کد خبر: ۲۹۹۳۲
۱۴۰۲/۱۲/۱۱ ۲۳:۴۰:۰۱

زمان مناسب قلمه زدن کیه؟

قلمه زدن نیاز به شرایط مناسب دارد که یکی از این شرایط زمان مناسب قلمه زدن است که ما در ادامه نکات مهمی را در این خصوص توضیح داده ایم.

به گزارش محیانیوز، قلمه زدن یکی از روش ها برای تکثیر گیاهان است. در این روش قسمتی از گیاه مادری را برای ریشه زایی از گیاه جدا می کنیم. برخی از گیاهان با قلمه گیری افزایش می یابند اما برخی از گیاهان نیز برای ریشه زایی به هورمون های ریشه زایی مخصوص قابلیت تکثیر با قلمه نیاز دارند.

روش های مختلف قلمه زنی

تهیه قلمه به چهار شکل است:

  • قلمه ساقه
  • قلمه ریشه
  • قلمه برگ
  • قلمه جوانه برگ

1. قلمه ساقه

یکی از روش های متداول قلمه زدن، قلمه ساقه است که بر اساس میزان رسیدگی و بلوغ چوب به چهار گروه تقسیم بندی میشود :

1. قلمه چوب نرم (چوب سبز)

این نوع قلمه را از شاخه های جدید و نرم بهاره و از گونه های خزان دار یا همیشه سبز تهیه می کنند که مقدار مواد کریوهیدراته در آنها کمتر است.گونه های میوه ای را با این روش تکثیر نمی کنند.این نوع قلمه 5-2 هفته ریشه دار می شود اما به مراقبت بیشتری نیاز دارند.

قلمه چوب نرم

2. قلمه چوب نیمه سخت ( نیمه خشبی) :

قلمه چوب نیمه سخت را از سوزنی برگان چوبی همیشه سبز تهیه می کنند . قلمه های تابستانه برگدار نیز که از چوب های نیمه رسیده گیاهان خزان دار گرفته می شوند قلمه چوب نیمه سخت محسوب می شوند.این نوع قلمه از قسمت انتهایی شاخه، برگدار و به طول 15-10 سانتی متر است که برگ های پایین قلمه را باید حذف کرد و چند برگ جوان در انتهای آن باقی گذاشت.

3. قلمه علفی:

از شاخه های گیاهان علفی و غالباً زینتی قلمه علفی را تهیه می کنند.

4. قلمه چوب سخت ( خشبی ) :

قلمه چوب سخت از چوب های سخت و رسیده گونه های خزان دار در اواخر پاییز و زمستان، از چوب یکساله تهیه می شود. قلمه چوب سخت را به سه شکل تهیه می کنند:

قلمه ساده، پاشنه دار و قنداقه دار. قلمه ساده از چوب یکساله ، قلمه پاشنه دار، در ته قلمه قطعه کوچکی از چوب دو ساله وجود دارد و در قلمه قنداقه دار قسمت کوتاهی (بیشتر از قلمه پاشنه دار) از چوب دو ساله همراه ساقه یک ساله است.

 

دیدگاه

پیشنهاد سردبیر

آخرین اخبار

پربازدیدترین ها

خواندنی