کد خبر: ۲۶۰۹۸
۱۴۰۲/۱۱/۰۱ ۱۶:۲۰:۰۱

رویداد ملی مد و رسانه در ۵ محور موضوعی برگزار خواهدشد

نشست خبری رویداد ملی مد و رسانه، پیش رویداد جشنواره مد و لباس فجر صبح امروز در وزارت فرهنگ و ارشاد برگزار شد.

به گزارش محیانیوز، نشست خبری رویداد ملی مد و رسانه (رستا)، پیش رویداد جشنواره مد و لباس فجر صبح امروز در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار شد.

این نشست با حضور علیرضا بابایی، عضو شورای سیاستگذاری جشنواره مد و لباس فجر و مهسا فرزان، دبیر اجرایی رویداد ملی مد و رسانه ( رستا)، فعالان حوزه مد و لباس و اهالی رسانه برگزار شد.

رویداد ملی مد و رسانه قرار است تیرماه سال جاری در ۵ محور تیپ سازی و طراحی محصول، عکاسی محصول، ساخت تیزر تبلیغاتی، بسته بندی و برنامه فروش و تولید محتوای مجازی به عنوان پیش رویداد دوازدهمین جشنواره مد و لباس فجر برگزار شود.

در ابتدای این نشست، علیرضا بابایی، عضو شورای سیاست‌گذاری جشنواره مد و لباس فجر در رابطه با شروع روند رویدادهای مد و رسانه گفت: پیش نشست مد و رسانه به موضوعات مورد غفلت در جشنواره مد و لباس فجر اختصاص داده شده که یکی از این پیش نشست‌ها مد و رسانه است. 4 ماه است که بر روی مضمون محتوایی جشنواره فجر فعالیت می‌کنیم. آیین‌نامه جشنواره تغییر کرده و این بار ویژندها هم می‌توانند در جشنواره مد و لباس فجر شرکت کنند تا طراحان برنده نگران تولید طرح خودشان نباشند و با تولیدکنندگان مرتبط شوند.

بنابر گفته مهسا فرزان، دبیر اجرایی این رویداد، قرار است با حضور ویژندهای حوزه مد و لباس و با محوریت مد و رسانه، از حضور فعالین و صاحبان ایده در حوزه مد و لباس استفاده شود.

فرزان دبیر اجرایی رویداد ملی مد و رسانه (رستا) در رابطه با جزئیات برگزاری رویداد، در این نشست گفت: رستا در مفهوم خود از رستگاری می آید و رسیدن به غایتی که در رسانه برای مد معرفی می‌کنیم. در این رویداد به دنبال این هستیم که به خاستگاه مد نظر در رسانه برسیم. عملا در سال‌های گذشته در بحث رسانه ضعیف عمل کردیم و نتوانستیم آنطور که شایسته است عمل کنیم.

دبیر رستا در ادامه افزود: این رویداد که به نوعی گردهمایی رسانه و مد است و محوریت آن تولیدات در فضای مجازی و با حداقل امکانات است، از ۲۴ تیرماه آغاز می‌شود. چشم انداز ما در برگزاری رستا استاندارد سازی استفاده از رسانه در صنعت مد است تا در ۴ سال آینده یک معرفی درست و بین المللی از ویژندها و برندها داشته باشیم و نیز فعالان این حوزه به استقلال فکری در رسانه مد برسند.

فرزان ادامه داد: همواره نگاه حوزه مد و لباس در کشور ما به موضوع رسانه تا حدی کمرنگ بوده است و خیلی به صورت جدی این موضوع دنبال نشده است در حالی که خود مد یک رسانه است و در حقیقت، نمی‌توانیم مد را فارغ از رسانه بدانیم.

وی افزود: مد، جدا از اینکه بحث فرهنگی، تمدنی و آداب و رسوم کشور ما را معرفی می‌کند پوشیدن یک لباس، به مردمان کشورهای دیگر ساکن در مناطق خارج از ایران و یا در ایران اطلاع می‌دهد که این نوع لباس متعلق به کدام مناطق و خطه است و دارای چه اقلیم و سلایقی است.

*عدم توجه به اقتضائات فرهنگی تبلیغات در صنعت پوشاک

عدم توجه به اقتضائات فرهنگی تبلیغات تجاری در صنعت پوشاک و تمرکز بر ایده‌ها و بخش‌های اقتصادی این حوزه یکی از نکاتی است که به نظر می‌رسد در تصمیم گیری سیاستگذاران این رویداد نادیده گرفته شده است. عدم تطابق برخی محورها و ایده‌های تجاری این رویداد با فرهنگ عمومی کشور یکی از نکاتی بود که در این نشست مطرح شد.

دبیر اجرائی جشنواره در پاسخ به پرسش یکی از فعالان حوزه مد و لباس در رابطه با نکات قابل توجه درباره تجاری سازی پوشاک اسلامی و عفیفانه که به تجربه کشورهایی نظیر ترکیه و کشورهای عربی اشاره کرده بود، افزود: موضوع مد اسلامی یا صنعت مد در کشورهای اسلامی مد نظر برگزار کنندگان است اما بحث فرهنگ سازی برای تولید پوشاک عفیفانه از محورهای این رویداد نیست و این مسئله در چارچوب جشنواره مد و لباس فجر دنبال خواهد شد. 

*وقتی بلاگرهای اینستاگرامی مروج پوشش اسلامی می‌شوند

همچنین موضوع مدلینگ در حوزه حجاب که تحت نام «حجاب استایل» شناخته می‌شود، از دیگر موضوعات مورد بحث در نشست خبری رویداد ملی مد و رسانه بود. فرزان دبیر اجرائی این رویداد در پاسخ به دغدغه برخی فعالان حوزه بانوان در رابطه با فعالیت مجازی بلاگرهای اینستاگرامی در ترویج سبک پوشش اسلامی به شیوه‌های رایج فضای مجازی، ظهور این پدیده‌های اینستاگرامی را ناشی از خلأ فروشندگان و تولید کنندگان آنلاین حوزه پوشاک عنوان کرد. 

ترویج حجاب در جامعه از دیگر نکات مطرح شده در این نشست بود. برخی بانوان حاضر در نشست تجربه برخی کشورهای اسلامی در رواج حجاب بین بانوان را مثال زده و از تاثیرگذاری برخی شیوه‌های روز در تشویق بانوان به امر حجاب سخن گفتند. 

دبیر این رویداد در پایان گفت: این رویداد قرار است به شکل 360 درجه به جشنواره مد و لباس فجر منتهی شود. یعنی هر سال با جمع‌بندی رویدادها آن را در سایر شهرها نیز برگزار خواهیم کرد و از ظرفیت‌های موجود در استان‌های کشور استفاده خواهد شد. در رویداد رستا همان روز صاحبان ایده‌های برتر معرفی و جوایز آنها اهدا می‌شود و سپس به صاحبان برندها برای استفاده از ظرفیت آنها معرفی می‌شوند.

دیدگاه

پیشنهاد سردبیر

آخرین اخبار

پربازدیدترین ها

خواندنی