کد خبر: ۴۴۵
۱۴۰۱/۰۶/۰۷ ۱۸:۳۲:۴۹

بهترین بازی‌های فکری برای کودکان کدامند؟

بازی ‌های فکری علاوه بر اینکه موجب سرگرمی کودکان می ‌شوند، قدرت ذهنی و توان بدنی آن‌ ها را نیز افزایش می ‌دهند. این بازی‌ها به کودک کمک می‌کنند که نکاتی را که یادگیری آن‌ ها در حالت عادی دشوار است را در طی بازی بیاموزند. بنابراین انتخاب بهترین بازی های فکری به منظور تربیت کودکان و متناسب با سن و شرایط آن ‌ها ضروری است.

برای انتخاب بازی مناسب توجه به یک سری نکات مهم و قابل توجه در هنگام خرید بازی‌ های فکری کودکان بسیار مهم است. از این رو در مقاله پیشرو برخی از اطلاعاتی را که به شما در تصمیم‌گیری درست کمک می‌کند، ارائه کرده ‌ایم.

  بهترین بازی های فکری در رشد کودکان

بازی ‌های فکری به هر نوع فعالیت ذهنی هدف ‌داری گفته می ‌شود که به صورت فردی یا گروهی صورت می‌گیرد. این بازی‌ ها تاثیرات مثبتی روی ذهن، روحیه، شخصیت و زندگی کودکان می گذارند. این تاثیرات صرف نظر از سن، جنس، نژاد و وضعیت جسمانی آن‌ ها است.

بازی فکری مناسب به عنوان ابزاری برای رشد فعال کودکان به شمار می آید. این بازی ها باعث شکل‌گیری توانایی، واکنش سریع و داوری در آن ها می‌ شود. همچنین این بازی‌ ها برای تقویت تخیل و تصویرسازی آن‌ ها نیز بسیار مفید است.

 برخی از مزایای مهم بازی فکری برای کودکان عبارت اند از:

تقویت حافظه؛

افزایش سرعت انتقال افکار و رفتارها؛

افزایش سرعت تفکر و استدلال؛

افزایش مهارت‌ های شناختی؛

افزایش میزان تمرکز؛

افزایش استقلال‌ طلبی در تفکر و برنامه ‌ریزی.

با توجه به مزایای مطرح شده در بالا انتخاب بهترین و مناسب‌ ترین بازی برای کودکان بسیار مهم است. زیرا این بازی ‌ها شالوده اصلی شخصیت کودکان را برای آینده می ‌سازند.

bazifekri1

یک بازی فکری خوب چه ویژگی‌هایی دارد؟

یک بازی فکری خوب و مناسب کودکان باید ویژگی ‌های زیر را داشته باشد:

بازی فکری خوب باید سرگرم ‌کننده و فرح ‌بخش باشد؛

بازی خوب باید اهدافی تعیین شده داشته باشد؛

فعالیت‌ های تعریف شده در بازی باید خودجوش و به صورت داوطلبانه باشد؛

کودکان را به مشارکت فعال در بازی ترغیب کند؛

بازی فکری خوب باید بر بستری از یک داستان یا افسانه شکل گرفته باشد.

bazi-fekri-koodakan

معرفی انواع بازی‌های فکری

بازی فکری انواع مختلفی دارد که خرید باکیفیت ‌ترین نمونه ‌های آن با قیمت مناسب در دیجی‌کالا فراهم است. برای انتخاب بهترین بازی های فکری مخصوص کودکان و نوجوانان بهتر است که با آن ‌ها آشنا شوید. بازی‌ها به چند دسته زیر تقسیم می‌ شوند:

بازی با کارت؛

بازی‌ های رومیزی؛

بازی ‌های تست هوش و معماگونه؛

بازی ‌های ساختنی.

در ادامه به معرفی هر یک از این انواع گوناگون بازی فکری می‌ پردازیم.

بازی‌های فکری با کارت

در این نوع بازی ‌ها دو یا چند نفر برای رسیدن به نتیجه ‌ای خاص با استفاده از کارت‌ های بازی با یکدیگر رقابت می ‌کنند. انواع و اقسام گوناگونی از این بازی ‌ها مانند مونوپولی و دبلنا وجود دارند که برای سنین مختلف مناسب هستند.

بازی ‌های کارتی که به صورت دسته ‌جمعی انجام می ‌شوند، صمیمیت و ارتباط بیشتری را در بین دوستان و اعضای خانواده به وجود می ‌آورند. یکی دیگر از مزایای این بازی‌ ها این است که برای همه افراد در گروه ‌های سنی مختلف و با میزان توانایی ‌های گوناگون انتخاب مناسبی هستند.

