کد خبر: ۸۲۴
۱۴۰۱/۰۶/۱۸ ۱۰:۵۳:۳۸

حرف های جنجالی یک فیزیک دان؛ آخرالزمان نزدیک است/ قطعا حیات فرازمینی وجود دارد

در جهان، هیچ فاجعه ای بزرگتر از سیاهچاله ای نیست که گرانش آن، چنان شدید است که حتی نور نیز نمی تواند از آن فرار کند.

 این سیاهچاله‌ها در فضا پرسه می زنند و ستاره ها، سیارات و سیارک ها را می بلعند و آنها را از هم جدا می کنند.

هیچ فاجعه ای که توسط انسان ساخته شده است؛ مانند تغییر آب و هوا، گرسنگی، جنگ هسته ای و غیره نمی تواند با چنین ویرانی کاملی رقابت کند.

دانیل هولز، فیزیکدان دانشگاه شیکاگو، می گوید:" ما ابزارهای خارق‌العاده، تلسکوپ‌های فضایی، را می‌سازیم که از همان ابتدا فضا را رصد کنیم اما با این حال، ما در آستانه نابودی کامل آن هم در خانه خود هستیم."

هولز یکی از اعضای بولتن دانشمندان اتمی است، یک سازمان غیرانتفاعی که در اثر بمباران اتمی هیروشیما و ناکازاکی در طول جنگ جهانی دوم به وجود آمده است. هدف آن ارزیابی تهدیدهای وجودی گونه ما، خواه سلاح های هسته ای و خواه تغییرات آب و هوایی است.

با این حال، نگاه کردن به کیهان و اندیشیدن به بی‌اهمیت بودن خود، زیبایی عجیبی دارد.

بولتن دانشمندان اتمی و ساعت قیامت چیست؟

دانیل هولز در پاسخ به این پرسش که بولتن دانشمندان اتمی چیست؛ گفت:" این سازمان در سال ۱۹۴۷ تأسیس شد. دانشمندان حتی در آن زمان هم متوجه شدند که یک مسابقه تسلیحاتی وجود خواهد داشت و با وجود هزاران بمب هیدروژنی سیاره زمین و گونه انسان در معرض خطر است. هیچ راهی برای پیروزی در این جنگ ها وجود نخواهد داشت، هیچ راهی برای دفاع در برابر این سلاح ها نیز وجود نخواهد داشت. دانشمندان با درک فناوری، تهدید و اینکه باید کاری انجام شود این سازمان را تاسیس کردند."

این فیزیکدان در ادامه در پاسخ به این پرسش که ساعت قیامت چیست؛ افزود:" ساعت روز قیامت راه ما برای نشان دادن عملکرد جهانی ما است. چگونه به تهدیدات موجود، همانطور که آنها را درک می کنیم، پاسخ می دهیم؟ من ادعا می کنم که بدیهی است که بزرگترین تهدید هسته ای است و پس از آن تغییرات آب و هوایی بیش از هر چیزی بشریت را در معرض خطر قرار می‌دهد."

5741030

صد در صد در سیارات دیگر حیات وجود دارد

این فیزیکدان مشهور در ادامه افزود:" ما در هستی فراتر از بی اهمیتی هستیم؛ سیاره زمین، منظومه شمسی، کهکشان فقط یک ذره کوچک در جهان بزرگتر است. ما خودمان، سیاره‌مان را منفجر می‌کنیم، آن را کاملاً غیرقابل زندگی می‌کنیم و تمدن فرو می‌ریزد و این فقط یک ضربه کوچک است چراکه جهان برای ۱۴ میلیارد سال وجود داشته است.

هولز در ادامه گفت:" تقریباً مطمئناً در سیارات دیگر حیات وجود دارد. همانطور که بیشتر و بیشتر در مورد جهان می آموزیم، بیشتر و بیشتر متوجه می شویم که چگونه خاص نیستیم."

این فیزیکدان در ادامه گفت:" هیچ تضمینی وجود ندارد که ما تا ۵۰ سال یا ۱۰۰ سال یا هر چیز دیگری حضور داشته باشیم. تنها عامل تعیین کننده خودمان هستیم و جهان هستی هم نمی تواند اهمیتی به ما بدهد."

هولز در ادامه گفت:" اما سیاره ما خاص است؛ حداقل در منظومه شمسی ما اینگونه است زیرا از حیات پشتیبانی می کند. این سیاره باورنکردنی را به ما هدیه داده اند که در حال نابودی آن هستیم و شنیدن این موضوع که افرادی می‌خواهند انسان‌ها را به مریخ منتقل کنند، ناامیدکننده‌تر می‌شود."

چه تضمینی وجود دارد که ما بتوانیم ۲۰ سال آینده را ببینیم؟

هولز در ادامه با طرح این پرسش که چه تضمینی وجود دارد که ما بتوانیم ۲۰ سال آینده را ببینیم؛ گفت:" فقط به ماه های گذشته نگاه کنید، چه شانسی وجود دارد که بتوانیم ۲۰ سال آینده را پشت سر بگذاریم؟ شما همه سلاح های هسته ای، همه درگیری ها را دارید. اما اکنون با فاجعه زیست محیطی، ناامنی غذایی، جنگ بر سر آب، سیل، مهاجرت دسته جمعی، آواره شدن مردم، بحران پناهجویان روبرو هستید."

این فیزیکدان در آخر گفت:" وجه مشترک همه تمدن های بشری پایان یافتن آنها است. برای ۱۰۰۰۰ سال یا بیشتر."

 

دیدگاه

پیشنهاد سردبیر

آخرین اخبار

پربازدیدترین ها

خواندنی