کد خبر: ۸۱۶
۱۴۰۱/۰۶/۱۸ ۱۱:۱۴:۴۴

کلاهبرداری با سوءاستفاده از رویداد اپل

اگرچه به‌وضوح می‌دانیم اپل میزبان رویداد رمزنگاری نبوده، اما بااین‌حال، هزاران کاربر ازطریق پلتفرم یوتیوب، یک کلاه‌برداری مرتبط با رمزارزها را که به این شرکت نسبت داده شده است تماشا کرده‌اند.

شخصی در یوتیوب، مصاحبه‌ی قدیمی با تیم‌ کوک را به‌طور زنده استریم و ظاهراً برای جلب‌توجه افراد به یک کلاهبرداری رمزنگاری از آن استفاده کرده است؛ رویدادی جعلی که ده‌ها هزار بیننده‌ی لحظه‌ای داشت.

اگر قبلاً با کلاهبرداری‌های رمزنگاری در یوتیوب آشنایی داشته باشید، مطمئناً بادیدن رویداد جعلی مذکور، علائم زیادی را دراین مورد تشخیص خواهید داد. پخش زنده‌ی جعلی با پرکردن بخش توضیحات استریم با مجموعه‌ای از کلمات کلیدی مرتبط با اپل، مورد توجه قرار گرفت. البته با بازکردن این رویداد، با تعداد بسیار زیادی از پیام‌های عجیب‌وغریب مواجه می‌شوید که به یک وب‌سایت رمزنگاری مخفی، پیوند داده شده‌اند.

استریم جعلی رمزنگاری با عنوان رویداد اپل در یوتیوب، نشانه‌های زیادی از نامعتبر بودن داشت. این پخش جریانی با عنوان Apple Event Live، درواقع مصاحبه‌ای قدیمی از تیم کوک بود که سال ۲۰۱۸ با CNN انجام شد.

استریمر این کلیپ، لوگوی بیت کوین و اتریوم را به جریان ویدئو خود اضافه و همچنین از نماد CNN Money با متن Apple Crypto Event ۲۰۲۲ استفاده کرده است. او همچنین متن پررنگی به استریم خود افزود و در بخش پایین آن، عبارت خبر فوری را نیز درج کرد. اگر واقعاً روی صفحه‌ی کانال این رویداد جعلی کلیک کرده باشید، آدرس URL آن هیچ ارتباطی با اپل نداشت. این مورد می‌تواند نشان دهد که کانال مذکور، هدف متفاوتی را دنبال می‌کند که مهاجمان از آن برای میزبانی جریان پخش زنده، سواستفاده می‌کنند.

یوتیوب از اظهارنظر دراین مورد خودداری کرد. البته مدت کوتاهی پس از انتشار رویداد جعلی رمزنگاری اپل، استریم مذکور به‌دلیل نقض شرایط خدمات این پلتفرم حذف شد.

درحالی‌که پخش زنده‌ی جعلی به‌وضوح ازطرف اپل برگزار نشده است، اما زمانی‌که این شرکت درمرکز توجه باشد می‌تواند برخی افراد را به تماشای آن ترغیب کند.

اگر شما هم در یوتیوب به‌دنبال رویداد اپل و ویدئوهای مرتبط با این شرکت بوده‌اید، احتمالاً در بخش پیشنهادها با این استریم جعلی مواجه شده‌اید. شایان‌ذکر است که این رویداد در بازه‌ی زمانی خاصی ۱۶ هزار بیننده‌ داشت و این رقم قبل از انتشار خبر جعلی بودن آن، حتی به ۷۰ هزار نفر نیز رسید.

ورج همچنین یک استریم زنده‌ی دیگر در کانالی جداگانه پیدا کرد که ادعا می‌کرد مربوط به رویداد Apple Inc است. ظاهراً این استریم رویدادی با حضور کوک و مدیرعامل تسلا، ایلان ماسک درباره‌ی اپل و متاورس بود، اما درواقع مصاحبه‌ای را نشان می‌داد که ماسک و جک دورسی در آن درمورد بیت کوین صحبت می‌کردند. تعداد بینندگان این استریم جعلی نیز به ۱۰ هزار نفر رسید و همچنین به یک سایت رمزنگاری پیوند داده شده بود.

 

 

دیدگاه

پیشنهاد سردبیر

آخرین اخبار

پربازدیدترین ها

خواندنی