد.

در خانه تان یک سبد "رهایی از تلفن" در آشپزخانه قرار دهید و وقتی وارد خانه می‌شوید گوشی‌های تان را در آنجا قرار دهید. بدین ترتیب به فرزندان تان بیاموزید که آنان سایبورگ نیستند و لازم نیست همواره به رایانه و دستگاه‌های مشابه متصل شوند. دشوارترین بخش این ماجرا آن است که والدین باید خود نیز همان رفتار را با گوشی تلفن همراه هوشمندشان داشته باشند تا بتوانند به الگویی برای فرزندشان تبدیل شوند. حفاظ‌ها حتی برای نوجوانان در سنین بالاتر نیز مهم هستند. محتوای جنسی فراگیری در رسانه‌های اجتماعی وجود دارد. بر اساس داده‌های اخیر این تصاویر باعث می‌شوند تصور جوانان از رابطه جنسی مخدوش شده و توانایی آنان را برای ایجاد روابط سالم و یا حتی ملاقات ساده با جنس مخالف به خطر می‌اندازد.

به یاد داشته باشید جنبه تاریک رسانه‌های اجتماعی گسترده است. آیا دختران نوجوان از برنامه‌هایی با فیلتر‌های صورت که برای تقلید از جراحی پلاستیک طراحی شده اند سود می‌برند؟ یا جریان بی پایان اینفلوئنسر‌هایی که در تیک تاک  اختلالات خوردن، آسیب رساندن به خود و حتی رانندگی در حالت مستی را جذاب جلوه می‌دهند برای فرزندان مان مفید هستند؟ هم چنین، توجه داشته باشید زمانی که رسانه‌های اجتماعی منبع اصلی اخبار دریافتی توسط کاربران جوان می‌شوند توجه و کنترل ذهن آنان را به سوی حاشیه‌های سیاسی سوق می‌دهند.

دکتر آرتور بروکس" استاد دانشگاه هاروارد که به مطالعه شادی انسان می‌پردازد توصیه‌های حکیمانه‌ای برای نوجوانانی دارد که به دنبال اجتناب از دام‌های رسانه‌های اجتماعی هستند. او پیشنهاد می‌کند که فرزندان صرفا ۳۰ دقیقه در کل روز و فقط در یک زمان در کل روز از طریق یک دستگاه خانوادگی وارد پلتفرم‌های رسانه‌های اجتماعی شوند. فرزندان تان ممکن است برای مدتی در برابر این اقدامات مقاومت کنند، اما مطمئن باشید که بعدا از شما برای جلوگیری کردن از غرق شدن شان در فضای مجازی قدردانی خواهند کرد.

دیدگاه

پیشنهاد سردبیر

آخرین اخبار

پربازدیدترین ها

خواندنی