کد خبر: ۳۰۵۵۲
۱۴۰۲/۱۲/۲۰ ۱۶:۲۵:۰۱

چگونه باید لکه های قهوه ای دندان را از بین ببریم؟

تغییرات عمده در رنگ یا بافت دندان‌ها می تواند یک مساله نگران کننده باشد. اما نگران نباشید؛ شما تنها نیستید! لکه‌های قهوه‌ای یکی از رایج‌ترین مشکلات دندان هستند که ممکن است به دلایل مختلفی اتفاق بیفتند. بسیاری از افراد این لکه ها را با عادت‌هایی مانند سیگار کشیدن مرتبط می‌دانند، در حالی که همیشه این طور نیست. امروز قصد داریم به بررسی دلایل قهوه ای شدن دندان ها و روش های از بین بردن این لکه ها بپردازیم. با ما همراه باشید.

به گزارش محیانیوز،دلایل قهوه ای شدن رنگ دندان ها

1- تانن ها

تانن ها ترکیبات پررنگی هستند که در مواد غذایی و نوشیدنی ها وجود دارند. تانن نوعی پلی فنول است که در مواد غذایی گیاهی یافت می شود و استفاده از آنها می تواند منجر به ایجاد لکه های سطحی یا عمیق بر روی دندان ها شود. زردچوبه، غذاهای پر ادویه، چغندر، چای و قهوه از جمله مواد غذایی حاوی تانن ها هستند که می توانند منجر به تغییر رنگ دندان ها شوند.

2- ژنتیک

یکی دیگر از مقصرین اصلی تغییر رنگ و قهوه ای شدن دندان ها ژنتیک است. گاهی اوقات، ممکن است یک ناهنجاری در لایه‌های متعدد ساختار دندان اعضای یک خانواده وجود داشته باشد. یک بیماری، سوءتغذیه یا آسیب می‌تواند در سنین پایین موجب بروز این اتفاق شود. تغییر رنگ دندان ها همچنین ممکن است از والدین شما به ارث رسیده باشد.

3- نیکوتین و تنباکو

همه ما می دانیم که سیگار برای سلامتی ما مضر است. مساله ای که حتی روی پاکت های سیگار نیز به آن اشاره شده است. نیکوتین و تنباکو یکی از علل شایع بروز لکه های سطحی بر روی دندان ها هستند. سیگار حاوی مقدار زیادی قیر است. ویپ یا همان سیگارهای الکترونیکی نیز به دلیل دارا بودن طعم‌دهنده‌های مصنوعی و آئروسل، می‌تواند دندان های شما را سیاه کند. استفاده از ویپ موجب لکه دار شدن و بروز اثرات منفی بر روی دندان های جلویی خواهد شد.

4- پوسیدگی

بسیاری از علل لکه‌های قهوه‌ای دندان سطحی هستند و تنها موجب آسیب دیدن لایه های بیرونی دندان می شوند. با این حال، در برخی موارد ممکن است این لکه های قهوه ای به آسیب های عمیق تر و پوسیدگی دندان ها منجر شوند. در چنین شرایطی معمولا مینای دندان ها دچار آسیب شده و مشکلاتی همچون بروز حساسیت دندانی رخ می دهد.

دندان

5- دهان شویه

برخی از انواع دهان شویه ها، به ویژه آنهایی که با پلاک و التهاب لثه مقابله می کنند، می توانند باعث ایجاد لکه های قهوه ای روشن و سطحی بر روی دندان ها شوند. این لکه ها اغلب در بالای دندان، درست در زیر خط لثه ظاهر می شوند.

