کد خبر: ۵۴۹
۱۴۰۱/۰۶/۱۰ ۰۹:۴۹:۵۵

ویدئو/ «پیروز» ۳ بار تا دم مرگ رفت تا به روز یوز رسید/ پیروز هیچگاه به زیستگاه طبیعی برنمی‌گردد!

یازدهم اردیبهشت امسال بود که ایران، یوزپلنگ ماده ایرانی سه توله خود را در پارک ملی توران به دنیا آورد. دو توله اول در روزهای اول تلف شدند، اما توله سوم با تلاش متخصصین زنده ماند و پیروز نام گرفت. پیروز حالا با کمک و پرستاری تیمارگر و امدادگر حیات وحش «علیرضا شهرداری» چهارماهگی را پشت سر گذاشته و به نماد یوزپلنگ ایرانی تبدیل شده است.
تعداد بازدید : 2

نهم شهریورماه، یادروز آسیب دیدن گروهی از یوزهای ایرانی در شهرستان بافق، روز ملی یوزپلنگ ایرانی نام‌گرفته‌است. پیروز اکنون به روز یوزپلنگ رسیده است؛ ۴ ماه بعد! 

علیرضا شهرداری درباره اوضاع و احوال این روزهای پیروز می‌گوید: افراد زیادی کنار ما کار کردند و این کار به صورت تیمی تا الان پیش رفته است، اما پرستاری پیروز در تمام این مدت بر عهده من بوده است، پیروز در ماه‌های اول به خاطر اینکه شیر مادر نخورده بود، آنتی‌بادی‌های لازم در بدنش تولید نشده بود. این مساله برای پیروز دچار مشکلات بسیاری کرد تا حدی که سه بار تا مرز مرگ پیش رفت، در آن مدت ما لوازم احیا را در اتاق او آوردیم تا اگر مشکلی پیش آمد بتوانیم عملیات احیا را برای او اجرا کنیم.

پیروز - یوزپلنگ ایرانی - علیرضا شهرداری

این تیمارگر و امدادگر حیات وحش گفت: حضور دامپزشک آفریقایی دکتر پیتر کالدوِل هم کمک شایانی برای ما و پیروز بود، در حال حاضر نیز ما احوال پیروز را به او گزارش می‌کنیم و از مشاوره‌هایش بهره می‌بریم. دکتر کالدوِل وقتی وقتی متوجه شد ما پیروز را به این شرایط رسانده‌ایم بسیار متعجب شد و گفت با اوضاعی که من به صورت حضوری از پیروز دیدم گمان نمی‌کردم که او زنده بماند.

پیروز - یوزپلنگ ایرانی - علیرضا شهرداری

او گفت: خیلی از افراد فکر می‌کنند که پیروز قرار است به طبیعت بازگردد و نسل یوزپلنگ آسیایی را احیا کند، اما اینگونه نیست، پیروز اگر به صورت طبیعی و غیرسزارین نیز از مادر متولد می‌شد قرار نبود که به زیستگاه طبیعی برگردد، پیروز یک توله یوزپلنگ است که برای تکثیر در اسارت متولد شده، در تمام دنیا پروژه‌هایی از این دست که برای نگهداری از یک حیوان جهت تکثیر در اسارت انجام می‌شود نیز همین وضعیت را دارد. نسل سوم و چهارم از حیوانات تکثیر شده در اسارت با شرایط و تمهیدات بسیار خاص، به صورت مرحله به مرحله در طبیعت رهاسازی می‌شوند.

پیروز - یوزپلنگ ایرانی - علیرضا شهرداری

 

شهرداری گفت: طی چندین سال تعدادی یوزپلنگ به طرق مختلف از طبیعت جدا شدند، یکی از این یوزها را یک چوپان، به سازمان محیط زیست تحویل داد که بعدا اسمش را «کوشکی» گذاشتند، کوشکی الان حدود ۱۴ سال سن دارد، یکی دیگر را در نزدیکی پاسگاهی حوالی زیستگاه پارک توران به محیط زیست سپردند که «دلبر» نام گرفت، ‌اما توله سوم به تهران قاچاق شده بود و در هشت‌ماهگی به دست ما رسید، اسم او را «ایران» گذاشتیم. ایران، مادر پیروز است. ایران نیز در همین سایت و محل زندگی پیروز نگهداری می‌شد. ایران حدود دو سال و نیم در سایت تهران بود و بعد به سایت تکثیر و پرورش توران منتقل شد. در توران یک یوز نر را از زیستگاه طبیعی زنده‌گیری کردند که با مخالفت افراد زیادی از جمله خودم روبه‌رو شد. یوزپلنگ نر که «فیروز» نام داشت را برای تکثیر زنده‌گیری کردند و نتیجه آن همین سه توله‌ یوزی بود که توسط ایران متولد شدند.

 

 

 

دیدگاه

ناشناس
ارسالی در ۰۰:۰۰ - ۱۴۰۲/۰۱/۱۹
0
0
عشقم، پیروز?

پیشنهاد سردبیر

آخرین اخبار

پربازدیدترین ها

خواندنی