کد خبر: ۴۵۹
۱۴۰۱/۰۶/۰۸ ۰۹:۱۸:۳۸

هرآنچه باید درباره قابلیت‌های جدید اندروید 13 بدانید

نسخه نهایی اندروید 13 برای گوشی‌های پیکسل منتشر شد و حالا زمان آن رسیده تا ببینیم جدیدترین نسخه این سیستم عامل چه تغییراتی داشته است.

گوگل حدود دو هفته پیش نسخه نهایی اندروید 13 را برای پرچمداران سری پیکسل منتشر کرد. حالا اگر پیکسل 4 یا نسخه‌های جدیدتر را داشته باشید، می‌توانید این به‌روزرسانی را نصب کنید.

اگر موبایل اندرویدی متفاوتی دارید، باید کمی بیشتر صبر کنید تا این آپدیت به دست شما برسد. در همین فاصله می‌توانید با ادامه مطلب همراه باشید تا ببینید این آپدیت اصلا چه ویژگی‌های جدیدی را به ارمغان می‌آورد.

اندروید 13 جدیدترین نسخه سیستم عامل متن باز گوگل برای تلفن‌های هوشمند است که با قابلیت‌های جدید زیادی از راه می‌رسد. این نسخه پس از تغییرات بزرگ اندروید 12 به سوی بهینه‌سازی‌های بیشتر رفته و حالا تحولات کوچک و بزرگی را در بر می‌گیرد.

نام و تاریخ انتشار

گوگل تا پیش از انتشار اندروید 10 نام شیرینی‌های مختلف را روی سیستم عامل خود می‌گذاشت. این رویه به‌طور رسمی حالا با اعداد ادامه پیدا می‌کند، اما مهندسان این شرکت هنوز در داخل این سازمان با همان اسامی خوراکی از نسخه‌های مختلف اندروید نام می‌برند. اندروید 13 هم بر اساس پیش‌نمایش توسعه‌دهندگانش «تیرامیسو» نام گرفته است.

Android-13-Tiramisu-1-1536x1024-1

اهالی ماونتین ویو برای انتشار اندروید 13 زمان‌بندی مشخصی را منتشر کردند و به آن پایبند ماندند. این شرکت آپدیت جدید این سیستم عامل را در تاریخ 24 مرداد منتشر کرد. برای اطلاع از زمان دقیق انتشار اندروید 13 برای گوشی خود باید به دنبال برنامه زمان‌بندی شرکت سازنده دستگاه‌ها باشید.

تغییرات ظاهری

اندروید 12 از لحاظ ظاهری یکی از مهم‌ترین به‌روزرسانی‌های تاریخ اندروید محسوب می‌شد و با زبان طراحی Material You تحول بزرگی را در رابط کاربری رقم زد. این آپدیت شخصی‌سازی‌های بیشتری را از جمله در بخش والپیپر، انیمیشن‌ها و ویجت‌ها به وجود آورد. اندروید 13 به اندازه پارسال تغییرات ظاهری بزرگی ندارد، اما گوگل چند ویژگی جدید کوچک را به آن اضافه کرده است.

آیکن‌های سازگار با تم

android-13-themed-icons-1

گوگل همزمان با انتشار اولین پیش‌نمایش توسعه‌دهندگان اندروید 13 اسکرین‌شات بالا را به اشتراک گذاشت. نسخه 2022 اندروید به شما اجازه می‌دهد آیکن‌ها را هم با سایر بخش‌های سیستم عامل هماهنگ کنید.

البته این قابلیت دو محدودیت دارد. اول این که قابلیت مذکور حداقل فعلا فقط برای دستگاه‌های پیکسل در دسترس است. دوم، این ویژگی فقط با اپلیکیشن‌هایی کار می‌کند که توسعه‌دهنده آیکن تک‌رنگ آن‌ها را برای «متریال یو» طراحی کرده باشد.

به عبارت دیگر، انتظار یک تجربه کاملا مناسب و دقیق را در استفاده از این ویژگی نداشته باشید. احتمالا مدتی طول خواهد کشید تا قابلیت مذکور به همان شکلی درآید که گوگل انتظارش را دارد.

