کد خبر: ۳۱۹۱
۱۴۰۱/۰۸/۰۴ ۰۹:۴۸:۵۷

اعتراف دولتی از تاثیر اقتصادی ناآرامی‌ها: ۹۰درصد از کسب‌وکارهای حوزه تبلیغات در فضای اینستاگرام دچار مشکل شده‌اند

شب گذشته، بسته حمایتی از کسب‌وکارهای مجازی از سوی وزارت ارتباطات رونمایی شد.

طی ۴۰ روز گذشته، این کسب‌وکارها به‌علت اختلال و قطعی اینترنت و البته فیلترشدن ۲ پلتفرم مورد استفاده کسب‌وکارها و کاربران، دچار ضرر و زیان قابل‌توجهی شدند. این در حالی است که کسب‌وکارهای اینترنتی به‌عنوان یکی از مهم‌ترین ارکان اقتصاد دیجیتال انتظار دارند که حمایت‌ها به‌گونه‌ای باشد که اعتماد فعالان این حوزه و همچنین مشتریان جلب شود. در واقع آنها معتقدند که اگر این حمایت‌ها موجبات استفاده کاربران و فعالان از پلتفرم‌های داخلی را فراهم نکند، عملا شاهد ادامه خسارت به کسب‌وکارها خواهیم بود. 

جذاب‌سازی‌ داخلی‌ها 

رضا الفت‌نسب، عضو اتحادیه کسب‌وکارهای مجازی در گفت‌وگو با همشهری با اشاره به لزوم ایجاد جذابیت برای کاربران از سوی پلتفرم‌های داخلی می‌گوید: «می‌توان برای کاربرانی که از پلتفرم‌های داخلی کالایی را خریداری می‌کنند، مالیات ارزش افزوده را حذف کرد.»  الفت‌نسب در توضیح این موضوع ادامه می‌دهد: فرض کنید کاربری قرار است یک یخچال را که ۲۰میلیون تومان قیمت دارد در پلتفرم‌های خارجی خریداری کند. اگر این یخچال ۱۸میلیون و ۲۰۰هزار تومان در پلتفرم‌های داخلی عرضه شود، آیا کاربران جذب پلتفرم‌های داخلی نمی‌شوند. او بر اینکه حذف مالیات ارزش افزوده در پلتفرم‌های داخلی مشوق بسیار مطلوبی است، بر ارائه تخفیف‌های ویژه برای تبلیغات تلویزیونی تأکید می‌کند. عضو اتحادیه کسب‌وکارهای مجازی روش معقول برای پذیرش پلتفرم‌های بومی را ایجاد جذابیت می‌داند و می‌گوید: «اکنون تاکسی‌های اینترنتی به خوبی جای خود را در میان مردم باز کرده و مردم هم به آنها اعتماد کرده‌اند. مردم نسبت به حریم خصوصی خود بسیار حساس هستند و این چالش در پلتفرم‌های داخلی باید رفع شود که نیازمند زمان است.» الفت‌نسب همچنین به این موضوع اشاره می‌کند که در زمان بحران نمی‌توان اعتمادسازی کرد و این موضوع نیازمند زمان است.

او با تأکید بر اینکه باید به مردم حق انتخاب داد، به انتخاب مردم بین گوگل‌پلی با کافه‌بازار و مایکت اشاره می‌کند و می‌گوید: «مردم کسب‌وکارهای بومی را دوست دارند و نشانه آن هم این است که همین الان یکی از اپ‌استورهای بومی ۴۰ میلیون کاربر فعال دارد.»

لزوم حمایت اثرگذار

حالا علاوه بر وزارت اقتصاد و وزارت ارتباطات، وزارتخانه صمت هم به جمع حامیان از کسب‌وکارهای مجازی پیوسته است.

