کد خبر: ۲۹۶۷
۱۴۰۱/۰۸/۰۱ ۲۰:۵۰:۰۰

آیا والدین باید نگران نوشیدن قهوه کودکان باشند؟

کاپوچینو و لاته به عنوان دو نوشیدنی محبوب در رده ی سنی کودک و نوجوان، شناخته می شوند. این دو نوع نوشیدنی بر پایه قهوه درست می شوند. رعایت حد اعتدال در مصرف قهوه با تحریک کردن سیستم اعصاب مرکزی سبب افزایش انرژی و ارتقای سطح هوشیاری می گردد. در مقابل مصرف بی رویه قهوه، عوارض زیان باری را در بدن ایجاد می کند.

یکی از نوشیدنی هایی که کودکان و نوجوانان به مصرف آن علاقه مند هستند، کاپوچینو و لاته است. این دو نوع نوشیدنی بر پایه قهوه درست می شوند و به موجب برخوردرای از شیر برای سلامت استخوان های کودک مفید هستند. 

آکادمی اطفال آمریکا حداقل سن مناسب برای نوشیدن قهوه را 12 سالگی عنوان کرده است. طبق توصیه های این آکادمی مناسب ترین میزان مصرف قهوه برای بدن پس از قدم نهادن در سن نوجوانی و بزرگسالی یک فنجان قهوه به صورت روزانه است. 

طبق مطالعات صورت گرفته، قهوه از آنتی اکسیدان های گسترده ای برخوردار است. استفاده از آنتی اکسیدان برای کاهش بیماری های قلبی و عروقی مفید واقع است. 

777777

یکی از باور های غلطی که در حوزه مصرف قهوه وجود دارد، آن است که مصرف قهوه در رشد کودک اختلال به وجود می آورد. با این حال مصرف بی رویه قهوه، تأثیرات منفی را در سلامت جسمانی کودکان و نوجوانان می گذارد.

coffee-consumption-children-01

عوارض مصرف قهوه برای کودکان 

مصرف قهوه در کودکان باعث تخریب دندان ها می شود

بیشترین تأثیر پیامد های منفی قهوه در کودکان نوپا رخ می دهد. در واقع کودک در این رده سنی به موجب برخورداری از توده بدنی کم در معرض خطر پیامد های بهداشتی منفی کافئین قرار دارد. علاوه بر این، بدن یک کودک مهارت کافی برای سوخت و ساز کافئین موجود در قهوه را ندارد.

بهتر است بدانید که استفاده از قهوه در دوز های بالا در رده سنی کودکان احتمال تشنج و ایست قلبی را تشدید می کند.

 

در ادامه برخی از عوارض مصرف قهوه برای کودکان را عنوان می کنیم: 

• اضطراب

• حالت تهوع

• اختلال در ضربان قلب 

• اختلال در سطح فشار خون

• چاقی مفرط

• بیش فعالی

 

رایج ترین عوارض جانبی مصرف قهوه در کودکان

تخریب سلامت دهان و دندان

قهوه منبع اسید مخرب است. نوشیدنی های اسیدی با تضعیف دندان، سلامت دهان و دندان را به مخاطره می اندازد. با تضعیف دندان، مینای دندان دستخوش تنغییر می شود و احتمال پوسیدگی افزایش می یابد. 

مینای دندان در دوره کودکی در راستای استحکام بخشی نیازمند زمان است. هنگامی که یک کودک به مصرف قهوه می پردازد، به صورت مستقیم به سلامت دندان آسیب وارد می شود. 

children-coffe

عدم توانایی در تمرکز

یکی از مهم ترین عوارض مصرف قهوه در کودکان، عدم توانایی در تمرکز و بیش فعالی می باشد. قهوه دارای ترکیبی به نام کافئین است. کافئین محرکی به شمار می رود که با تحریک کردن سیستم اعصاب مرکزی سبب افزایش انرژی و ارتقای سطح هوشیاری می گردد.

با وجود مزیت هایی که افزایش سطح انرژی در بدن به وجود می آورد، در بدن کودکان منجر به عدم توانایی در تمرکز می گردد. این عدم توانایی در تمرکز در راستای مطالعه و یادگیری مباحث درسی مشهود است. 