امکانات بیشتر برای تم‌گذاری با متریال یو

Android-13-Colors-Expressive-120

اندروید 13 گزینه‌های تغییر تم رنگی سیستم را با شش پالت جدید ارتقا داده است. این پالت‌ها شامل TONAL_SPOT (حالت پیش‌فرض)، VIBRANT, VIBRANT, EXPRESSIVE, SPRITZ, RAINBOW و FRUIT SALAD است. دو گزینه اول به شدت به هم شباهت دارند. از آن سو، دو گزینه EXPRESSIVE و SPRITZ فاصله زیادی با سیستم تم‌گذاری اندروید 12 پیدا کرده‌اند. حالت EXPRESSIVE بر رنگ‌هایی تکیه می‌کند که به‌طور مستقیم از والپیپر گرفته نشده‌اند. SPRITZ هم بیشتر به سمت رنگ‌های طیف خاکستری و انتخاب طبیعی می‌رود.

گوگل می‌گوید با اندروید 13 و گوشی‌های پیکسل به کاربران اجازه می‌دهد تم اپلیکیشن‌های خاص را به طور خودکار عوض کنند. قابلیت تغییر تم آیکن‌ها که بالاتر به آن اشاره کردیم، این ویژگی را هم در بر می‌گیرد. با فعال‌سازی این قابلیت می‌توانید همه برنامه‌ها را با رنگ‌های اصلی دستگاه خود هماهنگ کنید.

تنظیمات جدید ساعت لاک اسکرین

اندروید 13 به کاربران اجازه می‌دهد بین دو حالت موجود برای نمایش ساعت بر روی لاک اسکرین جابه‌جا شوند. حالا امکان انتخاب بین دو چیدمان وجود دارد: نمایش تک خطی یا نمایش دو خطی فعلی. برای دسترسی به این قابلیت کافی است به مسیر Settings > Display > Lock Screen بروید.

به‌روزرسانی ویجت Now Playing

laaqbywmniw81

مدیاپلیری که در بخش نوتیفیکیشن دیده می‌شود، حالا ظاهر جدیدی دارد. در این نسخه، تصویر آلبوم هر آهنگ کل پس‌زمینه ویجت را می‌گیرد و کنترل‌ها را کمی به کناره‌ها هل می‌دهد.

بهینه‌سازی‌های عملکردی

اندروید 12 چندین قابلیت کاربردی جدید از جمله پشتیبانی از حالت تک دست، تنظیمات هوشمندانه‌تر برای چرخش خودکار و AppSearch دارد. در ادامه بخشی از این ویژگی‌های کاربردی را با هم بررسی می‌کنیم.

پشتیبانی بهتر از اسکنر کدهای QR

Android-13-QR-Code-Scanner-Gear

اسکن کدهای QR به شکل عجیبی در سیستم عامل اندروید سخت بود، اما حالا خیلی راحت‌تر شده است. در این آپدیت سوئیچی قرار گرفته که یک اسکنر ساده QR را از گوشه بخش نوتیفیکشن‌ها اجرا می‌کند. این ویژگی ساده است، اما حداقل به یک اپلیکیشن جداگانه برای آن نیاز ندارید.

پشتیبانی بومی از اندروید کم‌مصرف (LE)

پشتیبانی از صداهای بی‌سیم در نسخه جدید اندروید بهتر شده است. این نسخه به‌طور بومی از بلوتوث LE و کدک LC3 پشتیبانی می‌کند. این کدک اهمیت زیادی دارد چون انرژی کمتری مصرف می‌کند و صدای بهتری را در دستگاه‌های سازگار فراهم می‌آورد.

بخش جدید انتخاب دستگاه خروجی صدا

android-13-audio-output-selector

اندروید 13 قسمت انتخاب دستگاه خروجی صدا را عوض کرده است. این قسمت عمدتاً از نظر ظاهری تغییر داشته تا پشتیبانی بهتری از زبان طراحی متریال یو داشته باشد. اما تغییرات آن در مجموع استفاده از این سیستم را خیلی راحت‌تر کرده است.

