کد خبر: ۴۲۹۱
۱۴۰۱/۰۸/۱۸ ۱۳:۰۰:۰۰

از صفرتا صد از پوشک گرفتن کودک/ چند قدم مانده به پیروزی

درست است که از پوشک گرفتن کودکان کار سختی به نظر می‌رسد اما باید بدانیم که در هر آموزشی، آینده‌ای نهفته است و مادر بودن مهم‌ترین شغل جهان است.

ستی مولایی؛ وقتی پای صحبت مادرهای که می‌خواهند کودک خود را از پوشک بگیرند می‌نشینیم، متوجه می‌شویم که آنها این موضوع را تبدیل به غولی بزرگ و ترسناک کرده‌اند و همیشه با استرس از آن سخن می‌گویند و ناخداگاه این استرس را به کودک خود منتقل می‌کنند. این هم یک مرحله از زندگی کودک شماست و به‌راحتی و با درایت شما می‌تواند به‌آسانی بگذرد. مطمئن باشید بعد از خواندن این مطلب با آرامش تمام می‌توانید این کار را با موفقیت انجام دهید. هیچ کاری نیست که مادرها از پس انجام آن برنیایند.

شروع زود هنگام ممنوع!

به گفته الیزابت گرهاردسن، روانشناس و نویسنده کودک، والدین باید تا زمانی که کودک شروع به دادن سیگنال کند، منتظر آموزش بمانند. او خاطرنشان کرد که بلوغ در همه کودکان به طور متفاوتی اتفاق می‌افتد و شروع زودهنگام تمرین؛ می‌تواند کودک را تحت استرس قرار دهد و همچنین منجر به اتفاقی ناخوشایند شود. هر کودک با کودک دیگر در رفتار، گفتار و حرکات فیزیکی متفاوت است و قطعاً زمان گرفتن پوشک از آن‌ها هم باهم فرق می‌کند. کودکی در 18 ماهگی این توانایی را به دست می‌آورد و کودک دیگر شاید در 4 سالگی؛ پس بگذارید کودک در زمان مشخص اعلام آمادگی کند. سعی کنید به‌زور این کار را انجام ندهید؛ چراکه اگر به‌درستی در این دوران با کودک رفتار نکنید مطمئناً کار شما سخت‌تر می‌شود و نتیجه نخواهد داد. پس یک نصیحت مادرانه به کودک خود زمان دهید؛ این کار معجزه می‌کند.

زمان مناسب برای شروع

به طور معمول یک کودک زمانی باید این کار را شروع کند که به خوبی نوع دستشویی (ادرار یا مدفوع) خود را از هم تشخیص دهد و بتواند آن را بیان کند یا با اشاره به مادر منظور خود را بفهماند. کارشناسان معتقدند که زمان مناسب برای شروع آموزش ترک پوشک در 18 ماهگی است. باید در نظر داشته باشید که همه نوزادان یکسان نیستند، کسانی هستند که پوشک خود را تا سه سالگی رها نمی‌کنند. البته رهایی از پوشک به توانایی‌های دیگری نیز مانند نشستن بر روی توآلت فرنگی کودک، راه رفتن، داشتن تعادل و ... بستگی دارد

اعلائم را دنبال کنید

همیشه علائم را دنبال کنید؛ خود کودک به این نتیجه می‌رسد که دیگر زمان رهایی از پوشک فرا رسیده است و با علائم مختلف اعتراض خود را به شما نشان می‌دهد. به همین راحتی اگر حواستان به او باشد می‌توانید متوجه علائم آن بشوید. علائمی مانند باز کردن چسب پوشک، امتناع در پوشیدن آن یا حتی بازی کردن با آن می‌تواند از علائم ساده‌ای باشد که به زبان بی‌زبانی با شما مطرح می‌کند. پس علائم آمادگی از او و پوشیدن زره برای یک مسیر یک ماهه یا شاید کمتر از شما.

ماه اول بعد از گرفتن پوشک

ماه اول؛ ماه دشواری است. اما چاره ای جز این نیست که خود را برای این شرایط سخت آماده کنید. کودک در این شرایط نیاز بیشتری به محبت والدین دارد. پس شما هم با محبت بیشتر به استقبال او بروید. مطمئن باشید تایم ادرار او کوتاه مانند هر 15 دقیقه یکبار است چون هنوز او عادت نکرده که ادرار خود را کنترل کند و تکرر ادرار در ماه اول طبیعی است. مراقب باشید تا با سرزنش او کار را خراب نکنید. شاید کودک برای چند روز اختیار مدفوع و ادرارش را به دست بیاورد اما بعدازآن دوباره نتواند خود را کنترل کند. در این صورت او را سرزنش نکنید و فقط مرتب توالت رفتن را به او یادآور شوید. پس پا به‌پای کودک خود حوصله به خرج داده و او را به توالت ببرید. این‌یک ماه را وسواسی نباشید؛ بالاخره روزهای خوب شما هم  از راه می‌رسد و شما به کودک خود افتخار می‌کنید.

