کد خبر: ۱۹۹۱۴
۱۴۰۲/۰۸/۲۸ ۱۵:۱۵:۰۲

با ترسناک ترین مارهای دنیا آشنا شوید

وقتی صحبت از بزرگترین مارهای جهان می‌شود، انگار طبیعت هیچ حد و مرزی نمی‌شناسد.

به گزارش محیانیوز، بدون شک هیچ‌یک از ما نمی‌خواهیم حین پیاده‌روی با هیچ نوع ماری روبرو شویم، اما نمی‌توان انکار کرد که مارها موجودات باشکوهی هستند، چه بزرگ و چه کوچک. اما وقتی صحبت از بزرگترین مارهای جهان می‌شود، انگار طبیعت هیچ حد و مرزی نمی‌شناسد. 

 این مارهای غول پیکر، از آناکوندای سبز قدرتمند گرفته تا پیتون مشبک، شوکه‌کننده و کشنده هستند. آن‌ها در محیط‌های مختلف در سراسر جهان زندگی می‌کنند و هر مورد از آن‌ها سازگاری‌های منحصر به فردی دارد که به آن‌ها اجازه رشد می‌دهد. 

بزرگترین مارهای جهان چگونه اندازه‌گیری می‌شوند؟ 

خسوس ریواس، متخصص خزنده‌شناسی و استاد زیست‌شناسی دانشگاه نیومکزیکو های‌لَندز می‌گوید: «مسئله‌ی اندازه مسئله پیچیده‌ای است. تصور کنید کسی از شما بپرسد بزرگترین پستاندار خشکی کدام است؟ قبل از تردید پاسخ می‌دهید فیل ساوانای آفریقایی.» 

«معمولا هیچ کس زرافه‌ها را نام نمی‌برد با اینکه آن‌ها قد بلندتری دارند. صرفاً به این دلیل که وقتی از «اندازه» صحبت می‌کنیم، جرم عامل تعیین‌کننده است. به همین دلیل است که می‌گویم آناکونداها بزرگترین مارهای جهان هستند».

پایتون برمه‌ای (Python bivittatus) یکی از غول‌های دنیای مارها است. این گونه بومی مناطق باتلاقی جنوب شرقی آسیا است که طول آن به بیش از ۵.۵ متر می‌رسد. 

این پایتون‌ها به رغم جثه خود شناگران بسیار خوبی هستند و می‌توانند تا نیم ساعت قبل از اینکه برای هواگیری به سطح آب بروند، زیر آب بمانند. آن‌ها را از الگوی رنگی متمایزی که دارند شناسایی می‌کنند. این مار دارای لکه‌های قهوه‌ای است که با رنگ مشکی دورشان احاطه شده است. 

پایتون‌های برمه‌ای بر خلاف برخی دیگر از مارها، هم شکارچی و هم طعمه هستند. آن‌ها در زیستگاه خود شکارچیان راس هستند، اما بچه‌های آن‌ها اغلب توسط حیوانات بزرگتر شکار می‌شوند. این غول‌های غیرسمی قبل از خوردن شکار، آن را با قدرتی بی‌نظیر در چنبرۀ خودشان درمی‌آورند. 

تفاوت بین بوآ و پایتون چیست؟

شاین می‌گوید: «اینها دو دودمان تکاملی مجزا از مارها هستند که هر دو شامل گونه‌های کوچک و بزرگ می‌شوند. یک تفاوت جالبشان این است که بیشتر بوآها بچه‌های زنده تولید می‌کنند در حالی که همه مارهای پایتون تخم‌گذارند.» 

جغرافیا یکی دیگر از نقاط تمایز است. بوآها معمولاً در نیمکره غربی زندگی می‌کنند، اما پایتون‌ها بومیان دنیای قدیم هستند. طولانی‌ترین مار با فاصله زیاد در آن نیمه کره زمین، دوست دراز ما، رتیک است.

 

دیدگاه

پیشنهاد سردبیر

آخرین اخبار

پربازدیدترین ها

خواندنی