کد خبر: ۱۷۶۱
۱۴۰۱/۰۷/۱۱ ۱۳:۰۰:۰۰

از استرس دورم کن!/استرس بلای خانواده‌های دارای فرزند اوتیسمی

استرس بخشی از زندگی عادی است، اما خانواده‌هایی که کودکان اوتیستیک دارند اغلب استرس زیادی را تحمل می‌کنند. در واقع؛ روزهای زندگی والدین کودک مبتلا به اوتیسم با چالش‌ها و فشارهای زیادی همراه است. از مشکلات مالی گرفته تا مشکلات روحی همه دست به دست هم می‌دهند تا این خانواده را دچار مشکل کنند. اما عقب نشینی چاره کار نیست!

ستی مولایی؛ تشخیص اختلال اوتیسم کل خانواده را تحت تأثیر خود قرار می‌دهد و اعضای خانواده ممکن است تحت تأثیر چیزهای مختلف در مورد تشخیص یا جنبه‌های مختلف زندگی با یک کودک اوتیسم قرار بگیرند. همچنین آنها ممکن است به روش‌های مختلف به استرس واکنش نشان دهند و آن را ابراز کنند. البته؛ مقداری استرس می‌تواند خوب باشد و به شما انگیزه و تمرکز برای رویارویی با چالش‌ها و انجام کارها را دهد. اما استرس بیش از حد می‌تواند طاقت فرسا باشد و مقابله با چیزهای روزمره را برای شما دشوار کند. بنابراین، اگر احساس می‌کنید خانواده‌تان در مقابله با استرس مشکل دارند، مهم است که کاری برای مدیریت آن در زندگی خانوادگی‌تان انجام دهید.

برای مدیریت استرس، سعی کنید برای فعالیت‌های خانوادگی، انجام تمرینات مثبت اندیشی و تمدد اعصاب، سازماندهی و ... حتما وقت بگذارید. آموزش کنترل استرس در والدین دارای فرزند اوتیسمی اهمیت زیادی در سلامت روان خانواده و پیشرفت کودک دارد.

اما همانطور که گفتیم؛ خانواده‌هایی که کودکان اوتیستیک دارند می‌توانند استرس بیشتری را نسبت به سایر خانواده ها تجربه کنند. برای مثال، آنها ممکن است احساس استرس کنند زیرا:

  • باید با تشخیص و فهم اینکه کودک‌شان مبتلا به اوتیسم شده است کنار بیایند.
  • مدیریت زندگی روزمره با یک کودک اوتیستیک برایشان سخت است.
  • در مدیریت رفتار چالش برانگیز کودک اوتیستیک خود مشکل دارند.
  • مطمئن نیستند که چگونه به کودک اوتیستیک خود کمک کنند تا اعتماد به نفس و تصویر مثبتی از خود ایجاد کند
  • نیاز به استراحت از مراقبت از کودک اوتیستیک خود دارند اما نمی‌دانند چگونه این کار را انجام دهند.
  • در پیمایش سیستم خدمات مشکل دارند.

نوع استرس در والدین دارای فرزند اوتیسمی:

استرس در والدین دارای فرزند اوتیسمی می‌تواند سلامت روان، جسم، موقعیت اجتماعی و رفاه مالی آنها را تحت تاثیر قرار دهد و بر تک تک اعضای خانواده تأثیر بگذارد. پس شناخت احساسات یکدیگر و مراقبت از روابط خانوادگی می تواند به شما در مدیریت استرس خانواده کمک کند.

استرس روانی:

داشتن استرس امری طبیعی در بین این خانواده تحت فشار است. زیرا برآورده کردن نیازهای کودک مبتلا به اوتیسم می‌تواند ریسک ابتلا به افسردگی، اضطراب و دیگر مشکلات روانی را در والدین بالا ببرد. والدینی که اقدامی برای یادگیری روش‌های افزایش انعطاف‌پذیری و مراقبت از سلامت روان خود انجام نمی‌دهند، ممکن است دچار تنش و مشکلات بیشتری شوند.

استرس جسمی:

استرس در والدین دارای فرزند اوتیسمی باعث می‌شود که این افراد در معرض ابتلا به بیماری‌های قلبی و عروقی، بیماری‌های سیستم ایمنی بدن و مشکلات گوارشی قرار بگیرند. سطح بالای هورمون استرس در بدن این والدین موجب ابتلا به بیماری‌های جسمی متعددی می‌شود. والدینی که دچار خستگی بیش از حد و مشکلات خواب هستند بیش از دیگران در معرض خطر ابتلا به بیماری‌های جسمی قرار دارند.

استرس اجتماعی:

طیف وسیعی از جامعه در مورد اختلال اوتیسم آگاهی ندارند و زمانی که با رفتارهای غیر معقول فرزند مبتلا به اوتیسم روبه رو می‌شوند، والدین را سرزنش می‌کنند. این نوع استرس در والدین دارای فرزند اوتیسمی باعث می‌شود که آنها به لحاظ اجتماعی منزوی شوند. ممکن است به تدریج والدین از جمع دوستان و فامیل دوری کرده و حتی دچار مشکلات خانوادگی شوند.