چندزبانی در برنامه‌های مختلف

اگر به چند زبان مسلط هستید، یکی از ویژگی‌های برتر اندروید 13 برای شما همین قابلیت خواهد بود. از این طریق می‌توانید زبان‌های خاصی را برای اپلیکیشن‌ها انتخاب کنید تا زبان متفاوتی را نسبت به سایر بخش‌های سیستم نشان دهند.

کلیپ‌بورد جدید

2-46

زمانی که در نسخه جدید اندروید متنی را کپی می‌کنید، در سمت چپ پایین صفحه جعبه‌ای ظاهر می‌شود. این جعبه نه تنها به شما اجازه می‌دهد بدانید چه چیزی در کلیپ‌بورد وجود دارد، بلکه به سرعت می‌توانید متن کپی شده را ویرایش کند. سپس وقتی گزینه پیست را انتخاب کنید، جدیدترین نسخه از متن را دریافت می‌کنید.

این تغییر اگرچه چندان بزرگ نیست، اما کاربردهای زیادی برای افراد خواهد داشت. به‌علاوه، کلیپ‌بورد جدید اندروید 13 حالا با گذشت بیش از یک ساعت از زمان کپی کردن محتواها، آن‌ها را حذف می‌کند تا حریم خصوصی شما را حفظ نماید.

کنترل لوازم هوشمند خانگی از لاک اسکرین

در گذشته اگر می‌خواستید یکی از لوازم هوشمند خانگی را غیرفعال کنید، باید قفل دستگاه را باز می‌کردید. حتی در صورتی که سوئیچ مربوطه را روی لاک اسکرین می‌گذاشتید، تا زمانی که قفل باز نمی‌شد، نمی‌توانستید از آن استفاده کنید.

حالا کافی است از قسمت تنظیمات به بخش لاک اسکرین بروید و سوئیچ مربوطه را تغییر دهید. این سوئیچ به‌صورت پیش‌فرض غیرفعال است تا حریم خصوصی و امنیت کاربر به خطر نیفتد، اما می‌توانید آن را فعال کنید.

به‌روزرسانی‌های امنیتی و حریم خصوصی

حریم خصوصی و امنیت برای گوگل اهمیت زیادی دارند. این شرکت با انتشار هر نسخه از اندروید، سیستم عامل خود را ایمن‌تر می‌کند و کنترل‌های بیشتری را در اختیار کاربر می‌گذارد. اندروید 13 هم از این مسئله مستثنی نیست.

انتخاب تصاویر خصوصی

ezgif-3-bf34e12345

در گذشته زمانی که یک فایل را با یک اپلیکیشن اندرویدی به اشتراک می‌گذاشتید، ابزاری که برای انتخاب فایل در اختیار شما قرار می‌گرفت بسیار امن بود. این ابزار به همه فایل‌های شما دسترسی پیدا نمی‌کرد و فقط به همان فایلی دسترسی داشت که انتخابش می‌کردید. ابزار انتخاب تصویر اما این قدر ایمن نبود. اندروید 13 این شرایط را تغییر داده تا از تصاویر ارزشمندتان محافظت کند.

ابزار انتخاب تصاویر حالا به‌طور بومی در خود اندروید قرار گرفته و اجازه می‌دهد تا افزون بر انتخاب فایل از داخل سیستم بتوانید به فضای ابری هم دسترسی داشته باشید. نکته جالب‌تر این‌جاست که برای استفاده از این ویژگی به نصب اندروید 13 نیاز ندارید. گوگل آپدیتی را برای پلی استور گوشی‌های اندروید11 و 12 هم منتشر کرده که دسترسی به این ویژگی را فراهم می‌کند.

