کد خبر: ۱۰۳
۱۴۰۱/۰۶/۱۳ ۲۱:۵۹:۵۷

با این راهکارها از سکته مغزی پیشگیری کنید، حتی اگر ژن معیوب دارید!

چندین مورد از عوامل طبیعی و ژنتیک بر افزایش خطر سکته مغزی تاثیر می‌گذارد.

به گزارش محیانیوز؛ سکته مغزی دومین عامل مرگ و میر در سراسر جهان و یکی از علل اصلی ناتوانی و زوال عقل است. در آمریکا، خطر سکته مغزی در بزرگسالان 25 سال به بالا 25درصد است. هم عوامل ژنتیکی و هم عوامل محیطی بر خطر سکته مغزی تاثیر می‌گذارند.

مدیریت عوامل خطر متابولیک قلبی و ترویج رفتار سبک زندگی سالم، راهبردهای اصلی برای بهبود سلامت قلبی عروقی و کاهش خطر سکته مغزی هستند.

مطالعات اخیر انجمن گسترده ژنومی، انواع مختلفی از خطر سکته را شناسایی کرده و منبع قابل اعتماد توسعه امتیازهای خطر ژنتیکی را فعال کرده است که بروز سکته را پیش بینی می کند.

مشخص نیست که آیا بهبود سلامت قلب و عروق ممکن است خطر ژنتیکی سکته را جبران کند یا خیر.

با این حال، بتازگی محققان دریافتند که حفظ سلامت قلب و عروق بهینه می تواند تا حدی خطر ژنتیکی بالای سکته مغزی را جبران کند و خطر کلی سکته مغزی را در طول زندگی کاهش دهد.

دکتر تاتیانا رودک، استاد علوم اعصاب و سلامت عمومی در دانشگاه میامی که در این مطالعه شرکت نداشت، گفت: پیام عمومی واضح است. صرف نظر از پتانسیل داشتن خطر ژنتیکی بد، بهبود سلامت قلب و عروق باید مهمترین اولویت برای سلامت عمومی باشد. وی خاطرنشان کرد: ارتقای سلامت قلب و عروق ایده آل باید از سنین پایین شروع شود و بسیاری از ما معتقدیم که باید از بدو تولد با یک رژیم غذایی سالم و ورزش شروع کنیم.

توصیه های اولیه عبارتند از: کنترل کلسترول، کنترل فشار خون، کنترل قند خون، فعالیت فیزیکی، رژیم سالم، پرهیز از سیگار

 

تجزیه و تحلیل داده ها

شرکت کنندگان در ابتدای مطالعه از نظر ترکیبی از معیارهای خود گزارش شده و ارزیابی بالینی مورد ارزیابی قرار گرفتند. در طول دوره ردیابی، 1138 شرکت کننده مبتلا به سکته مغزی تشخیص داده شدند. از این تعداد، 14 درصد خطر ژنتیکی پایین، 41.7 درصد خطر ژنتیکی متوسط ​​و 44.3 درصد خطر ژنتیکی بالا داشتند.

محققان همچنین خاطرنشان کردند که شرکت‌کنندگانی که در این مطالعه متیاز پایینی کسب کرده‌اند، 56.8 درصد از سکته‌های مغزی را تجربه کرده‌اند، در حالی که افرادی که معیارهای بهینه را داشتند، 6.2 درصد از سکته‌های مغزی را تجربه کردند.

در مجموع، آنها دریافتند که شرکت‌کنندگانی که بالاترین خطر ژنتیکی را داشتند، بالاترین خطر سکته مغزی را در طول عمرشان با 24.8 درصد داشتند.

استعداد ژنتیکی

پروفسور لوچی، رئیس و استاد برجسته دپارتمان اپیدمیولوژی دانشکده بهداشت عمومی و پزشکی گرمسیری دانشگاه تولین، که در این مطالعه شرکت نداشت، گفت: مکانیسم دقیقی که توسط آن عوامل خطر/سبک زندگی و عوامل ژنتیکی بر خطر سکته تأثیر می‌گذارند ناشناخته و احتمالاً پیچیده است. یکی از راه‌های توضیح اینکه چگونه سلامت قلب و عروق ایده‌آل می‌تواند خطر سکته ژنتیکی را کاهش دهد، فکر کردن به استعداد ژنتیکی در برابر خطر سکته مغزی در حضور عوامل مضر است، زیرا ژن‌های خاص تنها زمانی بیان می‌شوند که با وجود عوامل محیطی سلامت قلبی عروقی فعال می شود.

پروفسور لوچی افزود: اگر ما این عوامل محیطی را کاهش دهیم و به سلامت قلب و عروق ایده آل دست یابیم به افزایش خطر سکته کمک نمی کنیم. محققان به این نتیجه رسیدند که حفظ سلامت قلب و عروق بهینه می تواند تا حدی خطر ژنتیکی بالای سکته را جبران کند.

 

منبع: مدیکال نیوزتودی  

 

دیدگاه

پیشنهاد سردبیر

آخرین اخبار

پربازدیدترین ها

خواندنی