از آنجایی‌که بازی ‌های کارتی بیشتر مبتنی بر شانس طراحی می شوند، نیاز زیادی به فکر کردن ندارند. همه افراد از عهده ای گونه بازی ها برمی ‌آیند. از این رو کودکان از بازی کردن خجالت نمی‌کشند. همچنین کودکان با انجام این نوع بازی‌ ها دائما در حال تمرین تمرکز و تقویت دقت هستند.

bazi-fekri-koodakan

بازی فکری رومیزی

در بازی‌ های رومیزی دو یا چند نفر با استفاده از یک صفحه بازی مشغول می‌ شوند. شطرنج، تخته نرد و منچ از جمله معروف ‌ترین بازی‌ های فکری رومیزی هستند. این نوع بازی ‌ها علاوه بر اینکه لحظاتی پر از خنده و نشاط را برای کودکان و دوستان آن ‌ها فراهم می‌ کنند، موجب تقویت مهارت‌ های شناختی آن‌ ها نیز می ‌شوند.

انتخاب بهترین بازی های فکری رومیزی به تقویت بخش‌ هایی از مغز مانند هیپوکامپ کمک می کند. این بخش وظیفه مدیریت افکار و شکل ‌دهی به حافظه را برعهده دارد. بازی ‌های فکری رومیزی مانند تخته نرد در کاهش زوال عقل و آلزایمر به افراد مسن نیز کمک می ‌کنند.

این بازی ‌های گروهی از آنجایی‌که یک فعالیت مفرح هستند، باعث آرامش افراد می ‌شوند. از این رو این بازی ‌ها در کاهش استرس کودکان و حفظ آرامش آن ‌ها موثر است.

ویژگی های مهم در انتخاب بازی فکری

انتخاب یک بازی فکری خوب و مناسب از اهمیت زیادی بر خوردار است. درست است که انجام بازی فکری برای کودکان اثرات بسیار خوبی دارد اما اگر در انتخاب نوع بازی اشتباه کنیم مشکلاتی را به همراه خواهد داشت. در ادامه مواردی را که در انتخاب بازی فکری و یا طراحی یک بازی فکری در خانه با وسایل ساده به شما کمک می کند، مطرح خواهیم کرد:

توجه به سن کودک

اولین و مهم ترین گزینه در انتخاب، توجه به سن کودک می باشد. شما باید با توجه به سن و توانایی های کودک خود به دنبال بازی مناسب باشید. کودکان در هر سنی توانایی ها و قابلیت های متفاوتی دارند و باید با توجه به این موضوع به دنبال بازی مخصوص به همان سن باشیم.

توجه کردن به سختی بازی

توجه به آسان بودن و سخت بودن بازی یکی دیگر از نکات مهم در انجام بازی فکری در خانه برای کودکان است. بازی ها نباید به گونه ای انتخاب شوند که بیش از حد ساده و یا بیش از حد سخت باشند. کودک در هر دو صورت از بازی کردن لذت نخواهد برد. توجه نکردن به این موضوع کودک را از بازی کردن به سرعت دور می کند. زیرا آسان بودن موجب از بین رفتن جذابیت و سخت بودن باعث خستگی و کلافگی کودک می شود.

خلاقیت در طراحی بازی

همیشه به دنبال بازی هایی باشید که کودک شما در حین بازی فقط بیننده نباشد. بازی باید کودک شما را به چالش کشیده و باعث برانگیختگی خلاقیت او شود. این نوع بازی ها می تواند تاثیرات زیادی در رشد فکری کودک شما داشته و خلاقیت او را افزایش دهد.

لذت بخش بودن بازی

شاید لذت بخش بودن بازی یکی از بدیهی ترین موارد در طراحی بازی برای خانه باشد. اما حقیقتا خیلی از والدین در هنگام ساخت بازی فکری در خانه برای کودکان، به این مورد توجه زیادی نمی کنند.

و تنها ایجاد یک بازی برای سرگرمی کودک را در نظر می گیرند. ولی کودک باید از بازی لذت ببرد و تا زمانی که این حس درون کودک وجود داشته باشد تاثیرات مثبت دیگر نیز بر روی شخصیت کودک اثرگذار خواهند بود.

طراحی بازی مشارکتی

سعی کنید به سراغ بازی هایی بروید که روحیه همکاری و مشارکت را در کودک شما فعال کند. ممکن است خیلی از بازی های انفرادی برای کودکان لذت بخش باشد ولی حتما به انتخاب بازی هایی مشارکتی اهتمام بورزید. روحیه همکاری و موفقیت یا شکست دسته جمعی باید از کودکی در شخصیت کودک ایجاد شود.

 

دیدگاه

پیشنهاد سردبیر

آخرین اخبار

پربازدیدترین ها

خواندنی