شبکه‌های وای فای نزدیک

در اندروید 12 اگر یک اپلیکیشن بخواهد دستگاه‌های وای فای نزدیک خود را پیدا کند، احتمالا باید به سرویس موقعیت‌یابی دسترسی داشته باشد. این سازوکار امنیت کاربر را بیهوده به خطر می‌اندازد. گوگل با اندروید 13 ویژگی جدید NEARBY_WIFI_DEVICES را معرفی کرده که در واقع مجوزی برای جستجو به دنبال وای فای‌های نزدیک است که نیازی به مجوز موقعیت‌یابی ندارد.

مجوزهای نوتیفیکیشن‌ها

Untitled

 

در اندروید 12 و نسخه‌های قدیمی‌تر، برای دسترسی به برخی ویژگی‌ها از جمله موقعیت، دوربین و میکروفن باید به اپلیکیشن‌ها مجوز می‌دادید. این رویه حالا برای نوتیفیکیشن‌ها هم تکرار شده است.

با این کار، اپلیکیشن‌های جدید نمی‌توانند شما را با نوتیفیکیشن‌های خود بمباران کنند، چون به‌صورت پیش‌فرض مجوز ارسال نوتیفیکیشن ندارند. حالا وقتی که برنامه‌ها را نصب می‌کنید، می‌توانید نپذیرید که از برنامه اعلان بگیرید.

مجوزهای کوچک‌تر برای فایل‌های رسانه‌ای

Android-13-beta-1-Granular-Media

این تغییر هم مشابه تغییر مجوزهای نوتیفیکیشن‌هاست. در اندروید 12 و نسخه‌های قبل‌تر، زمانی که یک اپ می‌خواست به فایل‌های رسانه‌ای داخل دستگاه دسترسی داشته باشد، باید از کاربر مجوز می‌گرفت. این مجوز موسوم به READ_EXTERNAL_STORAGE، به برنامه اجازه می‌داد تا نه فقط به فایل‌های مورد نیاز خود، بلکه به همه انواع فایل‌های رسانه‌ای دسترسی داشته باشد.

اما در اندروید 13 شرایط تغییر کرده است. هر برنامه برای دسترسی به هر نوع فایل رسانه‌ای متفاوت باید مجوز جداگانه بگیرد. در حال حاضر سه مجوز در این زمینه وجود دارد که از قرار زیر است:

READ_MEDIA_IMAGE برای تصاویر

READ_MEDIA_VIDEO برای ویدیوها

READ_MEDIA_AUDIO برای فایل‌های صوتی

Fast Pair یکپارچه

Android-13-Fast-Pair-1

Fast Pair قابلیت جالبی است. این ویژگی به شما اجازه می‌دهد که به سرعت موبایل خود را با لوازم جانبی از جمله هدفون‌های بلوتوث جفت کنید. با Fast Pair می‌توانید به جای جفت کردن دستی لوازم جانبی، در صورت قرار گرفتن در نزدیکی این دستگاه، پیامی دریافت کند که امکان جفت‌سازی را در اختیارتان قرار می‌دهد.

در اندروید 13، ویژگی Fast Pair در داخل خود سیستم عامل ساخته شده و به همین خاطر استفاده از آن آسان‌تر خواهد بود.

آپگریدهای غیرملموس

گوگل تغییراتی را هم در زیر پوسته اندروید 13 اعمال کرده که شاید به راحتی متوجه‌شان نشوید. این تغییرات از قرار زیر هستند:

قالب‌بندی متون ژاپنی آسان‌تر شده است.

متون غیرلاتین حالا از نظر ارتفاع انطباق بهتری با سیستم دارند.

فونت‌ها و ایموجی‌ها حالا از موتور رندرینگ COLRv1 پشتیبانی می‌کنند تا سریع‌تر رندر شوند و بهتر به نظر برسند.

ایستراگ اندروید 13 با رفتن به بخش About Phone و چند بار لمس کردن شماره نسخه سیستم عامل ظاهر می‌شود. سپس کافی است زمان را روی ساعت 01:00 بعد از ظهر (یا 13:00) تنظیم کنید تا والپیپر مخصوص این نسخه به نمایش درآید.

 

دیدگاه

پیشنهاد سردبیر

آخرین اخبار

پربازدیدترین ها

خواندنی