کد خبر: ۴۵۱
۱۴۰۱/۰۶/۰۷ ۱۹:۲۴:۱۷

جیمز وب پدیده است، اما هابل هنوز می‌درخشد!

در روزهای درخشش تلسکوپ فضایی جیمز وب، هابل مثل یک کهنه کار همچنان می درخشد.

به گزارش محیا نیوز،‌ طی سه دهه اخیر وظیفه رونمایی از نماهای خیره کننده کیهانی بر عهده تلسکوپ فضایی هابل بود. در حالی که جهان در مورد تلسکوپ فضایی جدید ناسا به نام جیمز وب هیاهو می کند، هابل سالخورده همچنان یک کهنه کار نجومی است و مشاهدات مهمی از کیهان ارائه می دهد و این در حالی است که وب در کانون توجه قرار دارد.

اما جفت بودن این تلسکوپ‌ها قوی‌تر از تنها بودنشان هستند. این تلسکوپ‌های فضایی با هم دید و درک کامل‌تری از کهکشان‌ها، ستارگان و سیارات را در اختیار اخترشناسان قرار می‌دهند.

جنیفر وایزمن، دانشمند ارشد پروژه تلسکوپ فضایی هابل در فضای گدارد ناسا، گفت: تلسکوپ فضایی وب خبر خوبی برای نجوم و همچنین خبر خوبی برای تلسکوپ فضایی هابل است، زیرا وب و هابل توانایی های منحصر به فرد یکدیگر را تقویت و تکمیل می کنند.

انتظار می‌رود بازگشت علمی هابل قوی باشد و حتی در طول این دهه افزایش یابد، زیرا وب و هابل با هم از جهان پرده‌برداری می‌کنند.

63061e4dc9a2da0018095a58

از زمانی که گالیله تلسکوپ خود را در سال 1609 ساخت، ستاره شناسان این ابزارها را به سمت آسمان چرخانده اند. ستاره شناسان به طور قابل توجهی این ابزارها را در طول زمان توسعه دادند و به آنها اجازه داد حتی عمیق تر به جهان نگاه کنند. اما مشاهدات آنها با جو زمین که نور را قبل از رسیدن به تلسکوپ های زمینی جذب می کند، محدود شده بود.

به گفته ناسا، رصدخانه هایی مانند هابل با قرار گرفتن در بالای انحراف جو زمین و دور از شهرهای آلوده به نور، "منظره ای بدون مانع از کیهان" ارائه می دهند. هابل در 24 آوریل 1990 با شاتل فضایی دیسکاوری به فضا پرتاب شد.

اگرچه در ابتدا تنها برای 15 سال کار برنامه ریزی شده بود، اما هنوز در فاصله 340 مایلی از سطح زمین در فضا می چرخد ​​و هر 97 دقیقه یک بار دور سیاره می چرخد.

وایزمن گفت: هابل حتی 32 سال پس از راه اندازی، با مجموعه ای قوی از ابزارهای علمی در هواپیما، در شرایط فنی خوبی قرار دارد. در طول سال ها، تصاویر هابل نقش مهمی در درک ما از جهان داشته است.

شواهدی از سیاهچاله های کلان پرجرم در مراکز کهکشان ها و اندازه گیری نرخ انبساط کیهان ارائه کرد.

هابل همچنین با جدا کردن کهکشان ها به کشف و شناسایی انرژی تاریک مرموز که باعث این انبساط می شود کمک کرد. یکی از دستاوردهای نمادین هابل، تصویر ستون های آفرینش است که در سال 1995 گرفته شده است، که ستارگان تازه تشکیل شده را در حال درخشش در سحابی عقاب نشان می دهد.

 

 

منبع: بیزینس اینسایدر

 

دیدگاه

پیشنهاد سردبیر

آخرین اخبار

پربازدیدترین ها

خواندنی