کد خبر: ۳۹۴۹
۱۴۰۱/۰۸/۱۳ ۱۱:۰۹:۴۰

هوش مصنوعی از خودکشی جلوگیری می کند!

محققان در کشور استرالیا با ارزیابی سودمندی ۵۴ الگوریتم یادگیری ماشینی برای پیش‌بینی نتایج مرتبط با خودکشی مشخص کردند که یادگیری ماشینی (هوش مصنوعی) کارکرد خوبی در پیش‌بینی و جلوگیری از خودکشی دارد.

از دست رفتن جان هر انسانی تاسف‌بار است، اما از دست رفتن هر جانی به علت خودکشی به طور خاص موجب اندوه می‌شود. در برخی کشورها میزان خودکشی بالاتر است و مثلاً در کشور استرالیا خودکشی علت اصلی مرگ افراد در سنین ۱۵ تا ۴۴ ساله است و روزانه موجب مرگ حدود ۹ نفر می‌شود. بر اساس برخی برآوردها، خودکشی‌های انجام شده در حدود ۳۰ برابر این تعداد تلفات است.

«کارن کوسوما» استاد روانشناسی در دانشگاه «نیو ساوت ولز» استرالیا می‌گوید: خودکشی تاثیرات بزرگ و گسترده‌ای برای خانواده، دوستان و جامعه دارد. در این حال تحقیقات اخیر انجام شده توسط کوسوما و گروهی از دانشمندان موسسه «بلک داگ» و «مرکز تحقیقات داده‌کاوی سلامتی» به بررسی نقش و تاثیر مدل‌های یادگیری ماشینی در زمینه پیش‌بینی افکار و رفتارهای بالقوه انتحاری پرداخته است.

آنها سودمندی ۵۴ الگوریتم یادگیری ماشینی که پیش از این توسط محققان به منظور پیش‌بینی پندارسازی و اقدام به خودکشی ایجاد شده بودند را مورد ارزیابی قرار دادند. این فراتحلیل (meta-analysis) که در نشریه «تحقیقات روانشناسی» منتشر شده است حاکی است که مدل‌های یادگیری ماشینی عملکرد بهتری از مدل‌های معمول در زمینه پیش‌بینی ریسک در زمینه پیش‌بینی نتایج مرتبط با خودکشی داشته‌اند.

کوسوما گفت: در مجموع، یافته‌های این تحقیق نشان می‌دهد که شواهد مجاب‌کننده‌ای وجود دارد حاکی از اینکه یادگیری ماشینی برای پیش‌بینی نتایج مرتبط با خودکشی در آینده قابل استفاده است و کارکرد خوبی در این زمینه دارد.

استفاده از الگوریتم‌های یادگیری ماشینی برای پیش‌بینی نتایج مرتبط با خودکشی هنوز یک حوزه نوظهور تحقیقاتی به شمار می‌رود به‌طوری که ۸۰ درصد از مطالعات شناسایی شده در این زمینه در پنج سال گذشته انجام شده است. به گفته کارشناسان، تحقیقات بیشتری برای بهبود و تایید این الگوریتم‌ها مورد نیاز است.

 

دیدگاه

پیشنهاد سردبیر

آخرین اخبار

پربازدیدترین ها

خواندنی