کد خبر: ۷۱۰۰
۱۴۰۱/۰۹/۲۳ ۰۷:۰۰:۰۰

رابطه لیسیدن و کمبود ویتامین/ چرا کودک نوپای من همه چیز را می لیسد؟

به طور کلی، کودکان نوپا در سنی هستند که علاقه و آگاهی بیشتری نسبت به دنیا دارند و لیسیدن اشیا یکی از راه‌های درک آن است. از لحاظ رشدی، کودکان نوپا زمانی که از نوزادی به کودک نوپا بدل می‌شوند، استقلال و آگاهی بیشتری نسبت به دنیای اطراف خود دارد. آنها کاشف هستند و می‌خواهند همه چیز را لمس کنند، بو کنند، ببینند و گاهی اوقات حتی اجسام را لیس بزنند؛ اما لیسیدن بیش از اندازه نشان دهنده وجود مشکل است.

ستی مولایی؛ کودکان نوپا لیس می‌زنند زیرا از تجربیات حسی جدید لذت می‌برند. اشیا راهی برای دریافت اطلاعات حسی در مورد طعم و بافت است. این راهی است که آنها می‌توانند محیط اطراف خود را درک کنند، اشیاء جدید را کشف کنند و تازگی دنیای اطراف خود را تجربه کنند.

اما اگر متوجه شدید که کودک‌تان به طور مکرر لب‌هایش یا اطراف دهانش را لیس می‌زند ممکن است لب‌هایش ملتهب، ترک خورده یا مشکل دیگری در سلامت دهان و دندان داشته باشد. کودکانی که به طور مکرر لب یا نواحی اطراف دهان خود را میلیسند ممکن است دچار کمبود ویتامین B کمپلکس باشند.

کمبود ویتامین B کمپلکس

کمبود ویتامین زمانی رخ می‌دهد که ویتامینی در بدن کودک کم باشد. جالب است بدانید که کمبود ویتامین‌ها  می‌تواند در هر قسمت از بدن مشکلاتی ایجاد کند مانند؛ بینایی، استخوان‌ها، حافظه، خلق و خو، انرژی، رفتار، ماهیچه‌ها اما لیسیدن می تواند مانند یک هشدار عمل کند و به شما از کمبود ویتامین خبر دهد.

کمبود ویتامین حتی ممکن است باعث شود کودک عادت غیرعادی لیسیدن داشته باشد. تغذیه خوب برای جلوگیری از کمبود ویتامین و عوارض آن بسیار مهم است.

لیسیدن دور دهان

کیلوزیس پوستی ترک و ایجاد پوسته‌ در گوشه‌های دهان است. آسیب پوست می‌تواند ناشی از لیسیدن مداوم لب، کمبود مواد معدنی و کمبود ویتامین B و ویتامین C باشد. پوست ممکن است قرمز، متورم و بسیار ناراحت کننده باشد که خوردن و صحبت کردن را دچار مشکل کرده است.

کودک اغلب سعی می کند با لیسیدن پوست ترک خورده آن را تسکین دهد؛ اما مشکل را بدتر کند. پوست ممکن است عفونی شود و نیاز به درمان پزشکی داشته باشد.

لیسیدن غیر معمول

"پیکا" یک ولع غیر طبیعی برای اقلام غیرخوراکی مانند خاک، خاک رس، یخ یا نشاسته است. کودکان مبتلا به پیکا اغلب در حال لیسیدن زمین، رنگ، چسب، مو یا سایر اشیاء غیرعادی دیده می‌شوند. علت پیکا ناشناخته است اما تصور می‌شود کمبود آهن یا روی در رژیم غذایی باشد. پیکا می‌تواند با سایر مشکلات سلامتی مرتبط باشد و باید توسط پزشک بررسی شود. اما لیسیدن های معمول دیگری هم وجود دارد که در ادامه به آن اشاره می‌کنیم.

لیسیدن اشیا ممکن است به کودک نوپا آرامش دهد

اگر کودک نوپا شما همه چیز را می‌لیسد، ممکن است به این دلیل باشد که کودکان نوپا را به یاد زمانی می‌اندازد که شیرخوار بود. 

برای دریافت واکنش مادر

کودکان در این مواقع م‌ خواهند ببینند که شما به رفتار آنها چه واکنشی نشان می‌دهید. این یک بخش حیاتی از یادگیری آنها است که انسان‌هایی با عملکرد کامل باشند.

تقلید از حیوانات خانگی

سگ یا گربه دارید؟ کودک نوپا شما ممکن است رفتار آنها را تقلید کند و فکر کند که این کاری است که انسان‌ها هم باید انجام می‌دهند.

راهکاری برای درمان

  • اولین قدم برای اصلاح مشکل لیسیدن، ترک عادت است.
  • تغذیه مناسب برای جایگزینی ویتامین‌های از دست رفته ارائه دهید. شکم پر می‌تواند مواد ناخواسته را از دهان دور نگه دارد.
  • ناحیه دهان را تمیز نگه دارید و از مرطوب کننده لب استفاده کنید.
  • از غذاهای اسیدی که می توانند پوست را تحریک کنند؛ دوری کنید.
  • سعی کنید در حین لیسیدن حواس او را پرت کنید تا وسایل و اسباب بازی ها را لیس نزند.
  • حساسیت خود را نسبت به این کار کم کنید تا کودک از حساسیت شما  سو استفاده نکند.
  • این مشکل خود به خود و بعد از گذشت 2 تا 3 ماه حل خواهد شد.
  • اگر کودکی عادت لیسیدن دارد، باید به پزشک مراجعه کند تا کمبود ویتامین یا سایر نگرانی‌های سلامتی را ارزیابی کند.

منبع:

https://dadgold.com/why-is-my-toddler-licking-everything/

https://www.2bstronger.com/article/diet-and-nutrition/licking-vitamin-deficiencies-in-children-48353.html

 

 

دیدگاه

پیشنهاد سردبیر

آخرین اخبار

پربازدیدترین ها

خواندنی