دختران زودتر از پسران

ماریا باکید، پرستار کودکان می‌گوید که دختران اغلب کمی زودتر از پسرها با پوشک خود خداحافظی می‌کنند و تفاوت های زیادی بین این دو وجود دارد. تا زمانی که کودکان به پنج سالگی نرسند، از اصطلاح "شود ادراری" (ادرار غیر ارادی) استفاده نمی‌شود. همچنین به یاد داشته باشید که تفاوت زیادی بین خشک بودن در طول روز و خشک بودن در تمام شب وجود دارد. او خاطرنشان کرد که بلوغ فیزیولوژیکی و ژنتیک نقش مهمی در پایان پوشک دارند؛ پس والدین باید بدانند که به اشتباه به کودک خود فشار نیاورند. علاوه بر این؛ این پرستار می‌گوید: «متاسفانه ممکن است دیر از پوشک گرفتن کودکان برای والدین و کودک کمی خجالت‌آور باشد، اما اگر والدین می‌دانستند که تا سن مدرسه چند بچه از پوشک استفاده می‌کنند، ممکن است کمی در این مورد آرامش بیشتری بگیرند».

خلاق باشید

خلاقیت در گرفتن پوشک به کارتان می‌آید؛ سعی کنید محیط سرویس بهداشتی خود را طوری طراحی کنید که کودک برای رفتن به آنجا ترغیب شود. یک توالت فرنگی بچه‌گانه می‌تواند اولین چیزی باشد که او را به خود جلب می‌کند. پس به او یاد دهید که چگونه بر روی آن بنشیند. اگر از کودکتان خواستید روی صندلی توالت بنشیند، اما 10 دقیقه گذشت و او کاری نکرد او را از توالت بیرون ببرید و بعد از چند دقیقه دوباره او را به توات بازگردانید. البته بعضی کودکان ایستاده دستشویی می‌کنند و کم‌کم به نشستن عادت می‌کنند؛ پس به آن‌ها فرصت دهید. یادتان نرود همه‌چیز در زندگی یک کودک بازی است. تشویق‌های کلامی فراموش نشود؛ کلماتی مانند آفرین دخترم یا چه پسر تمیزی، تو بزرگ‌شده‌ای و تو مایه افتخار هستی، این‌ها می‌توانند راه گشای شما در این مسیر باشند.

ایجاد انگیزه به کودک

باکید روانشناس کودک، معتقد است که آموزش مهارت فقط زمانی درست است که کودک انگیزه داشته باشد. او توضیح می‌دهد که والدین باید زمان و نشانه‌های بلوغ فیزیولوژیکی را دنبال کنند تا به خودشان کمک کنند. سعی کنید درباره مدفوع و ادرار کودک از لغات قلمبه سلمبه استفاده نکنید و کودک خود را با این کار موذب نکنید. در این راه باید شما همزبان کودک خود باشید.

توآلت کودک یا مدل گلدانی

این روش یکی از بهترین راه‌ها برای گرفتن پوشک است پس حتما از توآلت‌های فرنگی کودکان در این راه استفاده کنید تا کودک حس بهتری نسبت به خود داشته باشد. این راه به شما کمک می‌کند تا کودک ارتباط بهتری با توآلت رفتن پیدا کند. نشستن کودک در توآلت فرنگی را مدل گلدانی می‌نامند.

از پوشک‌های شورتی استفاده کنید

اگر قصد بیرون رفتن دارید و ترس از این دارید که مبادا کودک مشغول بازی شود و فراموش کند که به شما بگوید؛ از پوشک‌های شورتی استفاده کنید تا هم مطمئن باشید همه‌جا را کثیف نمی‌کند هم بتواند در صورت تمایل فوراً آن را درآورد؛ اما اگر زمان‌بندی کودکتان دستتان است از او مرتباً سؤال کنید؛ تا در صورت دستشویی داشتن او را به سرویس بهداشتی برده و پوشک شورتی را از پای او درآورید تا او کارش را بکند. این‌گونه کودک با مفهوم جدید شورت هم آشنا شده و کار شما آسان‌تر می‌شود. بعضی بچه‌های 2 تا 2 سال و نیمه هم می‌توانند خودشان پوشک‌شان را دربیاورند و یا دستشویی بروند اما بعضی از آن‌ها نه.

شب‌ها پوشک فراموش نشود

اگر کودک شما می‌تواند کنترل ادرار در طول روز داشته باشد؛ دلیل بر این نیست که در طی شب هم این توانایی را به دست آورده باشد. کنترل ادرار در طی شب‌کار آسانی نیست و بیشتر کودکان یا آن‌قدر هوشیار نیستند که خود را کنترل کنند، یا توانایی برخاستن از خواب را ندارند. پس اگر شما هم شرایطی مشابه را دارید پس از سنگین شدن خوابشان آن‌ها را پوشک کنید؛ تا باگذشت زمان کنترل کامل ادرار به دست بیاید.

تشویق فراموش نشود

کودک شما منتظر تشویق‌ها و نشان دادن علائم صورتتان است. پس اگر خوشحال هستید چاشنی آن را کمی زیادتر کنید و با شنیدن صدای او برای اعلام دستشویی رفتن با اشتیاق تمام از جای خود برخیزید یا در آن دقیقه مانند او کودک شوید.

 تغذیه مناسب در این دوران

سعی کنید در این دوران بر روی تغذیه کودک بیشتر تمرکز داشته باشید. سعی کنید غذاهای با فیبر بالا کمتر در این دوران استفاده شود تا کودک دچار یبوست نشود. خوردن مایعات و ملین‌ها به او کمک می‌کند تا راحت‌تر به دستشویی برود.

منبع:

https://www.familysimply.com/parents/children/child-health/this-is-how-you-get-your-baby-to-stop-using-diapers-2446263

 

 

دیدگاه

پیشنهاد سردبیر

آخرین اخبار

پربازدیدترین ها

خواندنی