 مدیرکل دفتر خدمات کسب‌وکار وزارت صنعت، معدن و تجارت در گفت‌وگو با رسانه‌ها با اشاره به تصمیمات حمایتی این وزارتخانه برای کسب‌وکارهای متضرر شده از قطعی اینترنت گفت: «قرار است هزار میلیارد تومان بسته تبلیغات ویژه صداوسیما و هزار میلیارد تومان بسته تبلیغات ویژه شبکه‌های اجتماعی برای حمایت از کسب‌وکارهای متضرر از قطعی اینترنت اختصاص دهیم.» 

امیرحسین اسدی با بیان اینکه به‌هرحال اگر فیلترینگ برداشته شود از ظرفیت بلاگرها برای جبران صدمات آنها استفاده خواهیم کرد، تأکید می‌کند: «بحث ما در این مرحله، شبکه‌های اجتماعی داخلی و خارجی نیست، بلکه ما می‌خواهیم این بودجه را اختصاص دهیم تا طبق قوانین کشور برای جبران صدمات این کسب‌وکارها اقدام شود».

او با تأیید صدمه به کسب‌وکارها به‌علت اختلال و قطعی اینترنت معتقد است که «قبول داریم بسیاری از کسب‌وکارها در اینترنت و شبکه‌های اجتماعی و اینستاگرام به‌دلیل فیلترینگ و محدودیت اینترنت دچار مشکلات زیادی از جنس تبلیغات، برندینگ یا از جنس فروش شده‌اند».

ضرر کسب‌وکارهای کوچک

 مدیرکل دفتر خدمات کسب‌وکار وزارت صمت به آمارهای متفاوت از خسارت به کسب‌وکارهای اینترنتی اشاره می‌کند و می‌گوید: «حدود ۹۰درصد از کسب‌وکارهای حوزه تبلیغات در فضای اینستاگرام دچار مشکل شده‌اند. کسب‌وکارهایی از جنس بلاگرها و تبلیغات در این شرایط تعدیل نیرو داشته‌اند. کسب‌وکارهای خرد در اینستاگرام نیز قطعاً دچار مشکل شده‌اند. متأسفانه مرجع آماری نداریم و از آنجا که بسیاری از این کسب‌وکارها مجوزمحور نبوده‌اند، آمار دقیقی هم از آنها نداریم. لذا براساس آمار متفاوتی، از ۳۰۰هزار تا ۳میلیون کسب‌وکار در اینستاگرام، گفته می‌شود دچار مشکل شده‌اند.»

 اسدی با تأکید بر اینکه همه کسب‌وکارها در کشور به‌دلیل قطعی اینترنت بین ۵ تا ۱۰۰ درصد دچار آسیب شده‌اند، ادامه می‌دهد: «باید براساس ضرر و زیان کسب‌وکارها میان آنها دسته‌بندی شود. کسب‌وکارهایی که دچار مشکلات حیاتی شده و تعدیل نیروی زیادی انجام داده‌اند و کسب‌وکارهایی که این تغییرات در حد ۵ یا ۱۰درصد بوده است، نباید یکسان حمایت شوند.»  

اخلال و اختلال در سال دانش‌بنیان‌ها

سیداحسان خاندوزی، وزیر امور اقتصادی و دارایی روز گذشته طی یک نشست خبری، در حالی بر پشتیبانی دولت از کسب‌وکارهای دیجیتال تأکید کرد که ۷ماه از سال ۱۴۰۱با عنوان «تولید؛ دانش بنیان، اشتغال‌آفرین» سپری شده است. با این حال، خاندوزی عنوان کرده که «به‌دلیل آشوب در کشور، لطمه جدی به اشتغال‌های کسب‌وکارهای مجازی داشتیم که در کمیته اقتصاد دیجیتال دولت جلساتی برگزار شده است». بنابراین انتظار می‌رود که حمایت از کسب‌وکارهای اینترنتی به‌گونه‌ای باشد که هم اهداف شعار سال محقق شود و هم در آینده، آشوب‌ها علت محقق نشدن اهداف تعیین شده عنوان نشود.

 

دیدگاه

پیشنهاد سردبیر

آخرین اخبار

پربازدیدترین ها

خواندنی