کد خبر: ۲۱۲۱۵
۱۴۰۲/۰۹/۱۳ ۲۳:۵۹:۰۲

نانوماده‌ای که گرد و غبار را از هوا جذب و اکسید می‌کنند

محققان دانشگاهی از این کره نانوماده‌ای را طراحی کرده‌اند که گرد و غبار را در دمای اتاق جذب و اکسید می‌کنند و قابلیت استفاده مکرر را دارند.

به گزارش محیانیوز، در طول دهه گذشته، شرایط گرد و غبار در کل جهان و همچنین در کره با افزایش تعداد روزهایی که در سال دارای گرد و غبار با غلظت بالا هستند، بدتر شده و از حداکثر غلظت قبلی غبار فراتر رفته است. در این راستا، دولت کره سرمایه‌گذاری مالی خود را برای رسیدگی به مسائل مربوط به ریزگردها گسترش داده است.

گرد و غبار ریز شامل ذرات بسیار کوچکی است که با چشم غیرمسلح دیده نمی‌شوند. زمانی که این ذرات از طریق پوست و دستگاه تنفسی وارد بدن انسان می‌شوند، باعث بروز بیماری‌های مختلفی می‌شوند. بر اساس گزارش سازمان محیط زیست کره، از هر ۱۰ نفر در کره، سه نفر بیماری‌های ناشی از گرد و غبار را تجربه کرده‌اند. قابل ذکر است که NO2 و NO از جمله اجزای اصلی گازهای خروجی به عنوان منابع ریزگرد شناخته می‌شوند.

از این رو، موسسه مهندسی عمران و فناوری ساختمان کره ماده‌ای را برای اجزای کلیدی طراحی کرده است که می‌تواند NOx و SOx را به روشی سازگار با محیط زیست و کارآمد جذب کند.

در حال حاضر بای از بین بردن گرد و غبار و گازهای کارخانه‌ای تکنیک‌هایی به کار می‌رود که به مقادیر زیادی انرژی حرارتی و دماهای بالا نیاز دارند و به بیان ساده پرمصرف انرژی هستند. اما نانوموادی که محققان کره‌ای ابداع کرده‌اند فورا آلاینده‌ها را از طریق مکانیسم پیچیده‌ای به راحتی در دمای اتاق جذب و اکسید می‌کنند.

یکی دیگر از مزایای این مواد پیشرفته نانوکامپوزیت این است که می‌توان آن را برای بازیافت از طریق درمان‌های شیمیایی ساده بازسازی کرد و به طور مکرر مورد استفاده قرار داد.

این نانومواد سرامیکی، متشکل از اکسیدهای سدیم- منگنز، یک ماده هیبریدی است که واکنش‌های جذب و اکسیداسیون را با هم ترکیب می‌کند و از نظر شیمیایی SOx و NOx را جذب می‌کند در حالی که بلافاصله آنها را تبدیل به یون‌های سولفات و یون‌های نیتریت می‌کند. این تیم تحقیقاتی قرار است به مطالعه خود ادامه دهند تا مواد توسعه‌یافته را به‌عنوان راه‌حلی با انرژی کارآمد و سازگار با محیط زیست برای کاهش مؤثر گازهای SOx و NOx قابل استفاده‌تر کنند.

محققان می‌گویند: با توسعه این نانومواد جدید، اکنون می‌توان سیستمی را پیاده‌سازی کرد که بتواند پیش‌سازهای ریز گرد و غبار را از محیط‌های شهری به روشی سازگار با محیط زیست و مقرون به صرفه کاهش دهد. همه این تلاش‌ها به عموم مردم کمک می‌کند از هوای پاک و سالم لذت ببرند.

دیدگاه

پیشنهاد سردبیر

آخرین اخبار

پربازدیدترین ها

خواندنی