کد خبر: ۲۸۴۹
۱۴۰۱/۰۷/۳۰ ۲۰:۰۰:۰۰

۶ راهکار برای رفتار با کودکان بیش فعال

بچه‌ها اغلب پرشور و نشاط و پرانرژی هستند؛ این موضوع طبیعی است. این انرژی برای تجربه کردن و یادگرفتن ضروری است اما اگر کودکی با تشخیص بیش فعالی روبرو شده، راهکارهای خوبی برای تعامل با او وجود دارد

کودکان بیش فعال، بی‌قرارند و به راحتی خسته می‌شوند. آنها ممکن است با در یک جا نشستن یا ساکت ماندن مشکل داشته باشند؛ با عجله کارها را انجام دهند و اشتباهات ناشی از بی‌دقتی مرتکب شوند. آنها ممکن است بپرند و از در و دیوار خود را بالا بکشند.

فاطمه رمضانی، مشاور و روان‌درمانگر در این رابطه گفت: زندگی ماشینی و آپارتمانی که فضای کافی برای تحرک ندارد، والدین را دچار کمی فعالیت کرده و این باعث شده فرزندان پرانرژی خود را با حیرت مشاهده کنند. با این حال اگر کودکی با تشخیص بیش فعالی روبرو شده، راهکارهای خوبی برای تعامل با او پیشنهاد می‌شود.

این مشاور در ادامه افزود: کنار آمدن با کودک بیش فعال می‌تواند سخت باشد. یک کودک بیش فعال بی‌قرار است و با انرژی به‌ظاهر بی حد و حصر، از فعالیتی به فعالیت دیگر می‌پرد. به نظر می‌رسد که او در گوش دادن یا پیروی از دستورالعمل‌ها مشکل دارد. اغلب این کودکان در مدرسه عملکرد ضعیفی دارند، ممکن است نمراتی کمتر از حد قابل قبول بگیرند و مشکلات رفتاری از خود نشان دهند. با این حال رعایت چند نکته می‌تواند تعامل با یک کودک بیش فعال را کمی آسان کند:

نگهداری-از-کودک-بیش-فعال-1

نظم را برقرار کنید

بسیاری از والدین ترجیح می‌دهند که خانه‌ای آرام و بدون زیاده روی در قوانین داشته باشند. این سبک برای بسیاری از کودکان به خوبی جواب می‌دهد. اما کودکان بیش فعال را دچار مشکل می‌کند. اگر با یک کودک بیش فعال روبرو هستید، خانه را به شیوه‌ای شفاف و منظم نگه دارید تا کودک بداند که از او چه انتظاری می‌رود.

اولویت بندی کنید

موضوعاتی را که ارزش درگیر شدن با فرزندتان را دارند مشخص کنید. یک کودک بیش فعال بچه بدی نیست. بیش فعالی ناشی از یک اختلال ذهنی است که با نقص توجه ظاهر می‌شود. این یک مشکل در شیمی مغز است که بر توانایی آن تأثیر می‌گذارد. بنابراین، روی مسائلی که واقعا مهم هستند تمرکز کنید و اجازه دهید حوزه‌های دیگر مسکوت بمانند.

پرهیز از دستورالعمل‌های پیچیده

پیروی و به خاطر سپردن فهرستی طولانی از دستورالعمل ها برای کودک مبتلا به بیش فعالی دشوار است. توصیه‌ها را به تکه‌های کوچک‌تر تقسیم کنید. اصرار کنید که کودک هنگام توضیح دادن امور به چشمان شما نگاه کند و اطلاعات را در قطعات کوچک و آسان ارائه کنید و از او بخواهید هر مرحله را دوباره تکرار کند.

یک راهکار دیگر استفاده از یک لیست گام به گام است تا هر بار روی قدم‌ها تمرکز بیشتری پیدا کند.

image-0-compressed-4

عوامل حواس پرتی را به حداقل برسانید

چیزهایی که اکثر مردم هرگز متوجه آن نیستند، به راحتی حواس کودک شما را پرت می‌کند. بنابراین، کارهایی که نیاز به تمرکز دارند، مانند تکالیف درسی، باید در شرایطی انجام شوند که حداقل عوامل حواس پرتی را دارد. کودک را در وضعیتی راحت و در مکانی دور از پنجره‌ها و درها بنشانید و او را تشویق کنید تا کارهایش را به اتمام برساند.

در مصرف دارو خیلی عجله نکنید

در دنیای پر قرص‌ امروزی، کنار آمدن با یک کودک بیش فعال ممکن است به نظر فقط وادار کردن او به مصرف دارو باشد. درست است که برخی داروها به تعادل شیمیایی مغز کمک می‌کنند اما دارای عوارض جانبی نیز هستند و نباید گزینه پیش فرض باشند. اگر روش‌های اصلاح رفتار در یک دوره زمانی کارساز نبود، شما و پزشک فرزندتان باید برای تصمیم‌گیری در مورد نیاز به دارو با یکدیگر همکاری کنید. با این حال، مصرف دارو باید آخرین راه حل باشد.

نکات تغذیه‌ای که باید به آن توجه کنید

دکتر الهام اختری متخصص طب سنتی و استاد دانشگاه نیز درباره نکات تغذیه‌ای که برای کودکان بیش فعال باید در نظر گرفت، توصیه کرد که از مصرف مواد غذایی با طبیعت گرم به خصوص حلوا ارده، عسل و خرما پرهیز شود. جایگزین این شیرینی‌های خوشمزه شیره انگور و شیره توت است که طبیعتی معتدل دارند و انتخابی خوب برای وعده صبحانه هستند.

وی در ادامه در این باره افزود: تخم مرغ عسلی، نان و کره به همراه مربای گل محمدی در کنار یک چای کمرنگ نیز صبحانه خوبی برای کودکان مدرسه‌ای است. شیر و غلاتی مانند اوت میل هم مناسب است. میان وعده‌هایی مانند سیب، انار و گلابی نیز بسیار مفیدند و انتخاب خوبی برای مدرسه هستند.

BISH-FAAL

دیدگاه

پیشنهاد سردبیر

آخرین اخبار

پربازدیدترین ها

خواندنی