کد خبر: ۷۷۳
۱۴۰۱/۰۶/۱۶ ۱۳:۰۹:۴۴

برزیل: اپل نمی‌تواند به فروش آیفون بدون شارژر ادامه دهد

وزارت دادگستری و امنیت عمومی برزیل ضمن محکوم کردن اپل به پرداخت جریمه حدود 2.3 میلیون دلاری، رجیستری آیفون‌های بدون شارژر را ممنوع می‌کند.

وزارت دادگستری و امنیت عمومی برزیل ضمن محکوم کردن اپل به پرداخت جریمه حدود 2.3 میلیون دلاری، رجیستری آیفون 12 و مدل‌های جدید بدون شارژر را در Anatel، آژانس مخابراتی برزیل که مشابه FCC است، ممنوع می‌کند.

اپل در سال 2020 شارژر و هدفون را از جعبه آیفون حذف کرد. بعد از این تصمیم، دولت برزیل با تعلیق فروش آیفون‌های بدون شارژر، نسبت به این تصمیم اپل واکنش نشان داد و حالا در شرف رونمایی از آیفون 14 برزیل تصمیم‌های جدیدی گرفته است.

اپل بعد از انتشار این خبر، نسبت به آن واکنش نشان داد و اعلام کرد که نسبت به ممنوعیت فروش آیفون بدون شارژر در برزیل اعتراض خواهد کرد و ادعای فروش محصولات ناقص را پس خواهد گرفت. اپل همچنین اضافه کرد که به همکاری با آژانس حمایت از مصرف کنندگان برزیلی Senacon ادامه خواهد داد تا نگرانی‌های آنها را برطرف کند.

ممنوعیت رجیستری آیفون در برزیل به دلیل حذف شارژر

برزیل در شرایطی ممنوعیت رجیستری را برای گوشی‌های آیفون بدون شارژر در نظر می‌گیرد که اپل قرار است از سری آیفون 14 آنهم احتمالا بدون شارژر رونمایی کند. به گزارش یک روزنامه برزیلی، آیفون 12 همچنان در برزیل از طریق وب سایت اپل به فروش می‌رسد.

آژانس حمایت از مصرف‌کننده برزیل یعنی Senacon می‌گوید تصمیم اپل برای حذف شارژر، باری بر دوش کاربران می‌گذارد و اگر اپل می‌خواهد اثرات زیست محیطی را کاهش دهد، راهکارهای دیگری را می‌تواند دنبال کند.

همانطور که گفته شد سال گذشته، برزیل اپل را به پرداخت جریمه 2 میلیون دلاری محکوم کرد. آژانس حمایت از مصرف کننده برزیل می‌گوید اپل تاکنون هیچ اقدامی برای به حداقل رساندن فشار وارد شده بر کاربرانی که آیفون بدون شارژر خریداری می‌کنند، انجام نداده است و همچنان به مسیر خود برای عرضه آیفون بدون شارژر ادامه می‌دهد.

برخی کارشناسان می گویند حذف شارژر و هدفون و همچنین کوچک‌تر شدن جعبه آیفون‌ها، بیشتر برای اپل منافع مالی به همراه دارد و مطرح کردن موضوعاتی مانند کاهش تاثیرات زیست محیطی در درجه دوم اهمیت قرار دارند و منافع مالی این شرکت در درجه اول اهمیت قرار گرفته است.

برزیل تنها کشوری نیست که نسبت به حذف شارژر در جعبه آیفون واکنش نشان می‌دهد. فرانسه نیز پیشتر الزام اضافه کردن هدفون به تمامی دستگاه‌هایی که در این کشور عرضه می‌شوند را مطرح کرده بود. هرچند فرانسه اوایل سال جاری قانونی را تصویب کرد که دیگر شرکت‌های تولید کننده مولایل را ملزم نمی کند هدفون را در جعبه دستگاه قرار دهند.

اتحادیه اروپا نیز موضوع دیگری را دنبال می‌کند و در حال اجرای قانون جدیدی است که تولیدکنندگان موبایل را ملزم می‌کند تا سال 2024 از پورت‌های USB-C استفاده کنند.

 

دیدگاه

پیشنهاد سردبیر

آخرین اخبار

پربازدیدترین ها

خواندنی