کد خبر: ۵۸۴۸
۱۴۰۱/۰۹/۰۸ ۰۶:۰۰:۰۰

فوتبالیست‌ها؛ پرچم‌داران دنیای مد و فشن/ سوپر استارهای دنیای مد ورزشی که به این صنعت جان دوباره دادند

فوتبال بخش مهمی از زندگی بسیاری از مردم بوده و استایل فوتبالیست‌ها برای هواداران آنها بسیار مهم است. می‌توان گفت جزئیات تصمیمات فوتبالیست‌های معروف درباره نحوه لباس پوشیدن یا نحوه پیرایش موهای سرشان به اندازه جزئیات تکنیک بازی‌هایشان مورد توجه قرار می‌گیرد و دنبال‌کننده‌های زیادی برای خود دارد.

ستی مولایی؛ صنعت مد و لباس ورزشی دیگر تنها یک صنعت معمولی نیست بلکه یک صنعت قابل توجه با پیامدهای سیاسی و اقتصادی در دنیای امروز به شمار می‌آید. در نتیجه پیوند دنیای مد و پوشاک با این ورزش مهم امری طبیعی است. علاوه بر این؛ بازیکنان فوتبال، دیگر تنها به اینکه در زمینه رشته ورزشی‌شان مطرح و نام‌آور باشند توجه نمی‌کنند؛ بلکه آن‌ها اکنون به پرچم‌دارانی در دنیای مد و فشن بدل شده‌اند که این موضوع بسیار مورد استقبال برندها و همینطور بخش زیادی از هواداران فوتبال قرار گرفته است.

تاریخچه مد در دنیای ورزشی

در حدود نیم قرن پیش، لباس‌های ورزشی به نیروی محرکه‌ای برای روندهای جدید در مد و نوآوری در صنعت مد و پوشاک تبدیل شده‌ بود. این نقطه سرآغازی برای پیوند خوردن لباس‌های ورزشی و دنیای مد و فشن است. بهترین برندهای پوشاک ورزشی نیز در سرتاسر جهان می‌کوشند تا از این بازار بزرگ بی‌بهره نمانند. اما آن‌چه که امروز در حال‌ و هوای بازی‌های جام جهانی، قابل مشاهده است، تلفیق این دو اتفاق مهم جهانی با یکدیگر است.

در آن زمان فوتبالیست‌ها به دلیل محبویتی که در جهان داشتند هر لباسی که می‌پوشیدند، بسیار محبوب می‌شد و هواداران آنها را در هر استایلی آنها را دنبال می‌کردند. تماشای تلفیق بین مد و فوتبال و موفقیت این امر اتفاق بسیار جالبی در آن زمان بود. دنیای فوتبال، ورزشی که عمدتا برای همه قشرهای جامعه از اهمیت بالایی برخوردار بود توسط مردم به شدت در صنعت مد و لباس دنبال می‌شد و این اتفاق تا همین امروز به یکی از محبوب ترین ترندهای جهانی تبدیل شده است. 

خانه مد اسپانیا

برندهای معروف ورزشی مانند بالنسیاگا که از خانه مد اسپانیا شروع به رشد کردند به مجموعه پاییز و زمستان 2020-2021 فضایی جدید ارائه کردند که با قیمت‌های بالا باز هم طرف دارهای زیادی را تحت پوشش خود قرار داد. این عملکرد قوی نشان از قوت این صنعت بزرگ با مد دارد. 

مد و فوتبال زنانه

علاقه مندان به فوتبال و دنیای ورزشی تنها به آقایان منتهی نمی‌شود و خانم‌ها هم در این صنعت خوش درخشیدند. در واقع؛ وقتی پای خانم‌ها به میان می‌آید قطعا دنیای مد با خلاقیت و نوآوری بیشتری همراه می‌شود. برند نایکی Nike  یکی از پیشگامان عرصه پیوند مد و لباس ورزشی است که در سال 2011 طراحی برای لباس تیم ملی کشور فرانسه l’Équipe de France را به عهده گرفته‌بود. این برند که نام خود را از یکی از اسطوره‌های یونان باستان گرفته است اولین برندی بود که توانست با یک تیم به نام و مطرح قرارداد امضا کند.