بیش فعالی به دنبال مصرف قهوه در کودکان بوجود می آید

 

تداخل آسیب به استخوان 

استحکام استخوان از طریق تأمین کلسیم میسر است. قهوه خاصیت ادرار آور دارد. بدین ترتیب با مصرف قهوه، تکرر ادرار صورت می گیرد. در طی این روند، حجم چشمگیری از کلسیم از بدن دفع می شود و زمینه را برای پوکی استخوان مهیا می سازد. 

علاوه بر این، کافئین موجود در قهوه، کلسیم را از بدن جذب می کند. بهتر است بدانید که بدن با هضم 100 میلی گرم قهوه، حدود 6 میلی گرم کلسیم را از دست می دهد. 

72727

اختلال در تغذیه 

قهوه به عنوان یک محرک، در کاهش اشتها نقش دارد. کودکان پروسه رشد سریع تری نسبت به بزرگسالان دارند. در سن رشد نیاز به پیروی از رژیم غذایی اصولی که دربردارنده ی غلات کامل، میوه، سبزیجات و مواد غذایی سرشار از پروتئین است، به چشم می خورد. 

با نوشیدن قهوه توسط کودکان، خاصیت تحریک کنندگی قهوه موجب کاهش اشتها می شود و در تغذیه اختلال ایجاد می کند. 

 

اختلال در خواب 

کودکان در رده سنی 5 الی 12 سال نیازمند 11 ساعت خواب در طول روز هستند. این نیاز به خواب با افزایش سن در دوره نوجوانی بین 9 الی 10 ساعت خواب قرار می گیرد. 

قهوه نوعی نوشیدنی محرک به شمار می رود که حدود 5 برابر نسبت به نوشابه های گازدار از کافئین برخوردار است. نیمه عمر کافئین پس از هشت ساعت در بدن شکل می گیرد. بدین ترتیب مصرف قهوه در کودکان سبب تداخل در ریتم خواب شبانه روزی می گردد. 

یکی از مؤلفه های اصلی در کاهش میزان مصرف قهوه در کودکان خرید هوشمندانه است

 

وجه تمایز اثربخشی کافئین در کودکان با جنسیت متفاوت 

بیانیه های دانشمندان حاکی از آن دارد که تفاوت های هورمونی، فیزیولوژیکی و فاکتور های روحی- روانی در دختر و پسر عامل تمایز آن ها نسبت به مصرف قهوه می شود. 

بدین ترتیب واکنش بدنی یک کودک با جنسیت پسر در برابر قهوه نسبت به یک دختر در حالت قوی تری قرار دارد. 

در واقع زمانی که یک پسر خردسال به مصرف قهوه می پردازد، ضربان قلب وی چندان دستخوش تغییر نمی شود. این در حالی است که با مصرف قهوه توسط یک دختر خردسال، فشار خون وی افزایش چشمگیری پیدا می کند. 

kid-coffee-_dimedrol68_-_fotolia

راهکارهای مؤثر برای مصرف کافئین در کودکان

رفتار های کودک، تکراری از رفتارهای والدین است. در واقع والدین، الگوی کودکان به شمار می روند. 

هنگامی که والدین در اوقات فراغت برای رفع خستگی به صورت مداوم قهوه را انتخاب می کنند، کودک بر این باور می رسد که قهوه، یکی از ضروریت های زندگی است. لذا به عنوان یک امر طبیعی، به مصرف قهوه می پردازد. 

یکی از مؤلفه های اصلی در کاهش میزان مصرف قهوه در کودکان، خرید هوشمندانه است. خرید هوشمندان حاکی از خرید و مصرف نوشیدنی هایی دارد که فاقد نوشیدنی گازدار و کافئین دار هستند. 

شما می توانید کودک را به جای مصرف قهوه به نوشیدن شیر و آب تشویق نمایید. 

علاوه بر این، اطلاع رسانی نقش چشمگیری در کاهش میزان مصرف قهوه در کودکان ایفا می کنند. شما می توانید کودک را از تأثیری که کافئین موجود در قهوه در بدن او اعمال می کند، مطلع سازید. با در پیش گرفتن این روش، کودک برای حفظ سلامتی از مصرف بی رویه قهوه پرهیز می کند. 

 

 

دیدگاه

پیشنهاد سردبیر

آخرین اخبار

پربازدیدترین ها

خواندنی