کد خبر: ۱۸۲۵
۱۴۰۱/۰۷/۱۱ ۱۶:۳۰:۰۰

فواید کتاب خواندن برای نوزاد

یکی از بهترین فعالیت‌ها برای تقویت مهارت مختلف نوزادان خواندن کتاب برای آن‌هاست. برخلاف تفکر عموم جامعه سنی نوزادی یکی از بهترین سنین برای انس کودکان با کتاب است. خواندن کتاب در این سن باعث تاثیر شگرفی در رشد نوزادان دارد.

کتاب خواندن برای نوزاد سبب تقویت مهارت شنیداری و دیداری، تقویت هوش، تقویت مهارت دست‌ورزی و غیره می‌شود که در این مقاله به صورت کامل به‌ آن پرداخته شده است.

خواندن این مقاله 5 دقیقه زمان می‌برد و در پایان شما با فواید شگفت انگیز کتاب خواندن برای نوزاد آشنا می‌شوید.

آموزش مهارت‌های اجتماعی با کتاب‌ خواندن برای نوزاد

کتاب یکی از بهترین ابزارها برای آموزش مهارت‌های اجتماعی و رفتارهای صحیح به نوزادان است. کتاب‌های کودک و نوزاد در قالب شعر و قصه‌های بسیار جذاب، مهمترین مهارت‌های مورد نیاز کودکان را به آن‌ها آموزش می‌دهد. اغلب داستان‌های کودکانه برای آموزش رفتار صحیح و ترک عادات غلط کودکان تألیف می‌شوند. برای مثال مواردی مثل از پوشک گرفتن نوزادان، شناخت اعضای بدن و خوابیدن از جمله موضوعاتی است که در قالب کتاب می‌توان به نوزادان آموزش داد. شما می‌توانید با تهیه انواع کتاب خردسال با کمترین هزینه این مهارت اساسی را در فرزند خود تقویت کنید.

Choosing-books-kids-2

کتاب خواندن برای نوزاد، مهارت کلامی و دایره واژگان را ارتقا می‌دهد

کودکانی که با کتاب‌ بزرگ می‌شوند به نسبت همسالان، دایره واژگان گسترده‌تری دارند. کتابخوانی در رشد مهارت زبانی، تقویت دستور زبان و ساخت صحیح جملات تاثیر بسیاری دارد. بچه‌هایی که والدین برایشان کتاب می‌خوانند راحت‌تر با دیگران ارتباط کلامی برقرار می‌کنند و مشکل کمتری در بیان خواسته‌شان دارند. همچنین در آینده‌ در زمینه انشا نویسی، توصیف تخیلاتشان و دوست‌یابی اولیه بهتر عمل می‌کنند.

شاید برای شما هم پیش آمده که فرزندتان مرتبا درخواست کرده تا داستانی تکراری را برایش بخوانید و از این تکرار خسته نشده است. خواندن داستان‌های تکراری کودکان را با جایگاه لغات در جمله، قواعد جمله سازی و مفهوم هم آشنا می‌کند. پس از اهمیت خواندن داستان‌های تکراری نیز غافل نشوید. این مهارت به کودکان در سن مدرسه و برای تقویت روخوانی و روان‌خوانی کمک بسزایی می‌کند. کودکانی در که سنین نوزادی کتاب‌های بیشتری را شنیده‌اند در آینده در سنین مدرسه موفق‌تر عمل می‌کنند.

همچنین اگر به دنبال تقویت مهارت روخوانی و روان‌خوانی و تسلط بر حروف الفبا برای کودک دبستانی خود هستید پیشنهاد می‌کنیم مجموعه کتاب‌های خودم می‌خوانم را تهیه کنید. این مجموعه مورد تایید وزارت آموزش و پرورش نیز می‌باشد و از بهترین کتاب‌ها برای تقویت روخوانی کودکان دبستانی به حساب می‌آید.

