کد خبر: ۲۳۳۰۹
۱۴۰۲/۱۰/۰۴ ۰۲:۰۰:۰۱

فلسفه گرفتن فال حافظ چیست؟

شب یلدا فقط با هندوانه خوردن و تخمه شکستن نیست که جذاب و دوست داشتنی است بلکه از سنت های دیرینه این شب، حافظ خوانی و شاهنامه خوانی است.

به گزارش محیانیوز، شب یلدا، بلندترین شب سال است که همه اعضای خانواده، فامیل ها را در کنار بزرگ ترها جمع می کند و آداب و رسوم خاصی دارد. یکی از آئین های ایرانیان در این شب خواندن شعرهای عاشقانه حافظ و تفال بر دیوان لسان الغیب است.

سنت های کهن ایرانیان همواره دلنشین و جالب و پر از فلسفه و حکمت های خاص است. اینکه در بلندترین شب سال در محفل گرم خانواده ها، افراد تفالی به لسان الغیب می زنند، جای تامل و تفکر دارد. در این بخش از نمناک درباره فلسفه حافظ خوانی در شب یلدا توضیحاتی را ارائه می دهیم.

فال شب یلدا

فلسفه گرفتن فال حافظ در شب یلدا

در شب یلدا که اولین شب زمستان است و حدود یک دقیقه بلندتر از شب های دیگر سال است، همه اعضای خانواده و اقوام دور هم جمع می شوند تا یک شب شاد و به یاد ماندنی داشته باشند.

از سنت های دیرینه این شب، حافظ خوانی و شاهنامه خوانی است که از قدیم الا یام در بین خانواده های ایرانی مرسوم بوده است. به این صورت که بزرگ جمع برای افراد دیگر فال حافظ می گیرد و اشعار عاشقانه حافظ را می خواند.

بنابراین در شب یلدا تنها شب نشینی و خوردن انواع خوراکی ها و میوه ها، این شب را لذت بخش و بسیار به یاد ماندنی نمی کند، بلکه داشتن لبخند و صفای دل و تفال به حضرت عشق، حافظ است، که به لحظات سرد زمستان، گرمی می بخشد.

حافظ خوانی

برخی از افراد حافظ خوانی را فقط مختص خانواده های آشنا با شعر و ادب می دانند اما برخی از محققین مراسم حافظ خوانی در شب یلدا متعلق به طبقه خاص و اهل ادب نمی دانند زیرا تقریبا در همه خانه ها کتاب حافظ وجود دارد و مردم به حافظ خوانی و فال حافظ اعتقاد بسیار قوی دارند.

دیدگاه

پیشنهاد سردبیر

آخرین اخبار

پربازدیدترین ها

خواندنی