کد خبر: ۱۲۳
۱۴۰۱/۰۵/۱۸ ۱۲:۰۸:۴۰

کمبود ویتامین B12 احتمال ابتلا به آلزایمر را افزایش می دهد

ویتامین B12 یکی از ضروری ترین مواد مغذی برای بدن انسان است. این ویتامین نه تنها برای تشکیل گلبول های قرمز و DNA ضروری و مورد نیاز است، بلکه نقش بسزایی در رشد مغز و سلول های عصبی دارد. با توجه به اینکه این ماده مغذی به طور طبیعی در بدن ساخته نمی شود و باید با مصرف گروه خاصی از غذاها تامین شود، بسیاری از افرادی که به اندازه کافی از این ویتامین مصرف نمی کنند، ممکن است از سطوح پایین ویتامین B12 رنج ببرند.

به گزارش محیانیوز؛ ویتامین B12 یکی از ضروری ترین مواد مغذی برای بدن انسان است. این ویتامین نه تنها برای تشکیل گلبول های قرمز و DNA ضروری و مورد نیاز است، بلکه نقش بسزایی در رشد مغز و سلول های عصبی دارد.

با توجه به اینکه این ماده مغذی به طور طبیعی در بدن ساخته نمی شود و باید با مصرف گروه خاصی از غذاها تامین شود، بسیاری از افرادی که به اندازه کافی از این ویتامین مصرف نمی کنند، ممکن است از سطوح پایین ویتامین B12 رنج ببرند. 

 

blog_vitb_start_600x400_large

یکی از مشکلات بزرگ در رابطه با این ویتامین این است که تا زمانی که سطح این ماده مغذی و حیاتی در بدن پایین نیاید و شروع به ایجاد مشکلات سلامتی نکند، ما متوجه آن نمی شویم.

طبق گزارش کلینیک کلیولند، کمبود ویتامین B12 زمانی اتفاق می افتد که بدن شما یا به اندازه کافی ویتامین B12 را دریافت نمی کند یا به اندازه کافی ویتامین B12 را از غذایی که می خورید و برای عملکرد صحیح به آن نیاز دارد جذب نمی کند.

گفته می شود، اگر به موقع این مشکل درمان نشود، می تواند منجر به مشکلات جسمی، عصبی و روانی شود. کم خونی ناشی از کمبود ویتامین B12 نیز یک مشکل رایج است که زمانی رخ می دهد که بدن فرد به دلیل کمبود ویتامین B12 گلبول های قرمز سالم کافی نداشته باشد.

احتمال کمبود ویتامین B12 در افرادی که 60 سال یا بیشتر دارند در مقایسه با سایر گروه های سنی، بیشتر است. یک بررسی منتشر شده در مجله اخلاق AMA، نشان داد که برخی از اثرات کمبود ویتامین B12 ممکن است درمان نشود.

محققان این مطالعه گفتند: ناهنجاری های عصبی و روانپزشکی مرتبط با کمبود ویتامین B12 ممکن است باوجود مصرف مکمل مناسب، بازگشت نداشته باشد. برخی از این علائم شامل افسردگی، تحریک پذیری، مشکلات شناختی چند بعدی و روان پریشی می شود.

مطالعات متعدد سعی کرده‌اند مشخص کنند که آیا سطوح پایین ویتامین B12 می‌تواند باعث نقص شناختی شود که منجر به زوال عقل و بیماری خاص‌تری مانند آلزایمر شود.

بیماری آلزایمر یک بیماری پیشرونده و صعب العلاج است که با از دست دادن حافظه خفیف شروع می شود و بر عملکرد مغز و توانایی های فکری فرد تأثیر می گذارد.

بررسی 43 مطالعه نشان داد که سطح ویتامین B12 در بیماران مبتلا به بیماری آلزایمر در محدوده تحت بالینی کم نرمال طبقه بندی می شود.

پزشک علاوه بر شناسایی علائم، می تواند برای تایید تشخیص خود به آزمایش خون نیز متوسل شود. سطح طبیعی ویتامین B12 در جریان خون به طور کلی بین 190 تا 950 پیکوگرم در میلی لیتر است.

 

منبع: تایمز آو ایندیا

دیدگاه

پیشنهاد سردبیر

آخرین اخبار

پربازدیدترین ها

خواندنی