کد خبر: ۲۶۰
۱۴۰۱/۰۵/۲۹ ۱۸:۵۵:۰۶

پاییز زودهنگام، نتیجه خشکسالی در اروپا!

موج گرما و خشکسالی درختان را به حالت بقا سوق داده است و برگ ها در اثر استرس می ریزند یا رنگشان تغییر می کند.

از خرد شدن برگ‌های زیر پا و شاخ و برگ‌های زردی که درختان را تزئین می‌کنند، ممکن است فکر کنید با پاییز زودهنگام روبرو هستیم. اما کارشناسان می گویند این نشانه‌ای از یک پاییز کاذب است. آنها هشدار می دهند که موج گرما و خشکسالی درختان را به حالت بقا سوق داده است و برگ ها در اثر استرس می ریزند یا رنگشان تغییر می کند.

لی هانت، مشاور ارشد باغبانی در انجمن سلطنتی باغبانی، می‌گوید: برگ‌های قهوه‌ای رنگ و ریزش زودرس برگ‌ها هر دو نشانه‌ای هستند که درختان تحت فشار هستند. این نشان می‌دهد که اگرچه هنوز از نظر تقویم پاییز فرانرسیده است اما ما در حال حاضر در پاییز هستیم. از نظر فیزیولوژیکی، گیاهان به شرایط پاییز واکنش نشان نمی‌دهند، به همین دلیل است که ما آن را پاییز کاذب می‌نامیم.

او می گوید در تمام 45 سال زندگی خود، این یکی از شدیدترین سال هایی است که از نظر آسیب به درختان در روستاها دیده است. در حالی که درختان تثبیت شده می توانند از طریق شبکه گسترده ریشه خود در برابر خشکسالی مقاومت کنند، نمونه های جوان تر، مانند درختانی که روی خاک ضعیف در لبه جاده ها کاشته شده اند، پژمرده شده و می میرند.

بهار دوم

او توضیح می دهد که درختانی که تنها چند برگ را با اندکی زرد شدن از دست داده اند، باید با بارندگی کافی بهبود یابند. با این حال، یک نقطه بحرانی وجود دارد، زمانی که درخت نمی تواند آب از دست رفته را از طریق منافذ برگ ها دوباره پر کند و به معنای واقعی کلمه خشک می شود.

در شرایطی مانند آنچه اخیرا مشاهده شده است، درختان ممکن است با تولید دانه های بیشتر - به عنوان مثال، بلوط - در تلاش برای تولید مثل و زنده ماندن باشند. هانت می‌گوید اگر باران زیاد باشد، حتی ممکن است «بهار دوم» را با درختانی ببینیم که بیشتر رویش می‌کنند.

برگ ریزی زودهنگام

نشانه های دیگر آب و هوای غیرقابل پیش بینی را می توان در توت هایی که روی گیاهان و درختچه ها ظاهر می شوند مشاهده کرد.

سایت  Woodland Trust که تغییرات فصلی را ثبت می کند، اولین گزارش خود را از توت سیاه رسیده در 25 ژوئن دریافت کرده است. این سایت می‌گوید میوه‌ها و آجیل‌ها دارند سریع‌تر از همیشه می‌رسند، که این می‌تواند برای حیات وحشی که از آنها تغذیه می کنند فاجعه‌آمیز باشد.

فریتا وست، از وودلند تراست، می‌گوید: گرمای بی‌سابقه‌ای که به تازگی تجربه کرده‌ایم به برگزاری تعدادی از رویدادهای اوایل پاییز کمک کرده است. اولین رکورد شاه توت رسیده را در جنوب انگلستان دریافت کرده‌ایم. زالزالک نیز در برخی از نقاط کشور زودرس شده اند و حتی تغییر رنگ زودرس نیز مشاهده شده است. هم دمای شدید و هم کمبود آب می‌تواند باعث شود درختان زودتر از آنچه ما انتظار داشتیم برگ‌های خود را از دست بدهند.

کم آب شدن رودخانه ها

پیش‌بینی عواقب طولانی‌مدت خشکسالی دشوار است، اما کارشناسان بوم‌شناسی فکر می‌کنند علفزار خشک و خاک سخت در اکثر مناطق جنوبی انگلستان تأثیر زیادی بر حیات وحش خواهد داشت.

در داخل و اطراف رودخانه ها، خشکسالی برای سال های آینده را می توان احساس کرد. در طول خشکسالی تابستان، جلبک هایی که سریع رشد می توانند گیاهان تالاب را خفه کنند و با مسدود کردن نور آنها را از بین ببرند. کاهش سطح رودخانه ها زیستگاه ماهی ها، دوزیستان و بی مهرگان را کاهش و کل اکوسیستم ها را تحت تاثیر قرار می دهد.

دکتر مایک بووز از مرکز اکولوژی و هیدرولوژی بریتانیا می گوید: این گیاهان زیستگاه حیاتی برای حشرات و ماهی ها هستند و حذف آنها از اکوسیستم باعث تغییرات عمده در زنجیره غذایی می شود. ممکن است چندین سال طول بکشد تا گیاهان بتوانند این رودخانه‌های تحت تأثیر خشکسالی را بازیابی مجدد کنند و بنابراین تأثیر خشکسالی‌های شدید می‌تواند طولانی شود.

منبع: بی بی سی

 

دیدگاه

پیشنهاد سردبیر

آخرین اخبار

پربازدیدترین ها

خواندنی