کد خبر: ۲۵۴۹
۱۴۰۱/۰۷/۲۵ ۱۹:۴۸:۳۹

واکنش عجیب معاون وزیر ارتباطات به متضرران فیلتر اینستاگرام: باید از اول به این فکر می‌کردید

محمود لیائی، معاون وزیر ارتباطات با اشاره به اختلال در اینترنت و فیلترینگ اینستاگرام خطاب به مردم و کسب‌وکارهای اینترنتی گفت: «خودتان از قبل باید به این فکر می‌بودید که احیانا اگر روزی اینستاگرام بسته شود چه اتفاقی می‌افتد؟ از ابتدا نباید از اینستاگرام استفاده می‌کردید.»

به گزارش محیانیوز؛ معاون وزیر ارتباطات و مدیرعامل شرکت ملی پست اعتقاد دارد این اشتباه از سوی مردم بوده که کسب‌وکار در اینستاگرام به راه انداختند.

«محمود لیائی»، معاون وزیر ارتباطات و مدیرعامل شرکت ملی پست با اشاره به دردسر فیلترینگ اینستاگرام برای کسب‌وکارها اعتقاد دارد اشتباه از سوی مردم بوده و نباید از ابتدا از ابزاری همچون اینستاگرام استفاده می‌کردند. لیائی تاکید دارد که مردم بایستی به هشدار مسئولان برای کوچ به پلتفرم‌های داخلی توجه می‌کردند.

او روز گذشته در «همایش روز ملی تجارت الکترونیک» به فیلتر اینستاگرام اشاره کرد.

آنطور که «راه پرداخت» از او نقل کرده است، وی گفته:«چند سالی است مسئولان تأکید می‌کنند که کسب‌وکارها به‌جای استفاده از ابزاری خارجی نظیر اینستاگرام از پلتفرم‌های رسمی که حاکمیت آماده کرده استفاده کنند و آنجا را رونق دهند. متأسفانه مردم عادی به این صحبت‌ها توجهی نداشتند و کسب‌وکار خود را در پلتفرم‌های حاکمیتی توسعه ندادند. الان به دلیل شرایط کشور اینستاگرام فیلتر شده و همه مردم نمی‌توانند دسترسی داشته باشند. اگر اینستاگرام خودش ایرانی‌ها را محدود می‌کرد چه جوابی می‌خواستند بدهند؟»

او عملا با انتقاد از اینکه نوک تیز پیکان انتقادات به سمت مسئولان است، باور دارد مشکل ایجاد شده برای کسب‌وکارها به دلیل بی‌توجهی آن‌ها به صحبت‌های مسئولان درخصوص استفاده از پلتفرم‌های داخلی است: «مردم نسبت به شرایط اینترنت و فیلترینگ اینستاگرام ابراز شکایت کردند که من به آن‌ها گفتم شما خودتان از قبل به این فکر بودید که احیاناً اگر روزی اینستاگرام بسته شود چه اتفاقی می‌افتد؟ خودتان باید به فکر می‌بودید و از ابتدا از ابزاری نظیر اینستاگرام استفاده نمی‌کردید.»

کسب و کارها به توصیه مسئولان توجه نکردند

لیائی با اشاره به فشار رسانه‌ای به دلیل اظهارنظر درخصوص کاهش درآمد پست به خاطر شرایط کنونی اینترنت کشور و فیلترینگ اینستاگرام توضیح داد: «چند سالی است مسئولان تأکید می‌کنند که کسب‌وکار‌ها به‌جای استفاده از ابزاری خارجی نظیر اینستاگرام از پلتفرم‌های رسمی که حاکمیت آماده کرده استفاده کنند و آنجا را رونق دهند.»

لیائی با بیان اینکه متأسفانه مردم عادی به این صحبت‌ها توجهی نداشتند و کسب‌وکار خود را در پلتفرم‌های حاکمیتی توسعه ندادند، توضیح داد: «الان به دلیل شرایط کشور اینستاگرام فیلتر شده و همه مردم نمی‌توانند دسترسی داشته باشند. اگر اینستاگرام خودش ایرانی‌ها را محدود می‌کرد چه جوابی می‌خواستند بدهند؟»

مدیرعامل شرکت ملی پست عنوان کرد: «الان نوک تیز پیکان انتقادات به سمت مسئولان است، اما دلیل آن بی‌توجهی کسب‌وکار‌ها به صحبت‌های مسئولان درخصوص استفاده از پلتفرم‌های داخلی است.»

