کد خبر: ۲۹۷۹۵
۱۴۰۲/۱۲/۱۳ ۰۹:۴۰:۰۲

اصول کامل و زمان مناسب کاشت انواع ذرت

ذرت پرمحصول ترین غله دنیا به حساب می آید و از لحاظ مقدار تولید، پس از گندم و برنج قرار می گیرد. امروزه ذرت در تغذیه بسیاری از مردمان دنیا نقش اساسی دارد.

به گزارش محیانیوز، ذرت یک گیاه ترد و نازک است و جزء خانواده چمن ها محسوب می شود که می تواند 121 تا 365 سانتیمتر قد بکشد. هر دو طرف یا به اصطلاح هردو گوشه های ذرت در اطراف بلندی، قسمت سبز و ساقه شکل می گیرد. گل دادن آن نیز از نوک گیاه است. هر کدام از قسمت های ابریشمی بدون قابلیت باروری هستند. گرده افشانی در تخم های ابریشمی در گوشه های ذرت اتفاق می افتد. تاسل نام گل های نر گیاه ذرت و کرنل نام گل های ماده است. کرنل های ذرت شیرین، زرد، سفید، سیاه، قرمز و یا ترکیبی از رنگ ها می باشند. انواع مختلفی از ذرت ها ممکن است که حداقل دارای دو گوشه قابل برداشت باشند.

ذرت

محل مناسب برای کاشت ذرت

باید گیاه ذرت را در نور کامل بکارید. ذرت در قسمت هایی با جای زیاد، با خاک زهکشی مناسب با قلیایی بودن حدود 5.8 تا 6.8 رشد می کند. کافی است که با کمی کود آلی قبل از کاشت گیاه مخلوط شود و بهتر است که کود دادن را در فصل پاییز قبل از کاشت انجام دهید. 

زمان کاشت ذرت

همانگونه که قبل تر اشاره کردیم، ذرت را باید در فصل گرم کاشت. معمولا این گیاه 10 الی 14 روز بعد از کاشت در دمای 75 درجه سانتیگراد، شروع به جوانه زدن می کند اما سرعت جوانه زدن آن فقط 75 درصد می باشد. قبل از آخرین بارندگی در فصل بهار یعنی دو الی سه هفته قبل آن، ذرت را در خانه و دو الی سه هفته بعد از آخرین بارندگی بهار، آن را به بیرون از خانه انتقال دهید. 

فضای مورد نیاز برای کاشت ذرت

جوانه ذرت را باید در عمق 2 سانتی متری خاک بکارید. چنانچه در نمناک عنوان کرده ایم دانه های گیاه باید در صورت کوتاه بودن، حدود 5 تا 10 سانتی متر باهم فاصله داشته باشند و کنار هم در یک ردیف کاشته شوند. البته فاصله این گیاه از سایر گونه های گیاهی باید بین 45 تا 60 سانتی متری باشد. ذرت هایی که بیش از حد نزدیک به هم کاشته شده باشند، به آب و کود بیشتری نیاز خواهند داشت.

دیدگاه

پیشنهاد سردبیر

آخرین اخبار

پربازدیدترین ها

خواندنی