کد خبر: ۲۸۹۸
۱۴۰۱/۰۷/۳۰ ۱۲:۵۲:۰۲

توصیه ۷ کشور درباره ممنوعیت سفر به ایران/ لغو ۸۰ درصدی تورهای گردشگری به مقصد ایران/ عجله گردشگران خارجی برای خروج از ایران

یک کارشناس گردشگری گفت: «اوج‌گیری مجدد درگیری‌­ها در دو الی سه هفته گذشته منجر به درج توصیه عدم سفر به ایران در برخی کشورها شد. کسی که در قالب توریست سفر می‌کند آگاهی از این ندارد اگر در مسیر رفت و آمد یا پیاده‌روی شبانه به اعتراضات مردمی برخورد کند نباید عکس و فیلم بگیرد. به دلیل اینکه اگر در کشورهای خودشان کسی از اعتراضات عکاسی و فیلمبردای کند جرم نیست اما درکشور ما این موضوع ممکن است جرم تلقی شود و واکنش سختگیرانه‌ای نشان دهند.»

در پاییز که فصل سفر و ورود گردشگر به ایران است همزمان با اعتراضات مردمی، سفره گردشگری ایران کوچک‌تر می‌شود. هفت کشور آلمان، اسپانیا، برزیل ، استرالیا، سوئد ، دانمارک و انگلیس که بیشترین گردشگران را به مقصد ایران می‌فرستند توصیه ممنوعیت سفر به ایران را در سایت وزارت خارجه خود درج کرده‌اند.

محسن حاجی سعید، رئیس جامعه‌ راهنمایان گردشگری ایران در گفت‌وگو با خبرآنلاین در خصوص توصیه‌ی عدم سفر به ایران توسط چند کشور بیان کرد: «برخی کشورها توصیه عدم سفر به ایران را در سایت وزارت خارجه خود درج کرده‌اند. این به عنوان یک چالش توسط بخش خصوصی به دولت مطرح شده است. قرار بر این بود که وزارت خارجه، سفیران و وزارت گردشگری با نمایندگان کشورهای خارجی صحبت و با سفرای ما در آن کشورها رایزنی کنند تا عدم اطمینان و نگرانی که آن‌ها برای اتباع خود در داخل کشور ما داشتند، رفع شود.»

وی در ادامه در مورد شروع نگرانی کشورها افزود: «اوایل امسال و دستگیری گردشگران و برخی از اتباع که خواسته یا ناخواسته در برخی از اعتراضات مردمی ، بازنشستگان ، معلمان و .... دیده شده بودند، و گویا به واسطه‌ی عدم اطلاع از قوانین خاص و سختگیرانه‌ی ما در زمینه عکاسی و فیلمبرداری، دچار مشکل شدند. متاسفانه این اتفاق برای گردشگران سایر کشورها، سوءتفاهم اینکه ایران برخورد نامناسبی با گردشگران دارد، پررنگ کرد.

سهل‌انگاری گردشگر خارجی به حساب جاسوسی گذاشته نشود

حاجی سعید ضمن تاکید بر اینکه عدم آگاهی با عدم اطلاع رسانی متفاوت است، گفت: «اوج‌گیری مجدد درگیری‌ها در دو الی سه هفته گذشته منجر به درج توصیه عدم سفر به ایران در برخی کشورها شد. کسی که در قالب توریست سفر می‌کند آگاهی از این ندارد اگر در مسیر رفت و آمد یا پیاده‌روی شبانه به اعتراضات مردمی برخورد کند نباید عکس و فیلم بگیرد. به دلیل اینکه اگر در کشورهای خودشان کسی از اعتراضات عکاسی و فیلمبردای کند جرم نیست اما درکشور ما این موضوع ممکن است جرم تلقی شود و واکنش سختگیرانه‌ای نشان دهند.»

او ادامه داد:«هنوز برای نیروهای امنیتی مشخص نشده است که این‌ها از حس کنجکاوی عکاسی می‌کرده‌اند. تبعه‌ی برخی کشورها مشخصا ایتالیا که این‌ روزها خبرساز هم شده است همچنان در بازداشت به سر می‌برند. این کار لطمه بزرگی به ایران و صنعت گردشگری آن می‌زند. این یک موضوع اساسی است که الان ما با آن مواجه هستیم. حتی اگر ایران یک روابط شفاف سیاسی با باقی کشورها دارد، طبیعتا اتباع آن‌ها باید احساس امنیت بیشتری کنند یا حتی اگر سهل‌انگاری توسط گردشگران صورت گرفته، ما نگذاریم به حساب اینکه قطعا جاسوسی اتفاق افتاده است. کسی متوجه آسیبی که به گردشگری می‌زند نیست. بهتر است اگر گردشگر در مکانی دیده می‌شود و عکس و فیلمی گرفته است، آن را پاک کند و خودش آزاد شود.»

رئیس جامعه‌ راهنمایان گردشگری ایران در پاسخ به این پرسش که چه کشورهایی توصیه ممنوعیت سفر به ایران را درج کرده‌اند، گفت: «کشورهای آلمان، اسپانیا، برزیل، استرالیا ، سوئد، دانمارک و انگلیس توصیه به عدم سفر به ایران را درج کرده‌اند.»

عجله گردشگران خارجی برای خروج از ایران

وی در ادامه به بیان خاطره‌ای از سفر خود به استانبول پرداخت و گفت: «من در سفری با اعتراضات مردمی در مورد موضوعات خاص که یکی از آن ها علیه حاکمیت بود، مواجه شدم. به عنوان توریست برایم جذاب بود و با دوربین حرفه‌ای از پلیس، اعتراضات و گاز اشک‌آور عکاسی می‌کردم اما پلیس هیچ برخوردی با من نمی‌کرد و گویی برای آن‌ها این امر یک رفتار عادی بود. یک نگاه امنیتی روی کشور ما وجود دارد که باعث آسیب می‌شود، چه کسی پاسخگوی این صدمات وارده شده است؟ به کرات در این سه سال دارد به ما آسیب وارد می‌شود. عمده مشکلاتی که بعضی کشور ایران را قرمز می‌کنند، مربوط به دستگیری اتباعشان است، باید هر چه سریع‌تر نهادهای امنیتی با وزارت گردشگری جلساتی بگذارند و این موضوعات را بررسی کنند. از جمله اینکه اتباع بیگانه در کشور ما نباید انقدر راحت به عنوان جاسوس گرفته شوند همچنین نهاد امنیتی باید توریست کنجکاو را از کسی که با قصد وارد کشور شده است، تفکیک کند. ما با وزیر گردشگری مطرح کردیم که این نگاه امنیتی باید کمرنگ شود تا به اقتصاد ما آسیب نزند.»

حاجی سعید خاطرنشان کرد: «آن چیزی که من از همکارانم شنیدم، این است که نزدیک به ۷۵ تا ۸۰ درصد اعلام کردند که تورها کنسل شده است. برخی گفته‌اند که می‌خواهند هر چه زودتر بلیط برگشت بگیرند و در ایران نمانند. کسانی که می‌خواستند در نیمه دوم مهر و آبان ماه به ایران سفر کنند ، سفرهایشان کنسل شد. این خسارتی است که دفاتر خدماتی حمل و نقل و مجموعه‌های اقامتی می‌گیرند.»

 

دیدگاه

پیشنهاد سردبیر

آخرین اخبار

پربازدیدترین ها

خواندنی