تقویت ادراک شنیداری و هوش موسیقایی نوزاد با خواندن کتاب برای نوزاد

کتاب‌های شعر کودکانه و لالایی بیشترین تاثیر را در هوش موسیقایی دارند. کودکان یکسال به بالا می‌توانند کلام ساده را از شعرهای آهنگین تشخیص دهند و حتی خودشان را با ریتم هماهنگ کنند. لحن آرام و صمیمی در خواندن لالایی تاثیری شگفت‌انگیز دارد و باعث می‌شود تا کودکان لغات به کار رفته در لالایی و ترانه‌ها را زودتر یاد بگیرند.

تقویت مهارت شنیداری منجر به تقویت مهارت ارتباطی، اعتماد به نفس و عزت نفس کودکان در آینده می‌شود. شما می‌توانید این مهارت را به سادگی با خواندن کتاب‌های شعر و لالایی با هزینه‌ بسیار اندک در نوزادن تقویت کنید.

افزایش قوه خیال پردازی و تقویت مهارت خلاقیت از جمله فواید کتابخوانی برای نوزادان است

کودکان بر اساس داستانی که برایشان خوانده می‌شود، خیال‌پردازی می‌کنند. در واقع کتاب‌هایی با ماجرای آموزنده و فانتزی باعث می‌شود تا خودشان را به جای شخصیت اصلی داستان بگذارند، به جای او حرف بزنند یا تصمیم بگیرند.  قصه‌خوانی به کودکان کمک می‌کند تا همیشه به دنبال راه حل متفاوت باشند و فرآیند حل مسئله را بیاموزند.

برای سنجش میزان حافظه و خیال‌پردازی فرزندتان، از او بخواهید تا داستانی را که همیشه می‌خواندید ، برایتان تعریف کند. علاوه‌بر این بسیاری از کودکان در چنین موقعیتی ماجراها را تغییر می‌دهند یا با توجه به تصاویر، قصه‌ای خلاقانه می‌سازند.

dsumpxdcd27h

این مهارت برای کودکان سنین بزرگ‌تر و دبستانی نیز به سادگی به تهیه کتاب‌های خلاقانه و ماجراجویی قابل تقویت است. به عنوان مثال مجموعه کتاب های تام گیتس از مجموعه‌های جذاب و دوست‌داشتنی کودک است که کمک بسیاری به تقویت خلاقیت و انس کودکان با کتاب می‌کند.

کتاب خواندن  برای نوزاد در شناخت احساسات اثر دارد

کتاب‌خوانی رشد احساسات و عواطف نوزاد را در پی دارد. در واقع نوزادان در روند رشد خود، بسیاری از احساسات را برای اولین بار تجربه می‌کنند و نامش را نمی‌دانند. کنترل احساسات جدید نیاز به تمرین، شناخت و صبر دارد. انواع کتاب آموزشی به کودکان کمک می‌کند تا در کنار داستان خوانی با احساسات هم آشنا شوند. توقع کنترل احساسات از کودک زیر چهار سال بیهوده است اما می‌توان شیوه بیان خواسته و تخلیه احساسات را به او یاد داد.

آموزش احساساتی مثل خشم، ترس، حسادت، خوشحالی و اضطراب از جمله احساسات مهمی است که می‌توان به کودکان با خواندن شعرها و داستان‌های مختلف آموزش داد.

استفاده از کتاب‌های لمسی منجر به تقویت  مهارت دست‌ورزی و تحریک حس لامسه نوزادان می‌شود

استفاده از کتاب‌های مخصوص نوزادان تاثیر بسیاری در تقویت حس لامسه و مهارت دست‌ورزی نوزادان دارد. به عنوان نمونه کتاب بازی در حمام، کتاب‌های پارچه‌ای و مقوایی از انواع کتاب مخصوص نوزادان است که منجر به تقویت مهارت دست ورزی می‌شود. کتاب‌های های پارچه یا فومی امکان شناخت جنس‌های متفاوت و تحریک حس لامسه را فراهم می‌کند. علاوه‌بر این، کتاب‌هایی با این جنس عمر طولانی داشته و راحت ورق می‌خورند.