او در بخشی از سخنرانی خود با ارائه توضیحاتی ضدونقیض درخصوص آماده‌بودن پلتفرم‌های داخلی برای ارائه خدمات به کسب‌وکار‌ها بیان کرد: «ما بنا داریم این محدودیت‌ها را که تأثیرات مخربی داشته به فرصت تبدیل کنیم. کم‌کم شرایطی ایجاد می‌شود و پلتفرم‌هایی درحال‌توسعه هستند که کسب‌وکار‌ها بتوانند از آن‌ها برای ارائه خدمات خود استفاده کنند.»

لیائی در ادامه با اشاره به بازدید خود از مناطقی در استان مازندران توضیح داد: «متوجه شدم که حتی در مناطق روستایی فروش محصولات از طریق اینستاگرام صورت می‌گرفته است. در حین بازدید مردم با دیدن من نسبت به شرایط اینترنت و فیلترینگ اینستاگرام ابراز شکایت کردند که من به آن‌ها گفتم شما خودتان از قبل به این فکر بودید که احیاناً اگر روزی اینستاگرام بسته شود چه اتفاقی می‌افتد؟ خودتان باید به فکر می‌بودید و از ابتدا از ابزاری نظیر اینستاگرام استفاده نمی‌کردید.»

او با اشاره به ظرفیت‌های شرکت ملی پست برای کمک به رشد و توسعه تجارت الکترونیک کشور توضیح داد: «ما در حال حاضر ۷۷۵ هزار مترمربع ساختمان فعال داریم و چنین رقمی در هیچ نهاد دولتی یا خصوصی در اختیار تجارت الکترونیک قرار نگرفته است. حدود ۱۱ هزار دفتر پستی هم داریم و برنامه افزایش آن را در مناطق روستایی نیز دنبال می‌کنیم.»

مدیرعامل شرکت ملی پست توضیح داد: «در برخی مناطق شهری برخی امور پست را به دفاتر پیشخوان و بخش خصوصی واگذار کرده و در حال پیاده‌سازی سامانه‌هایی هستیم که مهم‌ترین آن‌ها سامانه «روستابازار» است. در آینده ضمن آوردن کسب‌وکار‌های روستایی به پلتفرم‌های داخلی و برعهده گرفتن بخش لجستیک آنها، کسب‌وکارشان را نیز رونق می‌دهیم.»

به گفته او، برای سهم شرکت ملی پست در اقتصاد دیجیتال نیز برنامه‌ریزی شده و بر اساس آن ۸ درصد از کل سهم ۱۰درصدی موردنظر برای اقتصاد دیجیتال در GDP کشور برعهده شرکت پست قرار داده شده است.

معاون وزیر ارتباطات درخصوص موضوع استفاده روستایی‌ها از پلتفرم‌های خارجی توضیح داد: «کسب‌وکار‌ها نباید روی چیزی که ثبات ندارد سرمایه‌گذاری کنند، چه اینستا باشد چه پلتفرم‌های دیگر حتی داخلی. با توجه به شرایط و دشمنی آمریکا با مردم ما، این کشور هر ضربه‌ای که بتواند به اقتصاد ایران می‌زند و با توجه به اینکه آمریکا مالکیت پلتفرم‌های تجارت الکترونیک خارجی که کسب‌وکار‌های ایرانی استفاده می‌کرده‌اند را دارد، توصیه ما این بوده که کسب‌وکار‌ها از پلتفرم‌های داخلی استفاده کنند.»

او در پاسخ به این سؤال که آیا در حال حاضر ظرفیت استفاده از پلتفرم‌های داخلی وجود دارد یا خیر؟ عنوان کرد: «بله. ظرفیت انتقال همه کسب‌وکار‌ها به پلتفرم‌های داخلی وجود دارد و اصلا فلسفه وجودی شبکه ملی اطلاعات، رفع نیاز‌های داخلی تجارت الکترونیک و پرداختن به همین موضوعات است.»

 

دیدگاه

پیشنهاد سردبیر

آخرین اخبار

پربازدیدترین ها

خواندنی