سفیر برند

استفاده از سفیر برند برای تبلیغات هم امری بود که آگاهانه بر اساس دنیای پول ساز مارکیتینگ شروع به بیشتر شدن کرد به طوری که بیشتر فوتبالیست‌ها نه تنها از پول باشگاه بلکه از قرار‌دادهایی که با شرکت‌ها و برندهای مهم مد در دنیای ورزشی بود، کسب درآمد می‌کردند. این یک تلفیق و به روز رسانی در دنیای مد عجیب و غریب ورزشی بود که توانست به موفقیت برسد.

فوتبالیست های خوشتیپ تاریخ فوتبال جهان

در دنیای فوتبال، فوتبالیست‌های خوش پوش زیاد داریم، اما بهترین آنها کریستیانو رونالدو است که هم از لحاظ تکنیک در بازی حرف اول را می‌زند و هم از لحاظ خوش استایل بودن، او تا کنون سفیر برندهای مختلفی مانند نایکی، آدیداس و پوما بوده است و در سال‌های اخیرکریستیانو رونالدو روز به روز برند انحصاری خودش را در سطح دنیا گسترش داده است.

برند رونالدو، «CR7» نام دارد و بر روی تمامی محصولات کمپانی رونالدو اعم از کیف، کفش و .... حک شده است. کمپانی کریستیانو رونالدو اخیرا باز هم محصولات جدیدی تولید کرده است که فقط مشتمل بر کفش است. این کفش‌ها در مدل‌های مختلف تولید شده‌اند و طراحی منحصر به فرد خودش را دارد. رونالدو که جز خوش تیپ‌ترین فوتبالیست‌های دنیا به شمار می‌رود اخیرا در عکس‌های تبلیغاتی و صفحات مجازی کفش‌های مدل جدید کمپانی خود حضور یافته است. تاسیس این برند توسط رونالدو تنها به یک نکته مهم اشاره دارد؛ آن هم اهمیت صنعت مد در دنیای ورزشی که با کسب درآمد بالایی همراه است. 

رونالدو با حضور در نشست خبری 2020 فقط با کنار زدن بطری‌های نوشابه باعث سقوط ارزش سهام کوکاکولا شد؛ این موضوع شاید در زمینه پوشاک نبود اما قدرت برند رونالدو CR7 Personal Branding را نشانه گرفته بود.

تغییر استراتژی به سبک نیمار

یکی دیگر از خوش پوش ها در فوتبال کسی نیست جز نیمار؛ که طرف دارهای زیادی او را به خاطر بازی و استایلش دنبال می کنند. با ورود او به باشگاه آمار فروش پیراهن ورزشی باشگاه در سطح جهانی افزایش یافت. در نهایت این رویکردها باعث شد تا پیراهن ورزشی به کمد لباس‌ها راه پیدا کند و افرادی به غیر از فوتبالیست‌ها با پوشیدن این لباس‌ها خود را به دنیای مد فوتبالی گره بزنند.

افراد پول ساز در صنعت مد و پوشاک

تا به حال نیز فوتبالیست‌های زیادی بخاطر ویژگی‌های فیزیکی منحصربه‌فردشان مانند دیوید بکهام، کریستیانو رونالدو، لیونل مسی برای خانه‌های مد و برندهای مختلفی مثل H&M،جورجیو آرمانی و  دولچه گابانا مدلینگ انجام داده‌اند.

خوش پوشی به سبک مربیان فوتبال

در این میان نباید خوشتیپ‌ترین و خوش‌پوش‌ترین مربی‌های تیم‌های ملی فوتبال دنیا را از قلم انداخت؛ مربیانی مانند: روبرتو مانچینی، لوئیس انریکه، پائولو سوزا، فرانک دو بوئر، فرانکو فودا، دیدیه دشام، مارکو کانروا و گرت سوث‌گیت که در لیست خوش‌پوش‌های فوتبالی قرار دارند. در واقع خوش پوشی مسری است و از فوتبالیست‌ها گرفته تا مربیان آنها این خوش استایلی را به دوش می‌کشند.

منابع:

https://ng.opera.news/ng/en/sports/71a2768bbe3258de3deb2da34f66bc4d

https://www.tandfonline.com/doi/full/10.1080/17569370.2016.1221931

https://graziamagazine.com/me/articles/fifa-world-cup-qatar-best-fashion-moments/

https://www.stylist.co.uk/fashion/fashion-world-cup-football/733905

 

 

 

 

دیدگاه

پیشنهاد سردبیر

آخرین اخبار

پربازدیدترین ها

خواندنی