کد خبر: ۲۷۵۰۹
۱۴۰۲/۱۱/۱۵ ۰۹:۱۰:۰۹

با سراوان سیستان بلوچستان آشنا شویم

در پی حمله موشکی پاکستان به چند نقطه از سراوان قصد داریم به معرفی این شهرستان زیبا و موقعیت جغرافیایی آن بپردازیم.

به گزارش محیانیوز،شهرستان سراوان، یکی از شهرستان‌های واقع در استان سیستان و بلوچستان ایران است و مرکز آن شهر سراوان می‌باشد. این شهرستان در شرقی‌ترین نقطه ایران واقع شده و به عنوان "زادگاه خورشید ایران" شناخته می‌شود.

سراوان مرزی جاذبه های بسیاری دارد و از ویژگی‌های طبیعی این منطقه میتوان به نخلستان‌های فراوان و سرسبز، جاذبه‌های تاریخی همچون مسجد جامع دزک با تاریخ هزار ساله، و بیش از 50 سنگ نگاره باستانی در محدوده شهرستان سراوان اشاره کرد. این ویژگی‌ها باعث اعطای لقب "سرزمین نخل و نگاره" به شهرستان سراوان شده است.

نخلستان سراوان

دلیل نامگذاری سراوان و نام قدیمی شهرستان سراوان

نام "سراوان" از دو کلمه تشکیل شده است:"سرا" به معنی "مکان" و "وان" به معنای "بلندی"، که در اجمال به "جای بلند" اشاره دارد. نام باستانی این منطقه "شستون" بوده و در سال 1326 با تغییر به شهرستان، به نام فعلی تغییر یافته است.

نام "سراوان" در گذشته با اسامی مختلفی همچون "سر استون"، "شستون" و "شهستان" نیز شناخته می‌شده است.

این نام‌ها مفهوم‌ها و تفسیرهای مختلفی دارند:

سر استون: منطقه‌ای که در آن رعدوبرق زیاد اتفاق می‌افتد.

شستون: منطقه‌ای که چشمه‌های جوشان با توجه به رشته قنات جاری دارد.

شهستان: نامی که به دلیل برخاستن حکومت‌های منطقه از این دیار به کار می‌رفته است.

شهر سراوان

شهرستان سراوان در استان سیستان و بلوچستان ایران، دارای جاذبه‌های گردشگری طبیعی و تاریخی زیادی است که در ادامه این بخش از نمناک به برخی از جاذبه‌های گردشگری و دیدنی این شهرستان مرزی اشاره میکنیم.
مسجد جامع دزک

این مسجد با قدمت بیش از هزار سال، یکی از مهمترین آثار تاریخی در سراوان است. معماری زیبا و موقعیت جغرافیایی جالب این مسجد، آن را به یک مقصد گردشگری تاریخی تبدیل کرده است.
نخلستان‌ها

سراوان با دارا بودن نخلستان‌های فراوان به عنوان یکی از مناطق نخل‌کاری مهم ایران شناخته می‌شود. مناظر‌های زیبا و سرسبز این نخلستان‌ها جذابیت زیادی برای گردشگران دارد.
قلعه سراوان

قلعه‌ای با تاریخ باستانی که در شهر سراوان واقع شده است. این قلعه جاذبه‌ای باستانی و مورد توجه گردشگران است.

قلعه سراوان

پل بلند سراوان

پل بلند سراوان یکی از پل‌های طبیعی زیبا و شگفت‌انگیز در این منطقه است که وجود رودخانه و پل بلند آن، باعث افزایش زیبایی منظره می‌شود.
پارک ملی هامون

این پارک ملی با زیستگاه‌های طبیعی متنوع، پرندگان مهاجر و تنوع گیاهی جذابیت زیادی برای گردشگران علاقه‌مند به طبیعت ارائه می‌دهد.
موزه مردم‌شناسی سراوان

این موزه به نمایش اقلیم و فرهنگ محلی این منطقه می‌پردازد و برای دیدن و آشنایی با سنت‌ها و فرهنگ مردمان این ناحیه مناسب است.

دیدگاه

پیشنهاد سردبیر

آخرین اخبار

پربازدیدترین ها

خواندنی