6- بهداشت

عدم رعایت بهداشت دندان ها نیز می تواند منجر به لکه دار شدن دندان ها شود. نحوه صحیح مسواک زدن و تعویض به موقع مسواک کهنه با مسواک جدید در جلوگیری از بروز این اتفاق بسیار موثر است. مسواک زدن منظم دندان ها علاوه بر حفظ سلامت لثه ها به از بین بردن لکه های سطحی از روی دندان ها نیز کمک می کند. همچنین در صورت استفاده از مسواک فرسوده ممکن است شاهد بروز لکه هایی بر روی سطوح داخلی و خارجی دندان ها باشید.

7- بیماری ها

قهوه ای شدن رنگ دندان ها در برخی موارد ممکن است به علت برخی شرایط پزشکی خاص رخ دهد که از جمله شایع ترین آنها می توان به اختلالات متابولیک، کمبود ویتامین، بیماری کبد، اختلالات خوردن و بیماری سلیاک اشاره کرد. بیماری فلوروز یکی دیگر از مقصرین تغییر رنگ و قهوه ای شدن دندان ها است. این بیماری به دلیل قرار گرفتن بیش از حد در معرض فلوراید در سال های اولیه زندگی، زمانی که دندان های دائمی شما در حال رشد هستند، ایجاد می شود و می تواند منجر به ایجاد اختلال در تشکیل مینای دندان و ظاهر شدن لکه های قهوه ای و سفید بر روی آنها شود. این بیماری معمولا در کودکی رخ می دهد و در صورتی که برای اولین بار در بزرگسالی شاهد ظاهر شدن لکه بر روی دندان هایتان هستید، به احتمال زیاد فلوروز مقصر آن نیست.

8- داروها

برخی داروها نیز می توانند مقصر بروز لکه های قهوه ای بر روی دندان ها باشند. به عنوان مثال، مصرف تتراسایکلین معمولاً با تغییر رنگ دندان ها مرتبط است. مقصر این تغییر رنگ، وجود یک عنصر رایج در بسیاری از داروها برای مقابله با عفونت‌های باکتریایی است. بنابراین توصیه می کنیم پیش از مصرف هر نوع دارو، عوارض جانبی آن را بررسی کنید.

چگونه از شر لکه های قهوه ای دندان خلاص شویم؟

1- بهداشت دهان و دندان

رعایت دفعات مسواک زدن دندان‌ها می‌تواند به رفع لکه از روی دندان ها کمک کند. دندانپزشکان توصیه می کنند که حداقل دوبار در روز مسواک بزنید. یک بار پس از بیدار شدن از خواب و بار پیش از خواب. همچنین بدون توجه به وضعیت مسواک و برای حفظ سلامت دهان و دندان، لازم است هر 3 ماه یک بار مسواکتان را تعویض کنید.

مسواک

2- مسواک زدن صحیح

مسواک زدن صحیح اولین گام برای سفید شدن دندان ها و جلوگیری از ایجاد لکه بر روی آنها است. همچنین در صورتی که لکه های دندانی به دلیل مصرف مواد غذایی و نوشیدنی ها رخ داده باشد، می توانید از طریق درمان‌های بهداشتی مانند جرم‌گیری و پولیشینگ آنها را از بین ببرید.

3- درمان های ترمیمی

اگر لکه‌های دندان عمیق باشند، به درمان های جدی تری نیاز خواهید داشت. مراقبت های ترمیمی مانند پروتز، پرکردن و روکش های دندانی از جمله درمان هایی هستند که ممکن است برای از بین بردن لکه های تیره دندانی به آنها نیاز داشته باشید.

4- خمیر دندان سفید کننده

خمیر دندان های سفید کننده اغلب حاوی جوش شیرین یا دیگر مواد ساینده سبک هستند که به حذف لکه های سطحی از روی دندان ها کمک می کنند. با این حال، استفاده بیش از حد از مواد ساینده ممکن است به مینای دندان شما آسیب برساند. توصیه می کنیم همیشه پیش از مصرف آنها با دندانپزشک خود مشورت کنید. 

دیدگاه

پیشنهاد سردبیر

آخرین اخبار

پربازدیدترین ها

خواندنی