کد خبر: ۳۱۶۹۶
۱۴۰۳/۰۱/۰۵ ۲۰:۰۰:۰۱

ترویج همجنس‌بازی در کلیپ دوربین مخفی

این ظاهراً یک کلیپ دوربین مخفی ساده است. پسری از مردم کوچه و خیابان می‌خواهد گوشی او را بگیرند و از لحظهٔ خواستگاری‌اش فیلم بگیرند. اما بر خلاف انتظار مخاطب و شخص دوربین به دست، او از یک پسر خواستگاری می‌کند!
چند سالی است که کلیپ‌های دوربین مخفی پا را از ایده‌های قابل‌اجرا در تلویزیون فراتر گذاشته و به لطف شبکه‌های اجتماعی به ایده‌های آزاردهنده و بعضاً نامتعارف کشیده شده است. در این میان بعضی از کلیپ‌ها در نظر مخاطبان عادی‌سازی مسائل هنجارشکنانه تلقی می‌شود و اعتراض آنها را برمی‌انگیزد. در این گزارش به یکی از این مسائل می‌پردازیم.

ماجرای یک خواستگاری عجیب در کلیپ دوربین مخفی

این ظاهراً یک کلیپ دوربین مخفی ساده است. «آیدین زوارئی» فردی است که از چند سال پیش در فضای مجازی فیلم‌های دوربین مخفی می‌ساخت و برای جذب مخاطب بیشتر با سوژه‌های سخیف و بعضاً جنجالی و آزاردهنده بسیاری از خط قرمزهای اخلاقی، حقوق شهروندی و حقوق فردی را نقض می‌کرد.او این بار به سراغ یک موضوع خلاف شرع و خلاف عرف اجتماعی ایرانیان رفته است. زوارئی از مردم کوچه و خیابان می‌خواهد گوشی او را بگیرند و از لحظهٔ خواستگاری‌اش فیلم بگیرند. اما بر خلاف انتظار مخاطب و شخص دوربین به دست، زوارئی از یک پسر خواستگاری می‌کند!(این ویدیو چند ماه پیش ساخته شده، اما از چند روز پیش دوباره فراگیر شده است.)

بازخوردهای تند کاربران به فیلم هنجارشکنانه

اگرچه بعضی از کاربران فضای مجازی، تعجب و خندهٔ تمسخرآمیز افراد فیلمبردار در کلیپ را نشانه‌ای از این مسأله می‌دانند که همجنس‌بازی در ایران همچنان تابو و ناپذیرفتنی است؛ اما بسیاری از مخاطبان دیگر این ویدیو را «عادی‌سازی همجنس‌بازی» تلقی کردند و با انتقاد به آن خواستار برخورد نهادهای نظارتی ذی‌ربط شدند.یکی از کاربران در این باره نوشت «عادی‌سازی همجنس‌بازی با زبان طنز در ایران ادامه داره؛ دقیقاً مثل کاری که با سایر نقاط جهان انجام شد».مخاطب دیگری نوشت «اگر چهار تا مثل این، به خاطر ترویج فساد و فحشا با احکام طولانی‌مدت زندان مواجه بشن، کسی دیگه به خودش اجازه نمیده به خاطر پول هر کاری خواست بکنه...».کاربری هم نوشت «خود مردم باید با اعتماد به نفس پس بزنند و گوش طرف را بگیرند! هر چی میشه میگیم نهادهای نظارتی! بزرگترین نهاد نظارتی ملت ۸۵میلیونی ایران است.».

از دوربین مخفی تا سوژه‌ها و موضوعات جنجالی

آیدین زوارئی در ماه‌های اخیر با مصاحبه با افراد و موضوعات جنجالی در شبکه‌های اجتماعی بر سر زبان‌ها افتاد. گفت‌وگوی زوارئی با دخترانی که به خانهٔ امیرحسین مقصودلو (تتلو) رفت و آمد داشته‌اند یا پسران جوانی که برای اهداف جنسی و کسب پول بی‌زحمت به خانهٔ زنان مسن پول‌دار کشیده می‌شدند، صرف‌نظر از صحت محتوا، در فضای مجازی بازخوردهای فراوانی داشت.اما او با کلیپ‌های دوربین مخفی که از سال‌ها پیش می‌ساخت شناخته شده است.کلیپ‌هایی که بارها به خاطرشان پایش به پلیس فتا کشیده شد و حتی موجبات دستگیری او را فراهم آورد.

زجر دادن شهروندان برای تولید دوربین مخفی

در یکی از کلیپ‌ها این فرد به عنوان مسافر با یک نوزاد قلابی روی صندلی جلوی ماشینی می‌نشیند و خانمی که مسافر واقعی است در صندلی عقب. مرد بازیگر که از گریهٔ نوزاد قلابی کلافه شده او را از پنجرهٔ ماشین در حال حرکت بیرون می‌اندازد. خانم مسافر که به‌شدت وحشت کرده، مرد را کتک می‌زند. بعد از توقف ماشین به سمت نوزاد می‌دود و وقتی متوجه می‌شود عروسک است، با بغض و عصبانیت به مرد فحش می‌دهد.در ویدیوی دیگری زوارئی و زن بازیگری نقش یک زوج را بازی می‌کنند و مرد مسافری روی صندلی عقب می‌نشیند. بعد از یک دعوای ساختگی، مرد وانمود می‌کند با یک چاقوی بزرگ سر زن را می‌برد و بعد یک سر مانکن با کلاه‌گیس را بالا می‌آورد. مرد از وحشت پا به فرار می‌گذارد.این تنها دو نمونه از انبوه کلیپ‌هایی است که چنین افرادی بدون فکر کردن به عواقب و آسیب آن می‌سازند و در فضای مجازی منتشر می‌کنند.

شوخی رکیک یا عادی‌سازی زیرپوستی؟

در سال‌های اخیر ساخت این دست کلیپ‌ها که نه‌تنها مخاطب را نمی‌خنداند، بلکه باعث آزار روحی آنها می‌شود یا کلیپ‌هایی که سؤالات غیرمتعارف و هنجارشکنانه‌ای را با مصاحبه‌شونده مطرح می‌کند رشد قارچ‌گونه‌ای داشته است.به طوری که به نظر می‌رسد پروژهٔ عادی‌سازی کثیف‌ترین مفاهیم و شبیه‌سازی ذهنی سخیف‌ترین موقعیت‌ها به بهانهٔ ساخت دوربین مخفی یا مصاحبه‌های مردمی، آن هم بدون دریافت مجوز و نظارت بر محتوای این کلیپ‌ها، در حال اجرا است.در شرایطی که هر کسی با داشتن گوشی هوشمند به یک «رسانه» تبدیل شده است، انتظار می‌رود فرهنگ، اعتقادات و حقوق شهروندان و کاربران فضای مجازی قربانی این توسعهٔ فناوری نشود و از این سرمایه‌های ملی و دینی حراست به عمل بیاید. و این امر نیازمند نظارت دقیق نهادهای مربوطه و احساس مسئولیت همهٔ شهروندان است.

دیدگاه

پیشنهاد سردبیر

آخرین اخبار

پربازدیدترین ها

خواندنی