کد خبر: ۷۴۸۹
۱۴۰۲/۰۳/۱۶ ۱۱:۱۲:۲۹

آخرین وضعیت متناسب سازی حقوق بازنشستگان

دبیر کانون بازنشستگان کارگری سِمت افرادی را که به گفته او موجب اجرای ناقص متناسب سازی حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی شدند اعلام کرد.

دبیر کانون بازنشستگان کارگری تهران می گوید مدیرعامل تامین اجتماعی نباید اجازه دهد کوتاهی کارشناسان در زمینه متناسب سازی حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی موجب نازضایتی شود.

عیوضی گفت: اجرای قانونی و درست باقیمانده متناسب‌سازی  حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی بودجه آن چنانی نیاز نداشت اما با وجود این، پرداخت عادلانه و صحیح از بازنشستگانِ مشمول دریغ شد.

در روزهای گذشته فیش حقوق خردادماه بازنشستگان کارگری صادر شد؛ بازنشستگان تامین اجتماعی می‌گویند در این فیش‌ها اشکالات باقیمانده متناسب‌سازی برطرف نشده است، خبری از پرداخت معوقات آن هم نیست.

اجرای باقیمانده متناسب‌سازی ۱۴۰۰ در اردیبهشت ماه، موجی از انتقادات به راه انداخت؛ بازنشستگان می‌گویند محاسبه‌ی بیست و پنج درصد باقیمانده متناسب‌سازی عادلانه صورت نگرفته است و افزایش ناشی از آن قابل قبول نیست؛ در عین حال، باقیمانده متناسب‌سازی مربوط به دو سال قبل است و مشخص نیست که آیا معوقات آن به حساب بازنشستگان واریز می‌شود یا نه.

علی اکبر عیوضی (دبیر کانون بازنشستگان کارگری تهران) با بیان اینکه تکلیف معوقات متناسب‌سازی  حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی مشخص نیست و نمی‌دانیم که آیا برنامه‌ای برای پرداختِ آن دارند یا نه؛ می‌گوید: قرار بود محاسبه فرمول‌های باقیمانده متناسب‌سازی طبق قانون انجام شود ولی متاسفانه در این کار کوتاهی کردند؛ کارشناسان سازمان فرمول‌ها را براساس قانون محاسبه نکردند و باقیمانده متناسب‌سازی درست اجرا نشد.

به گفته وی، اجرای قانونی و درست باقیمانده متناسب‌سازی  حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی بودجه آن چنانی نیاز نداشت اما با وجود این، پرداخت عادلانه و صحیح از بازنشستگانِ مشمول دریغ شد.

بیست و پنج درصد باقیمانده متناسب‌سازی  حقوق بازنشستگان تامین اجتماعیچگونه باید محاسبه می‌شد؛ عیوضی در پاسخ می‌گوید: باید متناسب‌سازی به حکم فروردین ۱۴۰۱ اضافه می‌شد بعد ۳۸ درصد به اضافه ۵۱۵ هزار تومان مبلغ ثابت (افزایش ۱۴۰۱) به آن افزوده می‌شد و در مرحله بعد، افزایش حقوق ۱۴۰۲ اعمال می‌شد. این اتفاق نیفتاد و باید بگوییم کارشناسان سازمان معمولاً در محاسبه فرمول‌های مزدی بازنشستگان کوتاهی می‌کنند.

این فعال صنفی بازنشستگان با تاکید بر اینکه کوتاهی از جانب کارشناسان سازمان بوده؛ می‌افزاید: مدیرعامل سازمان باید به مساله ورود کند و اجازه ندهد کوتاهی کارشناسان سازمان موجبات نارضایتی بازنشستگان و مستمری بگیران را فراهم آورد.

 

او با بیان اینکه «قرار بود در سال جاری تورم را کنترل کنند اما موفق نشدند و به وعده‌هایی که در نشست‌های شورایعالی کار داده بودند عمل نشد» اضافه می‌کند: با توجه به مشکلات اقتصادی بازنشستگان در تامین معیشت درمانده اند؛ در این شرایط، یک بازنشسته برای هر ریال حقوق خود برنامه دارد؛ شاید چند صد هزار تومان برای مسئولان مهم نباشد اما برای بازنشستگان مهم است؛ بازنشسته نباید احساس کند حقش ضایع شده و سمبل کاری کرده اند.

عیوضی در پایان تاکید می‌کند: بعد از ماه‌ها باقیمانده متناسب‌سازی در اردیبهشت اجرا شد اما این مدل اجرا نتوانست رضایت بازنشستگان را جلب کند؛ بازنشستگان از ۱۴۰۰ منتظر اجرای باقیمانده متناسب‌سازی بودند، سازمان باید بیش از اینها به معیشت مستمری بگیران خود توجه کند؛ کارشناسان تامین اجتماعی که فرمول‌ها را محاسبه می‌کنند، نباید حقوق مزدی مستمری بگیران را ناچیز بشمارند و از کنار این حقوق ساده عبور کنند.

 

دیدگاه

پیشنهاد سردبیر

آخرین اخبار

پربازدیدترین ها

خواندنی