شناخت شکل و رنگ‌ها از فواید کتاب خواندن برای نوزادان

تصاویر حجم بالایی از محتوای کتاب کودک را به خود اختصاص می‌دهند. کودکان به خاطر عدم توانایی در خواندن و نوشتن به کتاب تصویری علاقه بیشتری دارند. رنگ‌های شاد، تصاویر بزرگ و ساده برای کودکان زیر سه سال جذاب بوده و از عوامل آشنایی با اشکال هندسی هم است.

8468ait3j

کودکان علاقه‌ای به تصاویر شلوغ با جزییات ندارند چون از لحاظ بصری، قدرت تحلیل تصویر را ندارند در عوض نقاشی‌های ساده را ترجیح می‌دهند. در  کتابخوانی برای نوزادان علاوه بر محتوا، رنگ‌بندی شاد و داشتن تصاویر بزرگ هم مهم است. دیدن تصاویر به کودکان کمک می‌کند تا رنگ‌ها را از هم تفکیک کرده و رنگ‌های اصلی را سریع‌تر  یاد بگیرند.

با خواندن کتاب برای نوزادان به افزایش تمرکز و حافظه آن‌ها کمک کنید

کتاب‌های شعر و داستان کودکانه در تقویت توجه و حافظه نوزادان و خردسالان اهمیت بسزایی دارد. کودکان پیش دبستانی بعد از چند بار خواندن یک شعر آن را حفظ می‌کنند اما بچه‌های کوچکتر به تکرار بیشتری نیاز دارند تا دقیقا مطلبی را به ذهن بسپارند. کودکان هفت سال به بالا غالبأ برای حفظ کردن ریتم شعر به دوبار شنیدن نیاز دارند اما محتوا را با یک بار شنیدن می‌فهمند. هرچه میزان مطالعه و کتابخوانی در نوزادی خردسالی بیشتر باشد، سرعت و عمق حفظیات بیشتر می‌شود.

کتاب خواندن برای نوزاد باعث علاقه مندی و انس با کتاب می شود

انس با کتاب در کودکان می‌تواند تاثیر شگرفی در موفقیت زندگی آن‌ها داشته باشد. کتاب عمیق‌ترین ابزار فرهنگی برای انتقال و تاثیرگذاری در مورد موضوعات مختلف است. کودکانی که در سنین پایین به خصوص در زمان جنینی و یا نوزادی برای آن‌ها کتاب خوانده شده است انس بسیاری با کتاب دارند.

شما می‌توانید با خواندن انواع کتاب‌های شعر و داستان سبب علاقمندی فرزندتان به مطالعه شوید و آینده موفقی را برای او رقم بزنید.

کتاب‌خوانی برای کودکان و نوزادان تعامل و صمیمت با خانواده را افزایش می‌دهد.

ارتباط مادر با نوزاد از تاثیرگذارترین عوامل در رشد تمامی مهارت‌های کودک و تربیت اصولی او است. قصه‌خوانی یک ابزار تعاملی بسیار سازنده میان والدین و کودک و تقویت کننده این ارتباط است. در کودکان زیر شش ماه شنیدن مکرر صدای والدین با لحن آرام، حس امنیت و توجه را در نوزاد به وجود می‌آورد.

علاوه بر این کودکان دو سال به بالا به قصه‌خوانی والدین واکنش نشان می‌دهند. کتابخوانی ارتباط کلامی و احساسی میان کودک و والد را تقویت کرده و این مهمترین کارکرد مطالعه برای کودکان است. این فرصت طلایی که  فواید بسیار دیگری نیز دارد را از دست ندهید.

 

دیدگاه

پیشنهاد سردبیر

آخرین اخبار

پربازدیدترین ها

خواندنی