کد خبر: ۱۸۰۰
۱۴۰۱/۰۷/۱۲ ۰۸:۵۰:۰۲

آیا مدرسه فرزندتان این شرایط را دارد؟/ نشانه‌های یک مدرسه سلامت و ایمن

مجموعه اقداماتی که موجب شود محیط آموزشگاه اثر نامطلوبی بر سلامت جسمی، روانی و اجتماعی دانش آموزان برجای نگذارد را بهداشت محیط مدارس می گویند

بهداشت محیط در مدارس از وجوه بسیار مهم تامین بهداشت و سلامت فردی و اجتماعی دانش آموزان است.

 اصول کلی بهداشت محیط از قبیل تهیه و تامین آب آشامیدنی سالم، دفع صحیح زباله و فاضلاب، تامین حرارت، نور و تهویه مناسب، مبارزه با حشرات و جوندگان در تمام مدارس از ضروریات بهداشتی محیط های آموزشی است.

20221003_005023

 به همین دلیل است که بهبود شرایط بهداشتی در محیط های آموزشی همواره در برنامه ریزی های آموزشی در اولویت قرار دارد.

برخی عوامل موثر بر سلامت محیط مدرسه عبارتند از:

رنگ فضاهای آموزشی: در مدارس رنگ فضاها و تجهیزات آموزشی به دلیل شرایط سنی و روحی کودکان و نوجوانان از حساسیت بیشتری برخوردار است زیرا این امر می تواند موجب شادابی، نشاط، آرامش روانی، تحرک و تلاش دانش آموزان  شود و فرآیند یادگیری را افزایش دهد.

نور کلاس ها: بهترین نور استفاده از نور طبیعی خورشید است که از طریق پنجره ها تامین می گردد؛ منابع نور مصنوعی در غیاب نور طبیعی یا در ترکیب با آن بکار می روند. تامین نور کافی و مناسب در مدارس موجب افزایش میل و رغبت به کار ، دقت در عمل و بازدهی می شود.

تابلو کلاس درس باید در محلی مناسب که نور کافی به آن می رسد قرار داشته و در معرض دید کامل دانش آموزان و به رنگ سبز مناسب و غیر براق باشد. تا از ایجاد خیرگی بر اثر بازتاب نور جلوگیری گردد. فاصله تابلو کلاس درس از اولین ردیف دانش آموزان نباید از 2دو متر و 20 سانتی متر کمتر باشد.

کلاسها باید حتی الامکان طوری ساخته شوند که از نور طبیعی استفاده نمایند. ترجیحاً پنجره ها در سمت چپ دانش آموزان در نظر گرفته  شود و سطح آنها حدود یک پنجم مساحت کلاس باشد.

20221003_004955

برای هر نفر دانش آموز در کلاس حداقل باید یک متر و 25 سانتی متر مربع سطح در نظر گرفته شود  حداکثر ابعاد قابل قبول برای کلاس درس 8 متر طول و 7 متر عرض می باشد   ارتفاع سقف کلاس نباید از 3 متر کمتر باشد.

 تعداد توالت ها در مدرسه به ازاء هر 40 نفر حداقل یک چشمه توالت و هر 60 نفر یک دستشویی در نظر گرفته شود. ارتفاع دستشوئی ها متناسب با سن دانش آموزان در دوره های مختلف تحصیلی (75- 60 سانتیمتر از سطح زمین) باشد. استفاده از صابون مایع در دستشوئی ها ضروری بوده که بهتر است توسط مخزن ثابت صابون مایع و لوله کشی روی دستشوئی ها انجام شود

آبخوری عمومی آموزشگاه باید باید شرایط زیر را داشته باشد:

الف- کف محوطه آبخوری قابل شستشو و دارای شیب کافی و مناسب به طرف مجرای فاضلاب باشد.

ب- دیوار لبه آبخوری بایستی از جنس قابل شستشو ( نظیر کاشی) بوده و دارای شیب مناسب به طرف مجرای فاضلاب باشد.

ج- دیوار اطراف آبخوری از جنس قابل شستشو (نظیر کاشی، سرامیک، سنگ و .........) باشد.

د- آبخوری عمومی دانش آموزان باید با شیرهای مناسب یا آب سردکن مجهز گردد و حداقل برای هر 45 نفر یک شیر آبخوری پیش بینی شود. ارتفاع شیر آن متناسب با سن دانش آموزان در دوره های تحصیلی (100- 75 سانتیمتر) از سطح زمین باشد.

ه- آبخوری باید خارج از سرویس های بهداشتی و با رعایت شرایط بهداشتی و با فاصله حداقل 15 متر ساخته شود.

بوفه مدرسه که به پایگاه تغذیه سالم تغییر نام یافته باید دارای شرایط لازم طبق آئین نامه باشد.

 

دیدگاه

پیشنهاد سردبیر

آخرین اخبار

پربازدیدترین ها

خواندنی