استرس مالی:

تحقیقات نشان می‌دهد؛ هزینه های درمان کودک اوتیسمی کمر خانواده را می شکند. در نتیجه والدین دارای فرزند مبتلا به اوتیسم دارای منابع مالی کمتری هستند و ساعات کمتری نسبت به سایر والدین کار می‌کنند. از سوی دیگر به دلیل مخارج بیشتر نظیر مخارج درمانی، هزینه‌های آموزشی و سایر هزینه‌های مورد نیاز برای این کودکان، والدین دچار فشارهای مالی بیشتری هستند. این والدین به دلیل گرفتن مرخصی‌های متعدد برای فرزندشان در معرض ریسک از دست دادن شغل خود قرار دارند.

راه های درمان:

مثبت اندیشی

مثبت اندیشی و خودگویی احساسات مثبت شما را افزایش داده و کمک می کند تا خانواده کودک اوتیسمی در موقعیت های استرس زا توانا تر عمل کنند. به عنوان مثال، ممکن است یک فکر منفی مانند "مردم احتمالا فکر می‌کنند من والد بدی هستم" داشته باشید. اما شما می‌توانید این فکر را با پرسیدن از خود به چالش بکشید، «از کجا بدانم که مردم این فکر را می‌کنند؟» همچنین ممکن است از افکار مثبت‌تری استفاده کنید، مانند «چه کسی اهمیت می‌دهد دیگران چه فکری می‌کنند؟»، «من می‌توانم این کار را انجام دهم» این ها جملاتی است که شما را آرام می‌کند. هر چه بیشتر مثبت اندیشی را تمرین کنید، در زندگی شما کارامدتر خواهد شد. تمرین را در موقعیتی که باعث استرس شما می شود شروع کنید و سپس فکر خود را عوض کنید. 

راهبردهای آرامش و تنفس

برخی از تمرینات تنفسی و تکنیک های آرام سازی عضلات را تمرین کنید. اگر به محض احساس علائم استرس، تمرینات تمدد اعصاب را انجام دهید و از آنها استفاده کنید، یا زمانی که می‌دانید در موقعیتی قرار می‌گیرید که شما را تحت فشار قرار می‌دهد، می تواند اوضاع را آرام کند. همچنین می توانید هر روز کمی زمان را برای استراحت، مدیتیشن یا تمرکز حواس اختصاص دهید (حتی 10 دقیقه در آغاز یا پایان روز می‌تواند کافی باشد) این ممکن است به شما کمک کند بهتر بخوابید و در طول روز احساس مثبت تری داشته باشید.

سازماندهی استرس

استرس اغلب با این احساس مرتبط است که همه چیز از کنترل شما خارج است. پس سازماندهی یک راه، بسیار مؤثر برای تحت کنترل درآوردن همه چیز، از جمله سطح استرس شما است. به عنوان مثال، اگر فهرستی از کارهایی که باید انجام دهید دارید، می‌توانید با تمرکز بر روی یک کار در یک زمان، فهرست را بررسی کنید و با خط زدن کارهای انجام شده به خود آرامش را هدیه دهید.

وقت گذاشتن برای فعالیت های خانوادگی

وقتی کودک اوتیسمی دارید، ممکن است فراموش کنید که برای خودتان وقت بگذارید. اما بدانید گذاشتن کمی وقت برای خود می‌تواند شما را از بحران استرس و افسردگی نجات دهد. یکی از راه‌های انجام این کار این است که از همه اعضای خانواده خود بخواهید فهرستی از چیزهایی که از آنها لذت می‌برند را یاداشت کنند. سپس مطمئن شوید که هر کسی هر روز یا هر چند روز یکبار کاری را از لیست خود انجام دهد. لیست‌ها باید ترکیبی از فعالیت‌های باشد که از نظر هزینه و زمان متفاوت هستند.

ورزش کنید

اگر از تمام تنش‌ها و استرس‌های زندگی احساس خستگی می‌کنید، گاهی با تغییرات کوچک در زندگی خود شروع کنید. این امر می‌تواند شامل یافتن راه‌هایی برای خواب کافی در شب، ورزش کردن و برنامه ریزی برای تفریح خود شود. (تغییر روتین روزانه، نوشیدن آب بیشتر، دریافت کمک برای انجام کارهای ساده‌تر) این تغییرات می‌توانند تاثیر مثبتی در زندگی و پیشرفت فرزند شما داشته باشند.

از افراد متخصص کمک بگیرید

ارزش دریافت کمک‌های تخصصی را در کنترل استرس در والدین دارای فرزند اوتیسمی نادیده نگیرید. اگر نمی‌توانید به طور مرتب به مشاور مراجعه کنید، باز هم می‌توانید از خدمات دیگری دریافت کنید. برای معاینه وضعیت جسمی خود از یک پزشک به طور مرتب پیگیری کنید. همچنین؛ از انجمن‌ها و سازمان‌های مربوط به اختلال اوتیسم برای آموزش و کنترل فرزند خود کمک بگیرید.

وقتی استرس شما تحت کنترل باشد، قطعا به عنوان والدین احساس خوبی خواهید داشت و بهتر می توانید چالش‌های زندگی خانوادگی خود را پشت سر بگذارید. این کنترل استرس به رشد و شکوفایی فرزندان شما کمک می کند.

منبع:

https://raisingchildren.net.au/autism/communicating-relationships/family-relationships/family-stress-asd

 

دیدگاه

پیشنهاد سردبیر

آخرین اخبار

پربازدیدترین ها

خواندنی